کویر ورزنه ،کویری با ماسه‌های شکل‌دار

اگر به دنبال یک تفریح با آرامش هستید به شما توصیه می‌کنیم کویر را برای این کار انتخاب کنید، زیرا آرامشی که در کویر می‌توانید داشته باشید در هیچ جا قابل تکرار نیست. ایران کویرهای زیادی دارد و معروف‌ترین آنها کویر ورزنه  و مصر است.

اگر دوست دارید سری به کویر ورزنه بزنید باید بار سفر ببندید و به اصفهان بروید زیرا این کویر بین یزد و اصفهان واقع‌شده است و از آنجایی‌ که به اصفهان نزدیک‌تر بوده رسیدن به آن از سمت اصفهان راحت‌تر است.

رفتن به این کویر جذابیت‌های خاص خودش را دارد و سراسر پوشیده از ریگزار و ماسه‌زار است. نکته جالبی که این کویر را از سایر کویرهای ایران مجزا می‌کند شکل‌های متفاوت تپه‌هایی است که در این مسیر قرار گرفته است، زیرا وزش بادها شکل این ماسه‌زارها را به‌شدت تغییر داده است و چشم‌اندازهایی را به وجود آورده که نمونه‌هایش در کشور خیلی کم‌ پیدا می‌شود.

این کویر از یک سو به تالاب گاوخونی نیز منتهی شده و همین موضوع سبب می‌شود در داخل ریگزارها درختچه‌های تاغ نیز دیده شود، البته باید این را بدانید که در این منطقه گیاهانی مثل تق تقو، بوته‌های نسی و سایر گیاهان ماسه‌پسند هم دیده می‌شود.

اما اگر گذرتان به این کویر افتاد حواستان به جاندارانی هم که در این منطقه زندگی می‌کنند نیز باشد. شغال، خرگوش، گربه، شاهین و مار افعی در این منطقه زندگی می‌کنند که گردشگران باید در حفظ این جانداران نیز کوشا باشند و در محیط زندگی آن‌ها وارد نشوند.

اگر خواستید به این کویر سفر کنید به شما توصیه می‌کنیم بهار و پاییز را برای این کار انتخاب کنید و حتماً لباس و کفش مناسب نیز با خود همراه داشته باشید، اما تلاش کنید زمانتان را طوری تنظیم کنید که بتوانید غروب خورشید را از این کویر نظاره کنید، زیرا محال است جایی را پیدا کنید که غروب خورشید به این زیبایی داشته باشد.

بسیاری از محلی‌ها به این کویر خارا نیز می‌گویند و اسمش را از روستای ورزنه که در حاشیه جنوبی آن قرارگرفته است به عاریه گرفته است.

اگر به این منطقه سفر کردید حتماً از پل ورزنه که در روستای ورزنه قرار گرفته نیز دیدن کنید که گردش در آنجا نیز خالی از لطف نیست.

منبع:خبرگزاری انا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *