Eram Garden

باغ ارم شیراز

باغ ارم یکی از باغ های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است که در گوشه ی شمال غربی شهر شیراز قرار دارد. نظر محتمل آن است که این باغ به دستور اتابک قراچه در قرن ششم هجری و در زمان سلجوقیان بنا شده باشد. همچنین گفته می شود که در قرن هشتم هجری خورشیدی زمانی که تیمور گورکانی به شهر شیراز سفر نمود، باغ های ارم، جهان نما، دلگشا و باغ تخت در این شهر بسیار مورد توجه او واقع شدند و تیمور فرمان احداث باغ هایی مشابه در شهر سمرقند را صادر کرده است. بنابراین می توان باغ ارم را یکی از کهن ترین باغ های شهر شیراز دانست که از دیرباز خرم و برقرار بوده است.

امروزه وسعت باغ ارم حدود نه هکتار و نصف مساحت اولیه ی آن است. باغ ارم مستطیل شکل است و بعد از دیوار بیرونی آن که در زمان محمدرضا شاه به شکل امروزی درآمده ردیفی از درختان حصاری سبز تشکیل داده اند. ورودی اصلی باغ در سمت جنوب شرقی قرار دارد و به یکی از محور های اصلی باغ که جهتی جنوبی-شمالی دارد، رهنمون می شود. خیابان های عریض داخلی باغ با درختان سربه فلک کشیده احاطه شده اند و حوض ها و آبنماهای میانی بر طراوت آن ها افزوده اند. طی سالیان انواعی از درختان و گل های بومی و غیربومی در باغ ارم کاشته شده اند و آن را به یکی از غنی ترین موزه های گیاه شناسی کشور تبدیل کرده اند.

باغ ارم سه ساختمان اصلی دارد که بر محور طولی اصلی باغ قرار گرفته و شامل سردر ورودی، عمارت اصلی و کوشک اصلی باغ اند. عمارت میانی باغ ساختمانی سه طبقه است که با الهام از معماری دوره ی زندیه در زمان قاجار ساخته شده و با کاشی کاری، آیینه کاری و نقاشی های زیبا تزئین گشته است. نقاشی های دیواری این عمارت در دیوارها و سقف های تمامی طبقات آن دیده می شوند و مضامین مختلفی را در بر دارند. برخی از این طرح ها برگرفته از فرهنگ بومی و سنتی هستند و با دقت و ظرافت فراوانی ترسیم شده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *