آرامگاه سعدی یا سعدیه شیراز

باغ آرامگاه سعدی در شهر شیراز مقبره ی شیخ عجل سعدی شیرازی را در خود جای داده و از گردشگاه های دیدنی این شهر به شمار می رود. مقبره ی و باغ آن در مکان خانقاه سعدی احداث شده که وی در آنجا می زیسته و پس از مرگ، دفن گردیده است. همانند آرامگاه حافظ، دیگر شاعر بلند آوازه ی شهر شیراز، برای سعدی نیز در دوره های مختلف آرامگاه هایی ساخته بودند؛ در میان آنها می توان به عمارتی از آجر و گچ اشاره کرد که به دستور کریمخان زند ساخته شده بود.

اما بنای فعلی آرامگاه سعدی در شهر شیراز در دوره ی پهلوی و با طرح محسن فروغی ساخته شده است. در این طرح که از کاخ چهلستون شهر اصفهان الهام گرفته شده معمار، عناصر معماری سنتی و معاصر را در هم آمیخته و طرحی نو درانداخته است. طرح کنونیِ آرامگاه ایوانی مرتفع و ستون دار را شامل می شود که به یک رواق متصل شده است. برفراز محل تلاقی ایوان و رواق، گنبد فیروزه ای آرامگاه سعدی خودنمایی می کند. در این سازه ایوان ستون دار به مثابه ی گذرگاهی است که باغ را به فضای مقبره متصل و زائران را بسوی مقبره هدایت می کند. مقبره ی سعدی زیر این گنبد قرار دارد. فضای داخلی گنبد و دیوارهای اطراف مقبره با کاشی کاری های زیبا و مزین به اشعار سعدی آراسته شده اند و فضایی روحانی و دلپذیر ایجاد کرده اند. در انتهای دیگر رواق نیز اتاقی دیده می شود که مقبره ی شوریده ی شیرازی، دیگر شاعر معروف شهر شیراز را در خود جای داده است.

بنای آرامگاه سعدی که در سالهای اخیر به سعدیه مشهور شده در باغی وسیع و باصفا قرار دارد که در طراحی آن از الگوی باغ ایرانی استفاده شده است. در این باغ، ورودی و بنای مقبره در یک راستا قرار دارند؛ از این رو بالافاصله پس از ورود بنای باشکوه مقبره خودنمایی می کند. درختان و گیاهانی نیز که در این فاصله کاشته شده اند عمدتا کوتاه هستند و چشم انداز بنا را مختل نمی کنند. سایر قسمت های باغ سعدیه نیز با حوض ها، آبنماها، انواع درختان و گلها تزئین شده و فضای منحصر به فردی به وجود آورده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *