موزه ملی

موزه ملی تهران

موزه ملی تهران بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و غنی‌ترین موزه در کشور است که بازدید از آن همچون سفری در دل تاریخ، ما را با سرگذشت ایران زمین از دوران پارینه سنگی تا دوران معاصر آشنا می سازد و بار دیگر غنای فرهنگی، تاریخی، هنری و نبوغ ایرانی را به ما یادآور می شود. موزه ملی تهران یا “موزه مادر” از دو ساختمان مجزا به نام‌های موزه ایران باستان و موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران، تشکیل شده است. سیصد هزار شی تاریخی متعلق به دوران‌های مختلف در این دو موزه به نمایش گذاشته شده اند.

موزه ایران باستان

موزه ی ایران باستان در بخش غربیِ میدان مشق تهران در خیابان سی تیر قرار گرفته است و به لطف ساختمانی با آجرهای اخرایی و سردر ورودی که به سبک نمای ایوان کسری ساخته شده است، به راحتی قابل شناسایی می باشد. این عمارت با شکوه که نمایانگر معماری عصر ساسانی است به دستور رضا شاه، توسط معمار فرانسوی آندره گُدار با الهام از طاق کسرا طراحی شد و دو معمار ایرانی اجرای آن را به عهده گرفتند. ساختمان این موزه در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه ملی

موزه ایران باستان در دو طبقه از دو بخش ”پیش ‌از تاریخ ایران” و “موزه دوران تاریخی” تشکیل شده است و شامل اشیایی از دوران پارینه ‌سنگی قدیم تا پایان دوران ساسانی می باشد.

طبقه اول: پیش ‌از تاریخ ایران

در بخش پیش ‌از تاریخ ایران آثاری از دوران پارینه ‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد (یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) در 7 تالار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته‌ اند.

دندان آسیای کوچک متعلق به کودکی نُه ساله، مربوط به ۲۰ تا ۲۵ هزار سال پیش، ابزارهای ساخته شده از سنگ چخماق، ابزارهای بُرنده برای شکار و کندن پوست حیوانات، تزئینات ساخته شده از صدف،  ظروف سنگی و سفالی متعدد، پیکرک‌های گلی انسان و حیوان و ماکت سفالی خانه های باستانی  از اشیای به نمایش در آمده در این بخش هستند.

طبقه همکف: موزه دوران تاریخی

در موزه دوران تاریخی نیز آثاری از اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد تا پایان دوران ساسانی در 7 تالار به نمایش گذاشته شده است. در این بخش از موزه بازدیدکنندگان با شکل گیری حکومت های اولیه و جوامع شهرنشین و آثار به جای مانده متعلق به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان آشنا می شوند.

کاسه پایه دار با نقش بز کوهی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد، پیکره سفالی گاو (1250 سال پیش از میلاد)، کهن‌ترین انیمیشن جهان روی سفالی از شهر سوخته، نیم تنه سنگی داریوش اول، بخشی از دیوار تخت جمشید، سردیس آتوسا،  چهره مفرغی یک سردار سلوکی، پیکره مفرغی زئوس خدای یونانی، سنگ نوشتة یونانی معبد لائودیسه، سکة نقره ای فرهاد پنجم اشکانی، ظرف نقره ای زراندود ساسانی و سر مرد نمکی معدن زنجان از مهمترین و دیدنی ترین اشیای به نمایش درآمده در این موزه هستند.

موزه باستان شناسی و هنر اسلامی ایران

موزه ملی

ساختمان موزه باستان ‌شناسی و هنر اسلامی ایران که به اختصار به آن موزه دوران اسلامی نیز می گویند، با الهام از کاخ ساسانی بیشابور، به صورت چلیپایی هشت‌ ضلعی، با مساحتی حدود ۴۰۰۰ متر مربع در سه طبقه ساخته شده است و در سال ۱۳۷۵ افتتاح گردید. طبقه همکف این بنا به سالن اجتماعات و سالن نمایشگاه ‌های موقت اختصاص دارد و آثار موزه در طبقات اول و دوم بر اساس زمان ‌بندی تاریخی به نمایش گذاشته شده است. در واقع بازدید از موزه از طبقه دوم آغاز و به طبقه اول ختم می‌شود.

طبقه دوم: تالارهای صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی

مهمترین آثار به نمایش در آمده در این طبقه عبارتند از: قرآن کریم به خط کوفی بر پوست آهو، آثار سفالی نیشاپور و کاشان، پارچه ابریشمی، اسطرلاب برنجی نقره کوب، محراب گچبری مسجد جامع اشترجان اصفهان، گچبری‌ها و آجرکاری‌های دوره سلجوقیان، محراب‌های عظیم ایلخانیان، ظروف زرین فام و  نسخ خطی چون کتاب مسالک و ممالک و پنج گنج نظامی.

طبقه اول: تالارهای قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار

قرآن کریم متعلق به سدة 8 ﻫ ق، جامة فتح متعلق به شاه عباس، گوشوارة زرین میناکاری و مرصع مربوط به سدة 13 ﻫ ق، مجسمة طاووس فولادی طلاکوب مربوط به سدة 13 ﻫ ق از شاخص ترین اشیای به نمایش در آمده در طبقه ی نخست موزه ی دوران اسلامی هستند.

آدرس موزه ملی تهران: تهران، خیابان امام خمینی، نبش خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، پلاک 1  

بهای بلیط مجموعه موزه ملی تهران: ایرانی 10 هزار تومان- غیر ایرانی 100 هزار تومان

ساعات بازدید:‌ بهار و تابستان همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹- پاییز و زمستان همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *