جاذبه‌های گردشگری بدره ، از تنگ کافری تا آتشکده کُلم

بدره در ۸۵ کیلومتری مرکز ایلام قرار دارد، این شهرستان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان ایلام است؛ تا جایی‌که تنگ کافری هرساله بیشترین گردشگر را به‌سمت خود می‌کشاند.

کافرین
همشهری‌آنلاین: برای سفر به ایلام می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس وارد این استان شوید، بهترین مسیر برای ورود به ایلام نیز از سمت کرمانشاه و غرب کشور است. از کرمانشاه نیز دو راه تا ایلام وجود دارد که به‌دلخواه خودتان می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.
حُمَیل در شهرستان اسلام‌آباد غرب کرمانشاه قرار دارد. شما می‌توانید از کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، به سمت ایلام حرکت کنید. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر پیچ و خم است.

چگونه به ایلام برسیم؟
اگر از مسیر حمیل به سمت ایلام حرکت کنید، در ابتدا وارد سرابله و شهرستان چرداول می‌شوید و بعد از گشت‌وگذار در ایلام قبل از آن‌که به دره‌شهر برسید، می‌توانید ابتدا در بدره گشت‌وگذاری داشته باشید. این شهر نیز جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی دارد. فاصله ایلام تا شهر بدره نیز حدود ۸۶ کیلومتر است.

تنگه زرانگوش

تنگ زرانگوش یکی از جاذبه‌های طبیعی بدره است که در روستایی به همین نام در ۲۱ کیلومتری شهرستان بدره و ۱۹ کیلومتری شهرستان دره‌شهر واقع است. ارتفاع این تنگه ۵۰۰ متر و در تمام فصل‌ها آب در تنگه جاری است. این تنگ غار دو قلو دارد که مجموعه‌ای کامل از آثار تاریخی دوره قبل از اسلام را در خود جای داده است. به‌طورکل تنگه زرانگوش از نظر طبیعی و تاریخی منطقه ای کم نظیر است که می‌تواند هر گردشگری را به‌خود جلب کند.

چشم‌اندازهای سیمره

رودخانه سیمره در شهرستان بدره از تلاقی رودخانه‌های قره سو و گاماسیاب شکل گرفته و در مرز ایلام و لرستان جریان دارد. سیمره جزیی از تاریخ استان محسوب می‌شود.

تنگ‌کافری یا کافرین

تنگ کافرین یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی و تفریحی شهر بدره است. چشم انداز این تنگ زیبا رودخانه و سد سمیره است. هرساله گردشگران زیادی برای بازدید از این تنگ به بدره می‌روند، برای همین یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری در استان ایلام محسوب می‌شود. تنگ کافرین در ۳ کیلومتری شمال شهرستان ولی‌عصر در جاده ایلام به سمت دره‌شهر قرار دارد و جزو توابع شهرستان بدره است که با شهر بدره حدود ۱۵ کیلوتر فاصله دارد. برای رسیدن به این تنگ باید از رودخانه‌ای که به تنگه می‌رسد عبور کنید. آب این رودخانه از کوه‌های سر به فلک کشیده کبیرکوه تامین می‌شود و پس از عبور از تنگ کافرین به رودخانه سیمره می‌ریزد. طول تنگه در حدود ۲ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا در حدود ۷۰۰ متر است. به‌جز زیبایی‌های طبیعی، آثاری از معماری پیشینیان روی تنگ کافرین به‌جا مانده که بر جاذبه آن می‌افزاید.

تنگ لارت

تنگ باستانی لارت یکی از دیدنی‌های بدره است که در ۲ کیلومتری جنوب شهرستان بدره قرار دارد. انتهای این تنگ به دامنه‌های کبیرکوه می‌رسد که آب و هوای مطبوع آن منطقه لارت را به یکی از گردشگرپذیرترین مناطق ایلام تبدیل کرده است. تنگه لارت در قسمت انتهای خود به دو بخش تنگه غربی و تنگه شرقی تقسیم می‌شود که در محل تلاقی آن‌ها تپه‌ای قرار دارد که از لحاظ باستانی دارای ارزش بسیار بالایی است. قدمت تپه‌های باستانی لارت به دوران ساسانیان می‌رسد.

آتشکده کُلًم

آتشکده کُلْم مربوط به اواخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دره‌شهر، بخش بدره، روستای کلم واقع شده است. این اثر در سال ۱۳۸۲ به‌ثبت ملی رسیده است. وسعت این آتشکده ۲۲ هزار متر مربع و از سنگ لاشه، سفال و ملات گچ ساخته شده است.

تنگ‌دربند

مجموعه آثار تنگ‌دربند مربوط به دوره ساسانیان و سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است. این تنگ در شهرستان بدره و روستای گچ کوبان واقع و دربند درسال به‌ثبت ملی رسیده است.

منبع:همشهری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *