نارنجستان قوام یا باغ قوام – شیراز

نارنجستان قوام یکی از باغ های باصفای شهر شیراز و متعلق به دوره ی قاجار است. در سال 1268 هجری خورشیدی و مقارن با دوره ی ناصری به دستور علی محمد خان قوام، دیوان خانه ی قوام که به نارنجستان قوام و باغ قوام نیز شهرت دارد احداث گردید. این دیوان خانه بخشی از مجموعه ای معروف به مجموعه ی قوام بود که بناهای دیگری نظیر مکتب خانه، بنای اندرونی، حمام، بازار و غیره را در بر می گرفت. دیوان خانه یا نارنجستان قوام با یک دهلیز به بخش اندرونی (خانه زینت الملک) متصل می شود.

در بخش شمالی نارنجستان، عمارت اصلی آن دیده می شود که تزئینات آیینه کاری و نقاشی بسیار زیبایی دارد. معماری عمارت به سبک قاجاری و نقاشی های آن متاثر از هنر غربی است. نقاشی سقف تالار شاهنشین این عمارت اثری از لطفعلی خان صورتگر، نقاش معروف آن دوره است و تاثیر نقاشی اروپا بر نقاشی سنتی ایرانی را به خوبی نشان می دهد. سقف و دیوارهای ایوان اصلی نیز به زیبایی با آینه زینت یافته اند. حوض بزرگ، آبنماهای مسیر منتهی به عمارت، گلها و ردیف درختان نارنج زینت بخش این باغ اند و از ایوان عمارت چشم اندازی زیبا دارند.

در سال 1345 نارنجستان قوام به دانشگاه شیراز اهدا گردید و پس از آن میزبان موزه ی آسیایی به سرپرستی یکی از ایرانشناسان معروف به نام پروفسور آرتور پوپ بود. امروزه نیز زیرزمین این عمارت میزبان موزه ای از اشیا، سکه ها و نقشه های قدیمی و گرانبهاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *