گشتی در تاریخ پر رمز و راز امامزاده صالح (ع) تهران

اگر در نوروز ۹۹ به استان تهران سفر کردید از امامزاده صالح (ع) هم بازدید کنید.

استان تهران علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، از نظر مذهبی نیز ظرفیت‌های قابل توجهی برای گردشگران دارد. یکی از جذابیت‌های گردشگری این استان امامزاده صالح (ع) است.

امامزاده صالح (ع) در منطقه تجریش قرار گرفته است. این مکان آرامگاه یکی از پسران امام موسی کاظم (ع) و یکی از برادران امام هشتم شیعیان است.

آرامگاه امامزاده صالح (ع) در سال ۷۰۰ هجری قمری در محله تجریش کنونی ساخته شده است.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ امامزاده صالح (ع)

در کتاب «کنز الانساب» دربارهٔ نسب امامزاده صالح آمده‌است: «امامزاده صالح فرزند امام موسی کاظم (ع) است که به شهر ری آمده و در تجریش ایشان را به قتل رسانده‌اند.»

گفتنی است بنای آرامگاه امامزاده صالح (ع) ساختمان چهارگوش بزرگ و مستحکمی با دیوار‌های قطور است و فضای درونی آن تقریباً ۶ متر مربع مساحت دارد. در داخل حرم این زیارتگاه، صندوقی چوبین وجود دارد که احتمالاً به دوران اواخر صفوی یا افشار تعلق دارد.

بنابر شواهد تاریخی زمین‌هایی که توسط شجاع السلطنه، پسر ششم فتحعلی‌شاه وقف امامزاده شد اولین مرحله توسعه حرم امامزاده صالح را رقم زده است. حسین قلی‌خان قاجار، برادر فتحعلی‌شاه نیز قالی به اندازه صحن تهیه و وقف کرد. روی این قالی دو بیت از صبای کاشانی (ملک‌الشعرای دربار فتحعلی‌شاه قاجار) نقش بسته بود.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ امامزاده صالح (ع)

جا‌های دیدنی استان تهران؛ امامزاده صالح (ع)

در طبقه زیرین حرم امامزاده صالح (ع) سرداب است که سنگ قبر اصلی در آنجاست و تابه‌حال کسی اجازه ورود به آنجا را نداشته‌است.

از افراد دیگری که در صحن امامزاده صالح (ع) به خاک سپرده شده‌اند می‌توان به حسن پیرنیا (سیاستمدار، حقوقدان، تاریخ‌نگار و نخست‌وزیر ایران در اواخر عهد قاجار)، سید محمد تدین بیرجندی (چهارمین رئیس دانشگاه تهران)، طاهره صفارزاده (شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن) و مجید شهریاری (فیزیک‌دان و دانشمند هسته‌ای) اشاره کرد.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ امامزاده صالح (ع)

بارگاه امامزاده صالح (ع) در فروردین ماه سال ۱۳۵۱ به ثبت ملی رسید.اگر می‌خواهید از این بارگاه بازدید و برادر امام رضا(ع) را زیارت کنید باید اتوبوس‌های «بی آر تی» خط میدان راه‌آهن – تجریش را سوار شوید و در ایستگاه پایانه تجریش که روبروی امامزاده صالح قرار گرفته است،پیاده شوید.

استفاده از مترو یکی دیگر از شیوه‌های رفتن به زیارت امامزاده صالح(ع) است.اگر می‌خواهید در مسیر رسیدن به بارگاه امامزاده صالح(ع) از مترو استفاده کنید باید بدانید که میدان تجریش آخرین ایستگاه خط یک مترو (کهریزک – تجریش ) است.شما می‌توانید پس از رسیدن به ایستگاه تجریش از خروجی جنوبی ایستگاه خارج شوید و پس از چند دقیقه پیاده روی در مسیر خیابان شهرداری، گنبدهای امامزاده صالح را ببینید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *