جاذبه‌های گردشگری ماسال و تالش؛ از اولاسبلانگاه تا سوباتون

ماسال شهری در گیلان و در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌ است. شهرستان تالش نیز یکی از شهرستان‌های گیلان است که از شمال به آستارا، از شرق به دریای خزر، از غرب به اردبیل و از جنوب به رضوانشهر محدود می‌شود. ماسال و تالش در همه فصول به‌ویژه بهار گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

ماسال

اگر می‌خواهید از تهران به سمت گیلان حرکت کنید و قصد سفر به غرب این استان را دارید، می‌توانید در دوراهی رشت – سنگر از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید. با گذر از این جاده وارد شهرهای غرب گیلان و در ابتدا وارد صومعه‌سرا، شفت، فومن و سپس ماسال و تالش می‌شوید. ماسال به بهشت گیلان معروف است.

اولسبلانگاه

روستای ییلاقی اولسبلانگاه در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. کلبه‌های چوبی این روستا درمراتع سرسبز بسیار دیدنی هستند. شما می‌توانید برای اقامت از این کلبه‌های چوبی که با هیزم گرم می‌شوند استفاده کنید. هوای مه‌آلود اولسبلانگاه و ابرهایی که تا نزدیکی شما حرکت می‌کنند بی‌شک ساعاتی رویایی را برایتان رقم می‌زند. اگر در فصل مناسبی هم به این ییلاق بروید حتما اقیانوس ابر آن شما را با زیبایی بی‌حدش غافلگیر می‌کند.

غار آویشو

برای دسترسی به غار بسیار زیبای آویشو باید از شهرستان ماسال و شهر شاندرمن به سمت روستای سیاه‌مرد حرکت کنید و از طریق جاده چاله‌سرا به غار آویشو برسید. غار آویشو در ماسال یکی از شگفتی‌های گیلان و طولانی‌ترین غار کشور است. در این غار شگفت‌انگیز ۷ آبشار و صدها قندیل همراه ستون‌هایی آهکی وجود دارد.

آبشار رامینه

آبشار رامینه یکی از زیباترین آبشارهای ماسال و در دل جنگل واقع است. این آبشار پرآب حدود ۱۰ دقیقه با جاده اصلی فاصله دارد. راه دسترسی به آن نیز سربالایی و پرشیب است.

باغ پرندگان تمجیدی

باغ پرندگان تمجیدی در ییلاقات ماسال، روستای ماسوله‌خانی و منطقه اسب‌ریسه قرار دارد. در این باغ شما می توانید انواع پرندگان را مشاهده کنید.

قلعه صلصال یا لیسار

قلعه لیسار مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان طوالش، روستای لیسار واقع شده است. این قلعه که به ثبت ملی رسیده در ارتفاع ۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، برای همین از این قلعه می‌توان طبیعت سرسبز گیلان را در کنار دریای نیلگون خزر تماشا کرد.

کاخ سردار امجد

کاخ سردار امجد یا همان آق‌اولر یکی از بناهای تاریخی در منطقه ییلاقی مریان از توابع بخش مرکزی تالش است که در ۳۵ کیلومتری این شهر و در ارتفاع ۱۰۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد. ساختمان سردار امجد بزرگ‌ترین بنای آجری بخش غرب گیلان است. در این روستا بزرگ‌ترین گورستان عصر آهن با دخمه‌هایی سه طبقه و سنگ‌چین با تمام لوازم زندگی کشف شده است که قدمت تمدن این روستا را نشان می‌دهد.

ساحل قروق تالش

قروق یکی از روستاهای معروف شهرستان تالش در ۴ کیلومتری شهر هشتپر است. در ساحل قروق ساحل و جنگل کنار یکدگر قرار دارند که منظره زیبایی خلق کرده‌است. در منتهی‌الیه شمالی این ساحل می‌توان یکی از سه فانوس دریایی گیلان را نیز دید. یکی دیگر از سرگرمی‌های این ساحل باشگاه سوارکاری و کالسکه‌رانی است.

جنگل سیاهداران و سورتمه‌سواری

پارک جنگلی و سورتمه ریلی سیاهداران در بام تالش واقع شده است. سیاهداران در گذشته روستایی با درختان بلوط فراوان بوده که مانع ورود گردشگران به داخل روستا می‌شدند، درواقع این روستا نام خود را از درختان بی‌شمار سیاه گرفته ‌است. سورتمه ریلی یکی از تفریحات هیجان‌انگیز در دل این جنگل زیباست. سورتمه ریلی سیاهدارن ۱۰۵۰ ‌متر طول دارد. اگر دلتان می‌خواهد که از مسیری پرپیچ‌وخم و سرسبز با چشم‌اندازی زیبا لذت ببرید سورتمه‌سواری را فراموش نکنید.

دریاچه سراگاه

دریاچه سراگاه در حدود ۱۰ کیلومتری بخش مرکزی شهرستان تالش در روستایی به نام سراگاه قرار دارد. درختان سرسبز و انبوه و شالیزارهای برنج این دریاچه را زیباتر کرده‌اند.

پارک جنگلی گیسوم

جنگل‌های گیسوم از توابع بخش اسالم در شهرستان تالش به شمار می‌رود. شما کمتر جنگلی را پیدا می‌کنید که به دریا برسد. پارک جنگلی گیسوم در کنار دریای خزر قرار دارد. شما در یک مسیر رویایی از میان درختان بلند و سر به فلک کشیده می‌گذرید و در نهایت به دریا می‌رسید.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار در ۱۶ کیلومتری شهر پره‌سر قرار دارد، این آبشار بعد از آبشارهای لاتون و چالدشت، با حدود ۱۵ متر ارتفاع، سومین آبشار بلند گیلان است. ویسادار یک کلمه تالشی به معنی سایه درخت بید است. برای رسیدن به این آبشار باید از جاده‌ای پوشیده از درخت‌های سربه فلک کشیده عبور کنید.

ییلاق سوباتان

ییلاق زیبای سوباتان در ۲۲ کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع تالش و ۲۱ کیلومتری جنوب‌شرقی دریاچه نئور واقع شده‌ است. این ییلاق آب و هوای بسیار خنک و عالی دارد. مراتع و چمنزارهای سرسبز و خرم، چشمه‌های پرآب، رودخانه‌های خروشان و آبشارهای بزرگ و کوچک، سوباتان را به بهشتی بدیل تبدیل کرده، بهترین فصل برای رفتن به سوباتان در بهار و خردادماه است.

آبشار ورزان

آبشار ورزان در روستایی به‌همین نام در ضلع شمال‌غربی سوباتان قرار دارد و با ییلاق سوباتان ۴ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر از صخره‌هایی عظیم سرازیر می‌شود و صحنه‌ای دیدنی را خلق می‌کند.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *