چگونه در بیابان و کویر آب پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن آب در بیابان و کویر به دنبال پوشش گیاهی باشید. پوشش گیاهی متراکم و بیش تر درختان نمی توانند بدون منبع آب دائمی زنده بمانند.

چطور در کویر آب پیدا کنیم؟
یکی از پر رمز و رازترین سفرها و ماجراجویی ها مربوط به سفرهای کویری ميشود.در سفر به کویر شما باید به ۹۹ درصد حوادثی که ممکن است در کویر برایتان پیش بیاید فکر کنید، به دلیل آن که در صورت بروز هر گونه حادثه ی غیر مترقبه ای امداد رسانی بسیار دشوار و در بعضی موارد غیر ممکن است پس باید آمادگی لازم را داشته باشید.

تصور کنید شخص  یا گروهی در بیابان گم شده اند و یا خودروی آنها در کویر از کار افتاده است. آنها به دنبال آب اند ولی سراب می بینند. پیدا کردن آب در کویر احتمالا محال به نظر برسد ولی با داشتن مهارت کافی ممکن است . در ادامه  چند روش ساده برای پیدا کردن و تولید آب در بیابان را ذکر می کنیم؛ روشهایی که مهمترين موضوع براي انجام دادن آنها ، ارامش شما و باورتان به نجات است.

روش تولید آب در بیابان به کمک تقطیر
در گودالی که خاک مرطوبی دارد میتوان با استفاده از گرمای خورشید و یک سری کارها در چند ساعت مقداری آب تولید کرد. برای انجام این کار باید گودالی حفر کنید. در وسط گودال یک ظرف یا لیوان بگذارید ، بر روی دهانه گودال یک کیسه پلاستیکی بکشید و لبه های کیسه را کاملاً سنگین چین کنید تا هوایی رفت و آمد نکند. در مرکز کیسه دقیقا بر روی ظرفتان تکه سنگی کوچک بگذارید. نم خاک با استفاده از گرمای خورشید تبخیر شده و بخارها به کیسه میرسد و سرمای کیسه آنها را تبدیل به قطره های آب ميکند ، با شیبی که با سنگ کوچک ایجاد کردید قطره ها به طرف لیوان یا ظرف شما حرکت ميکند و  درون ظرفتان می چکد. در مدت این عملیات شما میتوانید در سایه ای پناه بگیرید.

 

پیدا کردن آب در بیابان,چگونگی پیدا کردن آب در بیابان,پیدا کردن آب در کویر

تولید آب در کویر به روش تقطیر

 

پیدا کردن آب در بیابان,روشهای جمع آوری آب در بیابان,چگونگی پیدا کردن آب در بیابان

 تولید آب در کویر به روش تقطیر

 

پیدا کردن آب در دریاچه نمک
احتمالا دریاچه نمک جزء آخرین مواردبراي تهیه آب قابل نوشیدن هم نباشد ولی به شیوه تقطیر میتوان نمک و املاح آن را جدا کرد. کافی است گودالی ۵۰ سانتی متری حفاری کنید تا به آب نمک برسید و با استفاده از خورشید و یک پلاستیک، مثل شیوه گفته شده در روش قبل، آب اشامیدنی تهیه کنید.

 

پیدا کردن آب در کویر و بیابان به کمک پرندگان
پرندگانی که دانه خوارهستند مثل بلبل” سهره” سار” کبوتر و مانند اینها به هیچ وجه از منابع آبی دور نمی شوند. این پرنده ها صبح و عصر آب می نوشند. به یاد داشته باشید که هنگامی که این پرنده ها بصورت مستقیم وبه طرف پائین پرواز ميکنند دارند به طرف آب میروند و وقتیکه از آب خوردن برمی گردند سنگین تر هستند و از درختی به درختی ديگر پرواز ميکنند تا مرتب استراحت کنند پس شما مسیر آن ها را پیدا کنید قطعاً به آب خواهید رسید.

نکته:در خصوص پرندگان آبی این که آن ها قادرند فاصله های بسیار طولانی را بدون استفاده آب و غذا پرواز کنند پس دنبال کردن پرندگان آبی مانند مرغان دریایی لزوماً نشان بسیار خوبی براي وجود آب در آن نزدیکیها نیست عقاب ها و قوش ها و ديگر پرندگان شکاري هم میتوانند آب ضروری براي بدن خود را از طريق مایعات موجود در بدن قربانیان خود دریافت کنند، پس نمی توان وجود آن ها را نشان وجود آب در آن منظقه دانست.

 

پیدا کردن آب به کمک پوشش گیاهی
برای پیدا کردن آب به دنبال پوشش گیاهی باشید. پوشش گیاهی متراکم و بیش تر درختان نمی توانند بدون منبع آب دائمی زنده بمانند. درصورتی که با پوشش گیاهی محلی نا اشنا هستید، به دنبال سبزترین گیاهان بگردید. درختان برگریز و پهن برگ معمولاً علامت بهتری نسبت به درختان کاج هستند برای این که به آب بیشتری احتیاج دارند.

 

پیدا کردن آب در بیابان,پیدا کردن آب به کمک گیاهان,چگونگی پیدا کردن آب در بیابان

 پیدا کردن آب به کمک پوشش گیاهی

 

همچنین عمولاً در ریشه و ساقه گیاهان قدری آب ذخیره شده است که در وضعیت بحرانی و مناطق کويري میتواند زندگی شما را نجات دهد. توجه داشته باشید که در صورت نشناختن گیاهان این شیوه همان قدر که میتواند جان شما را نجات دهد سبب مرگتان هم ميشود . به عنوان مثال آب داخل بافت یک نوع کاکتوس خاص سبب تهوع ميشود . علاوه‌براین در زمان جدا کردن گیاهان باید مراقب حیواناتی مانند مار یا عقرب باشید.

پیدا کردن آب در دره ها، رودخانه های خشک و …
– بهترین مکان براي پیدا کردن آب، کف دره ها و مسيل رودخانه های خشک قدیمی است، جایی که آب طبیعتاً از زمین بیرون می آید و قابلیت دسترسی به آب از هر جایی ديگر بیش تر است. درصورتی که جوی یا حوضچه ی آب دیده نمی شود، به دنبال قسمت هایی از زمین که گیاه در آن روئیده است بگردید و تلاش کنید نقطه ی مناسبی از آن را حفاری کنید. امکان دارد آب کمپ پائین تر از سطح زمین وجود داشته باشد و در حفره جمع شود. حتی کندن کف آبکندها و بستر جوی های خشک امکان دارد سبب جوشیدن چشمه ای در زیر سطح زمین شود، به ویژه در ریگ زار این احتمال بیش تر وجود دارد.

– در کوه، شکاف های بین سنگ ها را بگردید، امکان دارد آب پیدا کنید.

– در ساحل، حفر کردن زمین در بالای خط مدّ، به ویژه جاهایی که توده های شنی بادآورده وجود دارد ، میتواند شما را به آب اشامیدنی برساند (حدود ۵ سانتیمتر یا ۲ اینچ که در روی آب شور قرار دارد). این آب امکان دارد شور مزه باشد؛ ولی قابل شرب است. در پائین پرتگاه های ساحلی، به دنبال سبزی ها و گیاهان آب دار بگردید، حتی خزه و سرخس. این گیاهان معمولاً درجایی که صخره ها جابجا شده و تغيير وضعیت داده اند، وجود دارند و همان جا امکان دارد قدری آب شیرین یا حتی چشمه پیدا کنید.

از هر حوضچه آب نخورید
توجه کنید هر موقع حوضچه ی آبی را دیدید که در نزدیکی آن گیاه وجود ندارد، یا استخوان حیوانات در آن جا دیده ميشود ، بدانید که احتمال خطرناک بودن آن آب زیاد است و امکان دارد به مواد شیمیایی الوده شده باشد. کنار آب را بررسی کنید، امکان دارد علامت های آب قلیایی را پیدا کنید. مدام آبی را که از حوضچه های آب روی زمین برمی دارید، بجوشانید.

 

راهکارهایی براي خنک نگه داشتن بدن
در مناطق کويري خنک نگه داشتن بدنتان به میزان آشامیدن آب مهم است زیرا سبب حفظ رطوبت بدنتان ميشود . بنابراین بدنتان را با شن بپوشانید. روی صورت خود پارچه بگذارید . دراز کشیدن روی سنگی که در سایه بوده و خنک است به کم شدن احساس تشنگی کمک ميکند . باید از قسمت سینه و شکم( نصف تنه به بالا) روی سنگ دراز بکشید تا حرارت بدنتان پائین بیاید.

منبع:بیتوته

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *