جاذبه‌های گردشگری آستانه‌اشرفیه ، قطب بادام زمینی ایران

آستانه‌اشرفیه از شهرهای گیلان است که عبور رودخانه سفیدرود آن را سرسبز و دیدنی کرده است.

برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. محور شرقی از چابکسر شهرستان رودسر آغاز می‌شود. کسانی که از مازندران وارد گیلان می‌شوند در ابتدا وارد چابکسر، کلاچای، رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان (از لاهیجان می‌توان دریک مسیر فرعی وارد سیاهکل و دیلمان شد) و سپس آستانه اشرفیه می‌شوند. البته باید بدانیم که چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و رودسر جزو شهرستان رودسر محسوب می‌شوند. آستانه اشرفیه نیز شهر زیبایی است که جاذبه‌های گردشگری دیدنی دارد.

بازار هفتگی آستانه اشرفیه

اگر به بازارگردی علاقه دارید، دوشنبه و پنج‌شنبه‌بازار آستانه اشرفیه را ازدست ندهید. محصولات مختلفی در این روزها مانند برنج، کنف، ابریشم و بادام‌زمینی عرضه می‌شود که می‌توانید به‌ویژه بادام زمینی را که مهم‌ترین سوغات آستانه است، بخرید. در دوشنبه و پنج‌شنبه‌بازار صنایع دستی حصیری نیز به فروش می‌رسد.

مقبره دکتر معین

آرامگاه محمد معین یکی از محققان برجسته و پدیدآورندهٔ لغت‌نامه‌های فارسی یعنی فرهنگ معین در شهر آستانه اشرفیه است. در حیاط این آرامگاه درختان چنار، صنوبر، یوکا، شمشاد و فواره آب و نیمکت و فضای سبز وجود دارد. گردشگران بسیاری برای بازدید از این آرامگاه به آستانه‌اشرفیه سفر می‌کنند.

آرمگاه پیرجنگلی بازکیاگوراب

پیرجنگلی از مشایخ صوفیه بود. مقبره وی در بازکیاگوراب میان آستانه اشرفیه و لاهیجان واقع شده‌است. بنای بقعه، ساختمانی قدیمی و آجری و کف آن با کاشی‌های سبز قدیمی فرش شده‌است. همچنین مقرنس‌های گچی و پوشش سفالی سقف این مقبره دیدنی هستند.

تالاب کیاشهر

کیاشهر در فاصله ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه قرار دارد.  اسکله ماهیگیری کیاشهر از جاذبه‌های گردشگری این شهر است.  دهنه سفیدرود در غرب این اسکله قرار دارد. در این اسکله مردم با استفاده از قلاب و بدون مانع ماهیگیری می‌کنند. همچنین پل چوبی بندرکیاشهر که در حد فاصل بین شهر و ساحل قرار دارد و از وسط تالاب بین‌المللی بوجاق می‌گذرد، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. از جذابیت‌های این پل چوبی۷۰۰متری این است که از بین نیزارها رد می‌شود و در نهایت به دریا می‌رسد. امکان قایق‌سواری هم برای گردشگران در این مکان در نظر گرفته شده است.

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق منطقه‌ای حفاظت‌شده در بندر کیاشهر است که ۳۲۶۰ هکتار وسعت دارد. از این مقدار حدود ۱۶۰۰ هکتار آن محوطه دریایی، حدود ۱۶۰ هکتار محوطه تالابی و بقیه آن محوطه خشکی شامل زمین‌های ساحلی، جلگه‌ای و علفزار است.  پارک ملی بوجاق مامنی برای زندگی ۲۳۹ گونه پرنده مهاجر است که در پاییز از نقاط مختلف دنیا ‌به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

رودخانه سفیدرود

رودخانه  سفیدرود به طول ۶۵۰ کیلومتر از زاگرس سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از کردستان، ‌آذربایجان و زنجان از دره منجیل و امامزاده هاشم وارد دشت گیلان می‌شود و به شهرستان آستانه اشرفیه می‌رسد و از آنجا در کیاشهر به دریا می‌پیوندد. درواقع عبور سفیدرود به آستانه‌اشرفیه جلوه‌ای ویژه داده است.

پل خشتی نیاکو

پل خشتی نیاکو در روستای نیاکو واقع شده است که به دوره قاجار برمی‌گردد.  این پل در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است.

تونل جنگلی صفرابسته

روستای صفرابسته مکانی بسیار زیبا در بخش کیاشهر شهرستان آستانه‌اشرفیه است. این روستای سرسبز درختانی به هم پیوسته و زنجیروار دارد که سرشاخه‌های آنها آنقدر به‌هم نزدیک می‌شوند که شکل تونل را تشکیل می‌دهند.  این فضای سبز و سرپوشیده از درختان توسکا به یکی از مکان‌های گردشگری آستانه‌اشرفیه تبدیل شده است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *