جاذبه‌های گردشگری سیاهکل ؛ ازآبشار لونک تا دیلمان

سیاهکل یکی از شهرهای بکر گیلان و مرکز شهرستان سیاهکل است. بسیاری از گردشگران برای دیدن منطقه زیبا و بی‌نظیر دیلمان به سیاهکل سفر می‌کنند. برای رسیدن به سیاهکل و دیلمان باید از میان یکی از زیباترین جاده‌های جنگلی شمال بگذرید.

سیاهکل
برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. محور شرقی از چابکسر شهرستان رودسر آغاز می‌شود. کسانی که از مازندران وارد گیلان می‌شوند در ابتدا وارد چابکسر، کلاچای، رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان و سپس سیاهکل می‌شوند. البته باید بدانیم که چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و رودسر جزو شهرستان رودسر محسوب می‌شوند. سیاهکل نیز شهر زیبایی است که جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد.

آبشار لونک

اگر می‌خواهید بدون هیچ خستگی و پیاده‌روی طولانی به یک آبشار برسید، لونک بهترین گزینه است، زیرا این آبشار در منطقه جنگلی و کنار جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان قرار دارد. این آبشار دوقلو و در بهار و پاییز پرآب است.

کاروانسرای تی‌تی

کاروانسرای تی‌تی در زبان محلی به تی‌تی کاروانسرا معروف است. قدمت این کاروانسرا به دوره صفوی برمی‌گردد و در روستای بالارود سیاهکل واقع شده که در سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی هم رسیده است.

خانه عضدی

خانه عضدی سیاهکل بنایی دو طبقه است و قدمت آن به دوران قاجار برمی‌گردد. سقف این بنا به‌صورت شیروانی و سفال‌پوش است و گچ‌بری‌های بسیار زیبایی در نمای بیرونی دارد، این بنای تاریخی که متناسب با معماری سنتی گیلانی ساخته شده در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسیده‌است.

پارک و استخر مصنوعی پاشوران درسیاهکل

پارک و استخر پاشوران در ورودی شهر سیاهکل از سمت «بازکیاگوراب» قرار دارد. اطراف این پارک با انواع مجسمه‌ها مانند مجسمه شیرهای سنگی و بز کوهی تزیین شده است.

دیلمان و اسپیلی

دیلمان یکی از شهرهای سیاهکل است که چون در ارتفاعات قرار دارد، آب و هوای آن ییلاقی و در فصل‌های گرم خنک است. بنابراین سفر به این منطقه در تابستان دلپذیرتر و در خرداد نیز دشت‌های شقایق این منطقه دیدنی است. همچنین اسپیلی نیز از روستاهای بخش دیلمان است. اسپیلی در ارتفاعی بالاتر از ۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای آن کوهستانی و بسیار مطبوع است. وجود کشتزار، جنگل و چمنزار چشم‌انداز ویژه‌ای به این منطقه داده‌است.

حمام تاریخی میربلوک دیلمان

حمام تاریخی میربلوک در ابتدای بافت شهری دیلمان در کنار کوچه میراث فرهنگی و قبل از میدان اصلی شهر قرار دارد. سقف این حمام سه گنبد دارد و گنبدها با شیشه‌های نورگیر مشبک پوشانده شده‌اند. این بنا به دورهٔ صفوی برمی‌گردد.

روستای ملومه دیلمان

ملومه از روستاهای بخش دیلمان است که چشمه‌های فراوانی دارد. برای رسیدن به این روستا باید از مناطق جنگلی دیلمان عبور کنید تا به ماکلاش برسید. همچنین این روستا غارهای متعدد و منظره طبیعی چشم‌نوازی دارد.

بازار آسیابر

بازار آسیابر در روستای تاریخی ۳ هزار و ۵۰۰ساله آسیابر دیلمان قرار دارد که یکی از مهم‌ترین بازارهای تاریخی و سنتی گیلان است. مغازه‌های سنتی بسیاری در این بازار تاریخی وجود دارد. حمام قدیمی مربوط به دوره صفویه، گورستان‌ها و قنات تاریخی نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری آسیابر هستند.

قلعه گرماور

قلعه و برج گرماور مربوط به پیش از اسلام و در روستای گرماور دیلمان واقع شده است. این قلعه به ثبت ملی نیز رسیده است. قلعه گرماور از یک سمت به دره منتهی می شود و از سمت دیگر نیز خندقی با ابعاد ۲ در ۱۳ متر دارد.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *