حافظیه شیراز

آرامگاه حافظ که به حافظیه مشهور است در کنار آرامگاه سعدی و آرامگاه خواجوی کرمانی در شهر شیراز از جاذبه های گردشگری معروف و محبوب این شهر می باشد و نیز میعادگاه همیشگی دوستداران شعر و ادب به شمار می رود. در دوره های مختلف برای آرامگاه این شاعر پرآوازه بناهای مختلفی ساخته شده است. از آن جمله می توان به بناهایی که در دوره ی نادرشاه و دوره ی کریمخان زند احداث شده، اشاره کرد. اما بنای کنونی آرامگاه حافظ در زمان پهلوی اول و با طرحی هنرمندانه از معمار فرانسوی به نام آندره گدار ساخته شد. این طرح سنن ایرانی را با اشعار حافظ و فضای عرفانی حاکم بر آنها به زیبایی در هم آمیخته و باغی بهشتی را در دل شهر شیراز به وجود آورده است. در طرح گدار مقبره ی شاعر در میان سازه ای گنبدی قرار گرفته و با فضای باغ ارامگاه در ارتباط مستقیم است. همچنین بازدیدکنندگان از حداکثر فضا برای گردش به دور مقبره ی سنگی برخوردار اند.

ورودی اصلی باغ آرامگاه حافظ در جنوب مجموعه قرار دارد. پس از ورود، به باغ جنوبی و سپس به ایوان مجموعه می رسیم. این ایوان در ارتفاع قرار دارد و پله هایی به آن رهنمون می گردد. گویی با گذر از این ایوان، بازدیدکنندگان از باغ جنوبی و دنیای مادی به محوطه ی مقبره و دنیای ملکوتی می رسند. بر فراز ایوان سازه ی مقبره مانند خورشید در میان باغی خرم نمایان می شود و زندگی ابدی در خلال مجموعه ی درختان و مقبره تجلی می یابد.

طرح سازه ی گنبدی بر فراز مقبره، از بناهای کلاه فرنگی الهام گرفته شده و از همه طرف باز است. از سوی دیگر این سازه تصویر کلاه درویشان را نیز تداعی می کند؛ از این رو از بیرون با فلز مس پوشانیده شده تا با گذشت ایام زنگاری به خود بگیرد و به واسطه ی شاعر گرانقدر ارزش و اعتباری به دست آورد. درون گنبد نیز که بر هشت ستون سنگی یکپارچه جای گرفته، با کاشی های لعاب دار معرق زینت یافته است. مقبره ی حافظ بر تعدادی پله و به ارتفاع یک متر بالاتر از سطح باغ قرار دارد.

علاوه بر سازه ی اصلی، طرح حیاط باغ حافظیه شیراز از الگوی باغ ایرانی پیروی می کند. حیاط با گلها و درختان سرسبز و حوض های آب مزین گشته و در مجموع فضایی دلپذیر و عاشقانه آمیخته با آرامشی عرفانی را بوجود آورده است. همچنین لازم به ذکر است که در محوطه ی باغ حافظیه انواع برنامه های فرهنگی و هنری مانند برنامه های موسیقی و شعرخوانی نیز برگزار می گردد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *