بلاروس

مقررات جدید ویزای بلاروس برای ایرانی‌ها

سفر به بلاروس برای شهروندان ایرانی با ویزای شنگن نیز ممکن شد.

به گزارش ایسنا، براساس تازه‌ترین اطلاعیه‌ای که دفاتر و شرکت‌های گردشگری و مسافرت هوایی از سفارت بلاروس و وزارت خارجه ایران دریافت کرده‌اند، از این پس مسافران دارای ویزای شنگن می‌توانند به جمهوری بلاروس بدون دریافت روادید آن کشور سفر کنند، مشروط بر این که بلیت برگشت از مسیر بلاروس را نیز داشته باشد.

تا پیش از این، سفر به بلاروس فقط با ویزای این کشور ممکن بود. جمهوری بلاروس درحال حاضر خارج از منطقه شنگن قرار دارد.

با مقررات جدید، اتباع ایرانی می‌توانند با ویزای شنگن ۳۰ روز در بلاروس توقف داشته باشند.

طبق اعلام سفارت جمهوی بلاروس در ایران، این فرمان از ۱۷ اکتبر ۲۰۲۱ برابر با ۲۵ مهرماه اجرا می‌شود. این تصمیم به دنبال تغییر فرمان ریاست جمهوری بلاروس در تاریخ ۱۴ سپتامبر درباره نحوه ورود و خروج بدون روادید برای شهروندان خارجی اجرایی شده است.

این فرمان همچنین تاکید کرده است: ورود بدون روادید به جمهوری بلاروس به مدت حداکثر ۳۰ روز برای شهروندان جمهوری اسلامی ایران به داشتن ویزای چندبار ورود کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو منطقه شنگن با مُهر ورود به کشور عضو اتحادیه اروپا یا کشور عضو منطقه شنگن در گذرنامه معتبر و نیز بلیت شرکت هواپیمایی حاوی تاییدیه تاریخ برگشت از فرودگاه ملی بلاروس، فرودگاه برست، ویتبسک، گومل، گرودنو و ماگیلف منوط است.

الکساندر لوکاشنکو ـ رییس‌جمهور بلاروس (روسیه سفید) ـ سال ۱۳۹۷ در فرمانی، اقامت ۳۰ روزه شهروندان خارجی بدون دریافت ویزا را صادر کرد که بر این اساس، اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه امریکا، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، شرق آسیا و … می‌توانند از مسیر هوایی فرودگاه بین‌المللی مینسک به مدت ۳۰ روز در این کشور اقامت داشته باشند. این قانون شامل حال اتباع ایرانی نمی‌شد. اینک، دولت بلاروس ورود شهروندان ایرانی به این کشور را بی‌نیاز از ویزای جمهوری بلاروس دانسته، اما به شرط این‌که ویزای شنگن داشته باشند و از این کشور هم برگردند.

کشور بلاروس در شرق اروپا واقع شده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری حاکمیت خود را اعلام کرد. این کشور در همسایگی روسیه، لیتوانی، لهستان و اوکراین قرار گرفته است. بلاروس کشوری است که از دریا فاصله دارد اما ۱۱ هزار دریاچه در آن شناسایی شده  و نواحی پست و باتلاقی زیادی دارد و یکی از مقاصد مورد توجه گردشگران است. مساحت این کشور بیش از ۲۰۷ کیلومتر مربع است و نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *