شیطان کوه ؛ بام لاهیجان یا بهشتی که شیطان به آن راه پیدا کرده!

یکی از شهرهای دیدنی استان گیلان که جاذبه‌های گردشگری فراوانی هم دارد، لاهیجان بوده که در شمال دیلمان قرار گرفته است. منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. این شهر در یک ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و پوشیده از بوته‌های چای و بوی خوش بهار نارنج است که هر مسافری را مست و شیدا خود می‌سازد. لاهیجان با قدمتی ۸۰۰ ساله پر از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی است که تمام این زیبایی‌ها گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در امتداد سلسله جبال البرز، کوه زیبایی قرار دارد که ۶۰ متر ارتفاع دارد که نامش شیطان کوه است.

اگر مشهدی‌ها به کوه‌ سنگی می‌نازند، اصفهانی به کوه صفه و تهرانی‌ها به بام تهران، بدون تردید شیطان کوه شناسنامه‌ لاهیجان محسوب می‌شود. کوهی که وحشت و دلهره از اسمش می‌بارد. اما داستان این کوه چیست؟ چه شیطانی در غارهای این کوه مخفی شده است؟ فلسفه انتخاب این اسم چیست؟ در این مورد چند روایت وجود دارد که ممکن است همه‌شان درست باشد یا هیچکدام‌شان درست نباشد. اولین روایت آن به افسانه‌ای برمی‌گردد که مادربزرگ‌های لاهیجانی برای نوه‌هایشان تعریف می‌کنند. طبق این افسانه در دل این کوه گنجی مخفی شده. مار عظیمی هم وجود دارد که از این گنج محافظت می‌کند. خیلی‌ها به خاطر همین افسانه‌ قدیمی، متر به متر این کوه را با گنج‌ یاب گشته‌اند تا به گنج افسانه‌ای برسند. هیچ بعید نیست همین داستان‌های وحشت‌ناک و ماجرای جستجوگرهای گنج، علت اصلی این نامگذاری باشد.

چرا شیطان کوه؟

در روایت دوم می‌گویند غاری در دل این کوه وجود داشته که با پیچش باد، صداهای وحشتناکی از آن می‌آمده و به دلیل همین صداهای شیطانی، نام آن شیطان ‌کوه شده است. در روایت سوم طبق یک داستان دیگر نام این کوه، شیخان کوه بوده و چون فقط یک عده‌ خاصی حق عبور و مرور داشته‌اند و هرکسی از گذرگاه‌های این کوه خبر نداشت. به خاطر همین رفت‌وآمدها اسم کوه، شیخان کوه می‌شود. مردم هم کم کم اسم اصلی را فراموش می‌کنند و اسم شیطان کوه را به کار می‌برند. اما مشهورترین روایت این است که اسم این کوه قبلاً شاه ‌نشین کوه بوده و چون شاهان محلی لاهیجان در نوک این کوه قلعه‌ای داشتند و از آنجا حکومت می‌کردند. احمدخان آخرین پادشاه لاهیجان با شاه عباس صفوی می‌جنگد و شکست می‌خورد. شاه عباس قلعه را خراب می‌کند و کم کم مردم یادشان می‌رود اسم این کوه شاه‌ نشین بوده است.

منظره‌ای فراموش‌نشدنی

شاید به تشویق شاه عباس اسم این کوه را شیطان کوه می‌گذارند تا از شاه‌های شورشی لاهیجان بدنامی بماند. در هرحال هرکدام از این روایت‌ها صحیح باشد، در این کوه خبری از شیطان و شیطان‌پرستی و این چیزها نیست. طبیعت این کوه به گونه‌ای می‌باشد که وقتی از بالا به پایین آن نگاه می‌کنید، احساس خواهید کرد که به راحتی با دویدن به دامنه‌ آن می‌رسید، اما نتیجه چیزی جز سقوط نخواهد بود و در باور قدیمی‌های محلی، در اینجا شیطان چشم فرد را کور می‌کند، یا به نوعی او را فریب می‌دهد! برای برای رسیدن به آن باید از مسیری پلکانی که با درختان انار و گردو مزین شده بالا بروید تا به بام لاهیجان برسید‌! شیطان‌کوه با داشتن آبشاری زیبا، تله‌ کابینی که شما را بر بلندای بام سبز می‌برد و منظره‌ای فراموش‌نشدنی از استخر لاهیجان، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است.

تفریح در شیطان‌ کوه

برای رسیدن به بام‌ سبز اگر پلکان و مسیر سرسبز کوهپایه را انتخاب کنید صدای آبشار توجه‌تان را جلب می‌کند. آبشار شیطان‌ کوه، با ۲۴ متر ارتفاع، منظره زیبا و چشم‌نوازی دارد. البته این آبشار طبیعی نیست و آب آن از استخر لاهیجان تامین می‌شود. این آبشار با سنگ‌های تیره رنگ که از میان حرکت ابریشمی آب سر بیرون آورده‌اند. اگر توان‌ بدنی بالا رفتن از ۷۵۰ پله مسیر پلکانی شیطان‌ کوه را ندارید، می‌توانید از مسیر تله‌ کابین شیطان‌ کوه که از میان درختان سرسبز جنگل، بر فراز دشت‌های پوشیده از بوته‌های چای و خانه‌های روستایی می‌گذرد با چشم‌اندازی فراموش‌نشدنی از شهر لاهیجان عبور کنید. زمانی‌که در ایستگاه اول سوار تله‌کابین می‌شوید از شما و همراهان‌تان یک عکس می‌گیرند که در ایستگاه آخر، با پرداخت هزینه، می‌توانید نسخه چاپی آن را دریافت کنید.

استخر لاهیجان، قلب تپنده شهر

در انتهای مسیر تله‌ کابین منطقه‌ای وسیع و سرسبز وجود دارد که در آن رستوران، مغازه‌های فروش صنایع دستی و سوغاتی مانند چای تازه و مربای خانگی و البته آلاچیق برای استراحت بازدید ‌کنندگان و پارک بازی برای کودکان قرار دارد. هر چند قایق‌سواری در استخر لاهیجان و قدم زدن در کنارش لطف خود را دارد، اما تماشای آن از بالای شیطان‌کوه با پس‌زمینه شهر و سایه ابرها روی آب، منظره‌ای فراموش ‌نشدنی را در خاطرتان ثبت می‌کند. استخر لاهیجان، با ۱۷ هکتار مساحت، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری لاهیجان است؛ قلب تپنده شهر و بهترین مکان برای گشت و گذار. اما، جذاب‌ترین قسمت استخر لاهیجان را می‌توان جزیره‌ای در میان آب دانست که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است.

تجربه‌ای متفاوت از شکم‌گردی

جزیره‌ای با یک رستوران با صفا و دنج که تجربه‌ای متفاوت از شکم‌گردی را برای‌تان رقم می‌زند. می‌توانید میرزا قاسمی سفارش بدهید و اطراف استخر هم پر از قهوه‌خانه و بستنی فروشی و رستوران‌های محلی است. دو تا از رستوران‌های معروف لاهیجان به نام رستوران آفتاب و رستوران مهتاب هم در کنار همین استخر هستند. رستوران آفتاب غذاهای فست فودی ارائه می‌دهد و رستوران مهتاب مخصوص غذاهای شمالی و دریایی است که حتماً ارزش امتحان کردن دارد. حتماً شنیده‌اید که کلوچه‌ لاهیجان سوغاتی معروف این شهر است. در کنار استخر می‌توانید سری به فروشگاه نوشین بزنید و کوکی داغ سفارش بدهید تا یکبار برای همیشه متوجه بشوید چرا کلوچه لاهیجان معروف است.

دیدنی‌های شیطان کوه

شیطان کوه زیپ لاین هم دارد که مسیرش از بالای کوه شروع می‌شود و به کنار استخر می‌رسد. گفته می‌شود در کل خاورمیانه این طولانی‌ترین مسیر زیپ لاین است. در بام سبز شهر بازی هم هست. کشتی صبا این شهر بازی مشهور است. مخصوصاً که در لبه‌ کوه قرار گرفته و هیجان فوق‌العاده‌ای دارد. در مسیر رسیدن به بام سبز و در میدان کاشف‌السطلنه می‌توانید سری به موزه‌ چای بزنید. داستان مردی را بشنوید که با وجود همه‌ سختگیری‌ها توانست چای را از هندوستان به لاهیجان برساند و کشاورزی لاهیجان را متحول کند. هر فصلی که دوست داشته باشید می‌توانید به لاهیجان سفر کنید، اما بهترین فصول برای سفر، بهار و تابستان و نیمه‌ اول پاییز هستند.

منبع:توریسم پرس

 

مقالات مرتبط:

با رامسر عروس شهرهای ایران بیشتر آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری تنکابن تا رامسر

جاذبه های هزاررنگ و رویایی گردشگری مازندران

لاهیجان؛ عروس گردشگری گیلان

جاذبه های گردشگری و دیدنی های خطه سرسبز شمال

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *