جنگل های شهر رشت را بشناسید

استان گیلان یکی از سرسبزترین استان‌های ایران است که در جای جای آن می‌توان جنگل و پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز را پیدا کرد. گشت و گذار در این جنگل‌ها، روحیه و حال و هوای عالی و بی‌نظیری را ایجاد می‌کند و سبب آشتی با طبیعت می‌شود و روح زندگی طبیعی را در انسان بیدار می‌کند. فراموش نکنیم که در این گشت و گذارها، محیط زیست را پاکیزه و سالم نگاه داریم.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان گیلان در شمال ایران، و مرکز شهرستان رشت است و مادرشهر استان گیلان و بخش‌هایی از استان‌های همجوار است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان، بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.

این شهر در سال ۲۰۱۵ به شبکه شهرهای خلاق جهان به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی زیر نظر یونسکو پیوست. براساس استانداردهای یونسکو شهر خلاق، شهری است که از نوآوری و توانمندی‌های شهروندان در توسعه پایدار شهری استفاده می‌کند. رشت تنها شهر ایران به همراه ۱۸ شهر دیگر جهان است که در زمینه خوراک‌شناسی در یونسکو ثبت شد.

امروزه شهر رشت یکی از قطب‌های کشاورزی و گردشگری در سطح کشور محسوب می‌شود. رشت یکی از قطب‌های تولید برنج ایران، تولیدکننده بزرگ فولادو قطب تولید نانو داروهای ضد سرطان کشور یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است. از سال ۱۳۹۴ خورشیدی با تلاش‌های بی‌وقفه مردم و پشتیبانی شهرداری رشت، روز ۱۲ دی با عنوان روز رشت به ثبت رسید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان با فاصلۀ ۱۷ کیلومتری، نزدیک‌ترین جنگل به شهر رشت است که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی استان گیلان است. این پارک دارای تنوع بالای گیاهی است که گونه‌های نادری از گیاهان در آن وجود دارد. مساحت این پارک جنگلی ۱۴۸۷ هکتار است. هر چند که در طبیعت سرسبز استان گیلان انواع درخت‌ها به صورت طبیعی رشد می‎کنند، بخشی از درخت‌های این پارک جنگلی مانند کاج و سرو توسط انسان کاشته شده‌اند.

پارک جنگلی سراوان در نزدیکی رودخانه‌های سفیدرود و سیاهرود قرار دارد و صدای دلنشین پرندگانی مانند دارکوب، قراقاول، کبک و جغد در سراسر جنگل به گوش می‌رسد. هم‌چنین حیوانات کوچکی نظیر خرگوش و راسو هم در این جنگل زندگی می‎کنند. در این پارک جنگلی امکانات اقامتی نظیر آلاچیق‌ و سکوهایی برای چادر زدن، در کنار کباب‌پز و سرویس‌های بهداشتی، وجود دارد که شما به راحتی می‌توانید ساعاتی در آن اقامت کنید و یا اگر اهل خوابیدن در طبیعت هستید، شب را در این پارک سپری کنید. موزۀ میراث روستایی گیلان نیز از دیدنی‌های این پارک است.

جنگل نقله بر رودبار

نقله بر روستایی سرسبز و جنگلی است که چند سالی است از جاذبه‌های گردشگری به شمار می‌آید. این روستا و جنگل آن در نزدیکی رستم‌آباد واقع است که 15 کیلومتر با رودبار فاصله دارد. بنابراین اگر از آزادراه قزوین رشت به سمت شمال می‌روید، در مسیرتان می‌توانید به این جنگل سر بزنید. در هر صورت، فاصلۀ جنگل با روستای نقله بر زیاد نیست و با چند کیلومتر پیاده‎روی، به جنگلی با درختان انبوه می‌رسید که تنوع گیاهی و جانوری بالایی دارد و چشم‌انداز زیبای رودخانۀ سفیدرود در پایین دره و قلۀ درفک و ارتفاعات سرسبزش شما را جادو می‎کند.

پارک جنگلی کیاشهر

کیاشهر بندری است در نزدیکی شهر آستانۀ اشرفیه که در شرق استان گیلان واقع است و تا شهر رشت ۴۸ کیلومتر فاصله دارد. یکی از مهم‌ترین مناطق کیاشهر، پارک جنگلی آن است که 18 هکتار مساحت دارد و دارای درختان توسکای ساحلی‌ است. رودخانۀ سپیدرود در حوالی این پارک به دریای خزر می‌ریزد که یکی از زیبایی‎های طبیعی این پارک جنگلی است. قرارگیری پارک جنگلی کیاشهر در کنار مرداب طبیعی، پل چوبی و ساحل دریا، منظره‎ای جذاب و دلپذیر را به وجود آورده است که گردشگران می‌توانند ساعات بسیار خوشی را در آن بگذرانند.

پارک جنگلی صفرابسته

یکی دیگر از پارک‌های جنگلی استان گیلان که در شرق این استان قرار دارد، پارک جنگلی صفرابسته است. صفرابسته روستایی ۱۵۰۰ ساله است که به دلیل جاده‌های تونلی و سرپوشیده از درختان توسکایش معروف است. درختان تونلی در این منطقه، فضای بی‌نظیری را درست کرده‌اند که به آن، تونل جنگلی هم می‌گویند و یکی از مکان‌های بی‌اندازه دلپذیر و رمانتیک در روی کرۀ زمین است.

جنگل گیسوم

گیسوم روستایی از توابع بخش اسالم شهرستان تالش در غرب استان گیلان است که در 18 کیلومتری جاده تالش به انزلی قرار دارد. پارک جنگلی گیسوم با درختان سر به فلک کشیده و نزدیکی‌اش به دریا، یکی از مناطق بکر و زیبایی است که توجه گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جذب می‎کند. رستوران‌های متعدد با انواع غذاهای محلی، اقامتگاه‌های توریستی جهت زدن کمپ، آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی از امکانات این پارک جنگلی هستند.

منبع:تابناک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *