دریاچه گهر نگینی بر تارک اشترانکوه استان لرستان

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی خاورمیانه و از مهمترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است که در ۱۲۱ کیلومتری شرق استان لرستان به مکرزیت خرم‌آباد و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر درود بین بخش زز و ماهرو الیگودرز و بهش مرکزی درود در ارتفاع ۲۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

دریاچه گهر با مختصات جغرافیایی 33.306053,49.282089 همچون نگینی بر تارک اشترانکوه می‌درخشد و شامل ۲ بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک می‌باشد.

دریاچه گهر بزرگ

مساحت سطح آبی این دریاچه در حدود ۱۰۰ هکتار و متوسط عمق آن ۲۸ متر و عرض آن بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر و طول آن ۱۵۰۰ متر می‌باشد. وج.د در یاچه زیبای گهر هر ساله گروه کثیری از گرشگران داخلی و خارجی را به این منطقه جذب می‌کند میزان براش سالانه در منطقه بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلیمتر است که بیشتر به صورت بارش برف می‌باشد. در سال‌های پربرف سطح دریاچه یخش بسته و مناظر زیبا و بدیعی را برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران بوجود می‌آورد.

دریاچه گهر کوچک

در فاصله حدود ۲ کیلوتر تا کله گهر فاصله دارد و وسعت تقریبی آن حدود ۵ هکتار می‌باشد. این دریاچه عمقی باتلاقی داشته که متوسط آن کمتر از ۲ متر می‌باشد.

چگونگی شکل‌گیری دریاچه گهر

به احتمال زیاد بر اثر وقوع بک زمین لرزه به بزرگای زیاد بوده است. در واقع این دریاچه به واسطه بسته شدن دره توسط یک ریزش عظیم تشکیل گردیده است. دریاچه کوهستانی گهر بر روی گسل امروزی زاکرس بخش درود قرار دارد.

بر پهنه رو مرکزی زمین لرزه فاجعه بار دره سیلاخور در تاریخ ۳/۱۱/۱۲۸۷ خورشیدی به بزرگای ۷/۴ منطق است. بنابراین دریاچه احتمالا در اثر جنبش گسل درود و ریداد یک زمین لغزش-سنگ ریزش تشکیل گردیده است.

در سال ۱۳۴۰ سرپرست وقت اداره محیط بانی و شکاربانی لرستان مرحوم سرهنگ جشنیان تعدادی ماهی سیاه بومی را از رودخانه‌های اطراف صید و در دریاچه گهر بزرگ رها کردند و متعاقبا ایشان در  سال ۱۳۵۲ حدود بیست هزار قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز به وسیله هواپیما در دریاچه ریخته شد که ازدیاد نسل کردند و ظاهرا اینگونه تا دریاچه کوچک و چم چیر نیز رفته‌اند.

کف دریاچه دارای بستر سنگی می‌باشد. رنگ آب دریاچه شفاف و عاری از هرگونه کدورت و بسیار زیباست چون که به علت بازتابش نور و شکست آن دریاچه فیروزه‌ای جلوه می‌کند.

آب اصلی تامین کننده دریاچه از طریق چشمه‌های زیرزمینی و رودخانه ورودی آن یعنی تاپله است که دارای آبی بسیار خنک و رنگی شفاف و بلورین یا بستری مملو از سنگ ریزه یا قلوه سنگ است که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می شود.

پوشش گیاهی

شامل گونه‌های بلوط ارس یا سرو کوهی، بید، بادام وحشی، بنه یا پسته وحشی، گلابی وحشی، گردو، انجیر، زبان گنجشک، زالزالک، ارژن، گون، درمنه، آویشن، سریش، لاله‌های واژگون، گل شقایق، کلاه میرحسین، پونه، موسیر و ….

حیات وحش

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت شده اشترانکوهبا حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل کل و بز، قو و میش، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، رو.باه، گراز، خرگوش، انواع پرندگان مانند عقاب طلایی، هما، کرکس، دلیجه، کیک دری، کبک، تیهو، کوکو، شاهین، زرد پره سرسیاه، سار، دم جنبانک ابلق، سهره پیشانی سرخ، سهره طلایی و آبزیانی مانند ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز، لاک پشت، قورباغه و … در این دریاچه زیست می‌کنند.

مسیر حرکت به سمت گهر

دسترسی به این دریاچه از طریق شهرهای درود، الیگودرز و ازنا امکان‌پذیر است. آسان‌ترین راه برای دسترسی به این دریاچه از مسیر شهرستان درود است.

کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعپد می کنند معمولا برای رسیدن به گهر از مسیر روستای طیان حرکت می کنند. برای رفتن از مسیر طیان می‌توان از راه‌آهن تهران جنوب استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شد. از شهر درود تا چشمه خیه (خرم) یا چشمه گهر حدود ۱۷ کیلومتر جاده آسفالته است و از چشمه خیه تا گهر ۱۸ کیلومتر مسافت مالرو است. کسانی هم مایل باشند می‌توانند با چهارپایانی مثل قاطر و الاغ نیز که توسط افراد بومی جهت حمل بار یا سواری کرایه می‌دهند، به دریاچه بروند.

رعایت توصیه‌های زیست محیطی

با توجه به فرسایش شدید منطقه اهمیت پوشش گیاهی در جلوگیری از فرسایش خاک و غنی سازی منابع آبی، از بوته کنی، قطع درختار و شکستن شاخه‌های، چیدن گل‌ها و ایجاد معابر جدید خودداری نمایید.

از روشن کردن آتش در منطقه جدا خودداری نموده، از وسایل گازسوز مسافرتی مشابه آن استفاده نمایید و محل استقرار آن را به دور از تنه و شاخ و برگ درختان قرار دهید.

زباله و مواد تجزیه ناپذیر و دیرپذیر مانند انواع پلاستیک، قوطی فلزی، شیشه و … را جمع آوری و در کیسه‌های زباله مناسب قرار داده و به ایستگاه مربوطه تحویل نمایید.

جهت شستن ظروف و البسه از مکان‌های پیش‌بینی شده و پایین دست دریاچه استفاده نمایید.

از صید، شکار، آزار و اذیت پرندگان، حشرات و سایر موجودات زنده در منطقه جدا خودداری نمایید. صید ماهی صرفا به وسیله تک قلاب و با اخذ پروانه صید از واحد محیط زیست مستقر در دریاچه مجاز می‌باشد.

حمل هرگونه سلاح در منطقه ممنوع است.

جهت هماهنگی هرچه بیشتر قبل از برپایی چادر و استقرار در محلخود را به مدیریت دریاچه معرفی نمایید.

چادرهای خود را در محل‌های تعیین شده مستقر و از برپا کردن چادر و اقامت شبانه در بالا دست دریاچه خودداریی نمایید.

از ترددهای شبانه در بالا دست دریاچه خودداریی نمایید.

شنا کردن در دریاچه ممنوع است.

در صورت بروز هرگونه مشکلی، بلافاصله موضوع را به نیروی انتظامی و ماموران حفاظت محیط زیست مستقر در منطقه اطلاع دهید.

توجه: در صورت عدم رعایت موارد فوق عواقب هرگونه فعالیت بر عهده شما می‌باشد و طبق قوانین و مقررات با متخلفین برخورد خواهد شد.

منبع:اداره حفاظت محیط زیست استان لرستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *