رودبار - گیلان

جاذبه‌های گردشگری رودبار ؛ از دریاچه عروس تا درفک

شهرستان رودبار در گیلان به‌دلیل داشتن باغ‌های زیتون بسیار معروف است. این شهرستان نقاط گردشگری تاریخی و طبیعی منحصر به‌فردی دارد که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. در این مقاله سعی داریم تا شما را با برخی از زیباییهای کمتر شناخته شده این شهر توریستی آشنا سازیم.

 برای رسیدن به گیلان سه محور شرقی، جنوبی و غربی وجود دارد. محور شرقی از چابکسر شهرستان رودسر آغاز می‌شود. کسانی که از مازندران وارد گیلان می‌شوند در ابتدا وارد چابکسر، کلاچای، رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان (از لاهیجان می‌توان دریک مسیر فرعی وارد سیاهکل و دیلمان هم شد) آستانه‌ اشرفیه و سپس رشت می‌شوند. البته باید بدانیم که چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و رودسر جزو شهرستان رودسر محسوب می‌شوند، اما اگر از سمت تهران به گیلان می‌روید ابتدا باید از قزوین بگذرید تا به شهرستان رودبار برسید. این شهرستان شامل شهرهای رودبار، رستم‌آباد، منجیل، لوشان جیرنده، ‌بره‌سر و توتکابن است. هر یک از این شهرها نیز جاذبه‌های گردشگری زیبا و دیدنی دارند. همچنین می‌توانید بهترین نوع زیتون و روغن زیتون را در رودبار تهیه کنید، زیرا رودبار شهر زیتون ایران است.

رودبار-شهر-زیتون

سلانسر رستم‌آباد

منطقه جنگلی سِلانسَر در فاصلهٔ ۱۲ کیلومتریِ غرب شهر رستم‌آباد واقع شده ‌است. این منطقه ییلاقی آب و هوای بسیار خوبی دارد. به‌ویژه اگر در بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید حتما از دشت‌های گل و اقیانوس ابر آن لذت خواهید برد.  سلانسر به روستایی برفراز ابرها معروف است.

روستای سلانسر رستم آباد - رودبار - گیلان

دُرفک

درفک یا دال‌فک به معنی آشیانه کرکس نام قله‌ای آتشفشانی خاموشی در رودبار است. ۲۰ کلبه سنگی پایین‌تر از این قله قرار دارد که در بهار و تابستان مورد استفاده‌ اهالی محلی و دام‌ها قرار می‌گیرد. این منطقه یک غار یخی به طول ۱۰۰ متر دارد که آب آشامیدنی بومیان را تامین می‌کند و دقیقا  روی قله قرار دارد. روی قله کاسه‌ای‌شکل درفک و در سمت شمال آن دیواره‌ای با بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع قرار دارد که دربرخی فصول زیباترین اقیانوس ابر را می‌توان در آن دید. برای همین طبیعت‌دوستان زیادی به این قله تردد می‌کنند.

ابر و مه - رودبار - گیلان

استخرگاه

استخرگاه نام روستایی در رستم‌آباد است. برای رسیدن به استخرگاه از یک جاده پرپیچ و خم جنگلی باید گذشت. این روستا به خاطر وجود ۲ استخر، یکی درضلع شرقی و دیگری درضلع غربی‌اش معروف شده است. کنار یکی از این استخرها که شبیه دریاچه است، خانه‌ای قدیمی با قدمت نزدیک به ۱۰۰ سال قرار دارد. مناظر زیبای اطراف این استخرگاه و انعکاس تصویر این خانه قدیمی روی آب سبب شده که بسیاری برای عکاسی به این منطقه بیایند. در روزهایی که مه روستا را  فرا می‌گیرد زیبایی آن نیز دوچندان می‌شود.

استخرگاه - رودبار - گیلان

پل تاریخی لوشان

پل خشتی لوشان در شهرستان لوشان و در مسیر رشت – قزوین در فاصله ۹۳ کیلومتری مرکز استان، واقع است. این پل تاریخی و قدیمی گیلان بر خلاف بقیه پل‌های خشتی که قوسی هستند، به صورت پلکانی طراحی و ساخته شده است. در قسمت ورودی پل کتیبه‌ای وجود دارد که روی آن اطلاعاتی درباره تاریخ ساخت آن حک شده‌است.

سرو هزارساله هرزویل

سرو هرزویل درختی بسیار قدیمی است که در شهرک هرزویل و فاصله ۲ کیلومتری شمال شرقی منجیل  قرار دارد. حتی ناصرالدین شاه در سفرنامه‌اش از این شهرک یاد کرده‌است. همچنین این درخت یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. این درخت بیش از هزار سال عمر دارد و در برخی منابع نیز عمر این سرو را  ۳ هزار سال عنوان کرده‌اند.

نیروگاه بادی منجیل

کسانی که به منجیل سفر کرده اند می دانند که چرا بادهای منجیل معروف هستند. در این منطقه بادهای قدرتمندی در اغلب ساعات شبانه روز درحال وزیدن است. کیفیت و سرعت بادهای منجیل آن را به یک منبع انرژی تجدیدپذیر سرشار و در دسترس و کاملاً پاک و سبز تبدیل کرده است. این موهبت طبیعی و خدادادی در منجیل آنجا را به یک موقعیت ویژه برای تاسیس نیروگاه های بادی و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر و پاک تبدیل نموده. نیروگاه بادی منجیل در شهر منجیل قرار دارد. این نیروگاه انرژی جنبشی باد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. نیروگاه بادی منجیل ۱۷۱ توربین دارد که حرکت آنها در کنار دریاچه سفیدرود برای گردشگران جذاب است و یادآور قدرت طبیعت و بهره وری صحیح از نیروهای طبیعی و پاک برای رشد و توسعه می باشد.

سد سفیدرود منجیل

سد سفیدرود یا سد منجیل، در ابتدای رودخانه بزرگ سفیدرود در محل پیوستن دو رود قزل‌اوزن و شاهرود قرار دارد. دریاچه این سد بسیار دیدنی است و امکاناتی مانند آلاچیق در نزدیکی این سد سبب شده تا گردشگران از آن لذت ببرند.

سد منجیل -سفیدرود - گیلان

چشمه ماست‌خور

چشمه ماست‌خور در دهکده‌ای به همین نام در ۵ کیلومتری شهر رودبار و در غرب سد منجیل قرار دارد. آب این چشمه گرم و جوشان است. اهالی آب چشمه را به خزینه‌هایی هدایت و در آن‌ها حمام می‌کنند، زیرا معتقدند استحمام در آب گرم این چشمه برای بیماری‌های استخوانی و روماتیسمی مفید است.

چشمه کلشتر منجیل

این چشمه حدود یک کیلومتر پایین‌تر از سد سفیدرود و در فاصله ۵۰۰ متری جاده اصلی قزوین به رشت قرار دارد.

تپه مارلیک

تپه مارلیک یکی از ۵ تپه باستانی است که در دره گوهررود در اطراف رودبار و در روستای بسیار زیبای «نصفی» واقع شده است. همچنین تپه مارلیک بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش است.

سی‌دشت

سی‌دشت نیز یکی از ییلاقات دیدنی و خوش آب و هوای رودبار در ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد است. این روستا در مسیر کوه درفک واقع شده و به‌همین دلیل چشم‌انداز بی‌نظیری دارد. دشت‌های گل سی‌دشت نیز مانند دیگر ییلاقات در بهار خودنمایی می‌کنند. توت فرنگی‌ محصول اصلی سی‌دشت است که به‌همین دلیل هرساله در خرداد ماه جشنواره برداشت توت فرنگی در این منطقه برپا می‌شود و گردشگران زیادی را به‌سمت خود جذب می‌کند.

دریاچه ویستان

دریاچه زیبای ویستان در بره‌سر و در دل جنگل قرار گرفته و بسیار دیدنی است. گفته می‌شود این استخر طبیعی بر اثر زلزله به‌وجود آمده و آبش از کوه‌های اطراف و چشمه‌ها تامین می‌شود. اطراف این دریاچه را کوه‌های پوشیده از درخت، تپه‌های سرسبز و درختان بلوط، راش و بید دربرگرفته‌اند.

روستای انبوه

روستای تاریخی انبوه در رودبار و منطقه خوش آب و هوا و کوهستانی بخش عمارلو واقع شده است که ۱۳۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. قلعه چیمارود و پل تاریخی انبوه قدمت این روستا را نشان می‌دهد. بر اساس بررسی باستان شناسان قدمت سکونت انسان در این روستا به  ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد.  پل خشتی انبوه نیز که در زمان عباسیان ساخته شده از نقاط دیدنی این روستا است. قدمت سنگ‌های قبر مسجد جامع قدیمی روستا نیز به حدود ۱۲۰۰ سال پیش می‌رسد.

چشمه سنگرود

بی‌شک چشمه آب معدنی سنگرود در روستای سنگرود بخش عمارلو یکی از دیدنی‌های منحصربه‌فرد رودبار محسوب می‌شود. آب این چشمه برای مداوای روماتیسم، ناراحتی‌های استخوانی و همچنین بیماری‌های پوستی موثر است.

داماش

روستای خوش آب و هوای داماش از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است که در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی رودبار قرار گرفته است. روستای داماش یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود، زیرا رویشگاه گل سوسن چلچراغ است. این گل بسیار کمیاب است و فقط در دو منطقه  داماش و  لنکران جمهوری آذربایجان در دنیا می‌روید. این گل در فهرست میراث طبیعی نیز ثبت شده است.  بسیاری از گردشگران برای دیدن این گل در خرداد و تیر به این منطقه سفر می‌کنند.

دریاچه عروس

دریاچه زیبای عروس در روستای حلیمه جان از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار قرار دارد. رنگ دریاچه عروس همیشه مورد توجه گردشگران بوده است، زیرا  این دریاچه قبل از ظهر به رنگ جنگل و در بعد از ظهر به رنگ آسمان در می‌آید. علت تغییر رنگ دریاچه هم وزش باد و نوعی جلبک بومی است. جلبک‌ها در صبح سطح دریاچه را سبز می‌کنند، اما هنگام وزش باد این جلبک‌ها از سطح دریاچه کنار می‌روند و رنگ آبی آسمان در سطح دریاچه منعکس می‌شود.

دریاچه عروس رودبار

مقالات مرتبط:

با رامسر عروس شهرهای ایران بیشتر آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری تنکابن تا رامسر

جاذبه های هزاررنگ و رویایی گردشگری مازندران

لاهیجان؛ عروس گردشگری گیلان

جاذبه های گردشگری و دیدنی های خطه سرسبز شمال

 


تورهای گردشگری پربازدید


تور تبریز

تور تبریز

تور کاشان

تور کاشان

تور همدان

تور همدان

تور قشم

تور قشم

تور کیش

تور کیش

تور اصفهان

تور اصفهان

تور شیراز

تور شیراز

تور مشهد

تور مشهد


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *