مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی - شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز یا مسجد صورتی

مسجد نصیرالملک یکی از شاهکارهای معماری شهر شیراز و کشور است که به دلیل زیبایی منحصر به فردش، شهرتی جهانی یافته است. این مسجد کوچک و دیدنی در عهد قاجار بنا شده و کاشی کاری ها و سرستون های هنرمندانه ی آن بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی را به حیرت وا می دارد. این مسجد در بخش تاریخی شهر شیراز قرار دارد و به برخی از آثار تاریخی این شهر مانند نارنجستان قوام، مدرسه ی خان و بازار وکیل بسیار نزدیک است.

در انتهای کوچه ی نصیرالملک در خیابان لطفعلی خان زند سردر زیبای ورودی مسجد نصیرالملک با کاشی های هفت رنگ و گل های سرخ و زنبق زینت یافته است و نوید مسجدی باشکوه را به مراجعه کنندگان می دهد. کاربندی مقرنس، تابلوهای کاشی کاری، سکوی نشیمین در دو طرف و آزاره های حکاکی شده از دیگر تزئینات قسمت ورودی این مسجد هستند که در کنار در چوبی و چهارچوب سنگی آن که تزئینات ظریف و زیبایی دارد، از دور خود نمایی می کنند. پس از در ورودی وارد هشتی ساده ی مسجد می شویم که شعری از استاد سخن سعدی شیرازی در آن دیده می شود و به حیاط با صفای مسجد رهنمون می گردد. حیاط مسجد نصیرالملک مستطیل شکل است و حوضی بزرگ در میانه ی آن قرار دارد. کاشی کاری های هفت رنگ دیوارهای اطراف حیاط شگفت انگیز و دیدنی اند و در مجموع فضایی باشکوه و زیبا آفریده اند.

مسجد نصیرالملک دو ایوان و دو شبستان دارد. دو ایوان این مسجد در ضلع های شمالی و جنوبی حیاط قرار دارند و کاشی کاری های آنها از زیباترین نمونه های کاشی کاری کشور به شمار می رود. ایوان شمالی تزئینات تماشایی و کاملی دارد و به ایوان مروارید معروف است. ایوان جنوبی مسجد نیز لطف و زیبایی خاصی دارد و دو مناره ی کوتاه بر فراز آن دیده می شود. تمام ضلع جنوبی حیاط با آزاره های حجاری شده و کاشی های به رنگ صورتی و قرمز آراسته شده اند و جلوه ای خاص دارد. رنگ صورتی به کار رفته در کاشی کاری قسمت های مختلف این مسجد که در کاشی کاری مساجد ایرانی کمتر دیده می شود لقب “مسجد صورتی” را برای آن به ارمغان آورده است.

مسجد نصیرالملک در هر یک از اضلاع شرقی و غربی یک شبستان دارد. شبستان شرقی تابستانه و ساده است. رواقی با هشت دهانه نیز در این بخش دیده می شود. اما آنچه مسجد نصیرالملک شهر شیراز را زبانزد کرده، زیبایی دلفریب شبستان غربی آن است. کاشی کاری های بی نظیر این شبستان در دیوارها و سقف، درهای چوبی با شیشه های رنگی و نیز ستون های سنگ خوش تراش از ویژگی های خاص این شبستان به شمار می روند. این شبستان دو سری ستون شش تایی دارد. تزئینات ستون های این شبستان با یک گلدان آغاز می شود و پس از حجاری های مارپیچ بدنه در سر ستون ها به گل های کنگره ای شکل و خطوط اسلیمی زیبا ختم می گردد.

شبستان غربی شبستانی زمستانی و آفتابگیر است. انعکاس نور خورشید در شیشه های رنگی درهای چوبی مشرف به حیاط این شبستان نور پردازی خاص و فضایی منحصر به فرد و بی نظیر ایجاد می کند.

مسجد نصیرالملک نگین مساجد شهر شیراز و از میراث معماری گرانبهای کشور به شمار می رود و در تمام ماه های سال و به خصوص اردیبهشت ماه میزبان علاقه مندان و تحسین کنندگان فراوان است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *