موجودات دریایی خطرناک در کمین غواصان جزیره کیش

غواصی یکی از مهیج ترین و جذاب ترین تفریحات جزیره کیش است که به تازگی نیز بین گردشگران بسیار رایج و پر طرفدار شده است. آب های نیلگون خلیج فارس و به ویژه سواحل جزیره کیش، به خاطر داشتن مرجان های زنده، بسیار شفاف و زلال می باشد، به همین دلیل برای غواصی بسیار مناسب بوده و غواص می تواند محیط اطراف و موجودات دریایی را به وضوح تماشا کند.

image-20200219162354-1.jpeg

 اما تجربه هر هیجانی ممکن است تبعاتی نیز به دنبال داشته باشد! اما سوال اینجاست که آیا غواصی در کیش نیز خطر دارد، آیا موجودات دریایی خطرناک در آب های کیش برای غواصان خطر ساز شده اند؟ برای پاسخ سوال هایتان در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

موجودات آبزی خطرناک

با این که غواصی را جزء امن ترین فعالیت های تفریحی – ورزشی جهان می دانند، اما اگر بدون دانش لازم و رعایت استانداردهای غواصی انجام شود، می تواند برای غواص خطر آفرین باشد. غواصی انواع مختلفی دارد امل در این جا بیشتر روی صحبت ما با غواصی تفریحی و خطرات احتمالی آن می باشد. در جزیره کیش تعداد قابل توجهی سایت غواصی وجود دارد که گردشگران می توانند با خرید بلیط غواصی در کیش سفر خوش و به یاد ماندنی را در این جزیره تجربه نمایند. در آب های اطراف جزیره کیش تنوع زیستی گسترده ای وجود دارد. انواع ماهی ها، کوسه، مرجان دریایی، عروس دریایی و سفره ماهی، توتیا و غیره از جمله موجودات دریایی هستند که در آب های خلیج فارس زندگی می کنند. اما کدامیک از این حیوانات برای غواصی در کیش ممکن است خطرناک باشند؟

کوسه و عروس دریایی در کمین غواصان جزیره کیش

کوسه: یکی از انواع موجودات دریایی که در نزدیکی آب های جزیره کیش به وفور یافت می شود، کوسه است. کوسه ها برای انسان خطرناک نیستند و در تاریخ غواصی کیش به جز تنها یک مورد، هیچ حمله دیگری به غواصان این منطقه توسط کوسه ثبت نشده است. البته در طول چند دهه اخیر صیادانی که در آب های آزاد کیش در حال فعالیت بوده اند، همواره با خطر حمله کوسه مواجه بوده اند.

عروس دریایی: برخلاف اسم قشنگی که این موجود دریایی دارد، برای یک غواص می تواند بسیار خطرناک باشد. برخورد باله های بلند عروس دریایی با بدن غواص می تواند بسیار خطرناک باشد و اگر این اتفاق بیوفتد باعث زخم، تاول و سوزش شدید روی پوست غواص می شود. این زخم درست مثل سوختگی و التیام آن تا چند هفته به طول می انجامد.

نکات مهم برای غواصی در کیش

با وجود تمام خطرات غواصی، این ورزش امروزه یکی از پر طرفدارترین تفریحات دریایی کیش محسوب می شود. البته توجه داشته باشید که غواصی تفریحی با غواصی صنعتی و نظامی کاملا دو دنیای متفاوت هستند. در غواصی تفریحی، فرد حداکثر تا عمق 7 الی 10 متر دریا خواهد رفت و در تمام طول مدت زمان غواصی، یک غواص و مربی حرفه ای او را همراهی می کند. اگر قصد دارید در سفرتان با تور کیش نوروز 99 لحظه آخر این تفریح مهیج را تجربه کنید، در ادامه همراه ما باشید تا با برخی از نکات مهم غواصی در کیش آشنا باشید:

1.  اگر تجربه اولتان است و هیچ آموزشی در این زمینه ندیده اید، هرگز به تنهایی غواصی نکنید.

2. قبل از غواصی در کیش، مربی موظف است یک کلاس آموزشی 1 ساعته برای آشنایی با غواصی برگزار کند، بنابراین قبل از خرید بلیط غواصی اطمینان حاصل نمایید که در کلوپ غواصی مورد نظر، این کلاس برگزار می شود.

3. سعی کنید در زمان غواصی کاملا از سالم بودن شرایط جسمی خود مطمئن باشید، غواصی نیازمند یک بدن قوی و روی فرم است.

4. در زمان غواصی به حرف های مربی خود گوش داده و نکات ایمنی را رعایت نمایید. حواستان باشد اگر با مربی خود همراه نباشید ممکن است مسیر را گم کرده و به مشکل بر بخورید.

5. در مسیر رسیدن به سایت غواصی باید به تمام تجهیزات لازم مجهز باشید، بنابراین زمان مشخصی را به بررسی مجدد تجهیزات اختصاص دهید تا از درست کار کردن آن ها اطمینان حاصل نمایید.

6. برای غواصی از ماسکی استفاده کنید که کاملا اندازه صورتتان باشد، می توانید برای اطمینان از قبل ماسک اندازه صورت خود را تهیه کنید تا هیچ نگرانی از بابت نفوذ آب به داخل ماسکتان نداشته باشید.

7. سعی کنید زمان غواصی آرامش خود را حفظ نمایید، چون اگر در عمق 10 متری آب استرس داشته باشید به اکسیژن بیشتری نیاز دارید.

8. از زیاد تکان دادن دست و پا پرهیز کنید چرا که انرژی شما را هدر داده و اکسیژن محدود سیلندر را تمام می کند. در ضمن زیاد تکان خوردن شما باعث می شود موجودات دریایی زیبا مثل انواع ماهی های رنگی ترسیده و از کنار شما دور شوند.

9. یکی دیگر از نکات مهم و اساسی در غواصی این است که هیچ وقت نفس خود را حبس نکنید. نگه داشتن نفستان سبب می شود کربن دی اکسید بیشتر از حد مجاز در خون باقی بماند.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *