مینودشت

گردشگری در ایران/ مینودشت بهشت گردشگری استان گلستان

شهرستان مینودشت به سبب بهره‌مندی از مواهب طبیعی و خدادادی کم نظیر مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارهای دلنواز، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی این روزها میزبان گردشگران و مسافران نوروزی از سراسر ایران اسلامی است.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی کم نظیر مینودشت در حاشیه جاده بین المللی شمال – مشهد در کنار طبیعت زیبا و بکر جلگه‌ای و کوهستانی آن سبب شده تا جمعیت قابل توجهی از مسافران و گردشگران نوروزی به این شهرستان ۸۰ هزار نفری که در ارتفاع ۹۰۱ متری از سطح دریا قرار دارد، بیایند و از طبیعت و فضاهای تفریحی و زیبایش بهره ببرند.

وجود ۲ پارک جنگلی “باقر آباد و چهل چای” از دیدنی ترین تفرجگاه‌ها و استراحتگاه‌ها برای مسافران در همه ایام سال بویژه نوروز و تابستان است که در کنار هر یک از این 2 پارک جنگلی، رودخانه‌ای خروشان جاری و چشمه‌ سارهای گوارا قرار دارد.

فراهم بودن امکانات زیرساختی از جمله راه آسفالت، وجود آلاچیق‌هایی برای استراحت، داشتن سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه‌های مواد غذایی، خیال مسافران را برای گذراندن ساعاتی خوش در دل طبیعت این شهرستان، دو چندان می‌کند.

بهشت  گردشگری استان گلستان همچنین چندین آبشار زیبا دارد که آبشار “حسینا” در فاصله ۲۱ کیلومتری از مرکز شهر در روستایی به همین نام، مجموعه آشارهای روستای ساسنگ در قسمت جنوب مینودشت و آبشار “لولوم” در جاده روستای باقرآباد و پارک جنگلی آن واقع است و با ۵۰ متر ارتفاع، چشم اندازی زیبا دارد.

علاوه بر مناظر طبیعی زیبا مینودشت چند منطقه تاریخی مانند “دشت حلقه و تپه بازگیران” و چندین امامزاده و بقعه متبرکه دارد که زیارتگاه امامزاده جعفر(ع)، امامزاده عبداله(ع)، امامزاده اسحاق (ع) و امامزاده موسی(ع) از جمله اماکن مقدس این شهرستان هستند.

آشنایی بیشتر با برخی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی مینودشت جهت افزایش اطلاعات مسافران و گردشگران نوروزی که استان گلستان و این شهرستان را برای سفر انتخاب می‌کنند، خالی از لطف نیست.

بوستان جنگلی چهل چای

این بوستان جنگلی زیبا در فاصله هفت کیلومتری از شهر مینودشت قرار دارد که با درختان بلند، انبوه و سرسبز خود در میان رشته کوه البرز شرقی برای مسافران و گردشگران دلربایی می‌کند، نشستن کنار رودخانه خروشان و با طراوت این جنگل و چشمه سارهای زیادی که با آبی گوارا در گوشه و کنار آن وجود دارد، نوشیدن چند استکان چای آتشی و خودرن چند سیخ کباب زعفرانی ساعاتی خوش در دفتر خاطرات مسافران نوروزی ثبت و ضبط خواهد کرد.

پارک جنگلی چهل چای مینودشت که حدود ۶۰ هکتار وسعت دارد و در دامان رشته کوه البرز شرقی و در دره‌های واقع است، مجهز به امکاناتی از قبیل راه آسفالته، آلاچیق،  سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه می‌باشد.

بوستان جنگلی باقرآباد

پارک جنگلی باقرآباد از دیگر مکان‌های دیدنی مینودشت است که در فاصله ۱۲ کیلومتری این شهر در نزدیکی روستای باقرآباد قرار دارد و با طبیعت بکر و سرسبز خود مکانی دلنشین برای اتراق چند ساعته مسافران و گردشگران خواهد بود.

از میان این بوستان جنگلی که بخشی از آن در قالب اردوگاه دانش آموزی در اختیار آموزش و پرورش است، رودخانه‌ای خروشان عبور می‌کند که به زیبایی این تفرجگاه طبیعی و آرام افزوده است.

راه دسترسی به بوستان جنگلی باقرآباد نیز آسفالت است و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه و فروشگاه نیز دارد.

آبشارهای مینودشت

مینودشت چندین آبشار زیبا دارد که از دل کوه‌های آن بیرون می ریزد و مناظر زیبا و چشم نواز خلق کرده‌اند که گذراندن ساعاتی از روز همراه با خانواده در محیط آرام و دنج این آبشارها بسیار مفرح و لذت بخش خواهد بود.

آبشار حسینا یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مینودشت است که در فاصله ۲۱ کیلومتری جنوب شرق این شهر و در روستایی به همین نام در دل جنگل‌های هیرکانی و رشته کوه البرز شرقی واقع شده و با ارتفاع ۲۵ متر منظره‌ای زیبا از خلقت هستی را به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از آبشارهای زیبا و پرآب مینودشت، آبشار لولوم است که در جاده روستای باقرآباد و پارک جنگلی آن واقع شده و با ۵۰ متر ارتفاع، چشم اندازی فوق العاده زیبا دارد.

همچنین روستای “ساسنگ” واقع در ضلع جنوب شهر مینودشت (جاده مینودشت – آزادشهر) نیز چند آبشار زیبا دارد که با طبیعت جنگلی دلنشین خود پذیرای مسافران نوروزی از سراسر ایران اسلامی است.

اماکن مذهبی مینودشت

شهرستان مینودشت علاوه بر جاذبه‌های گردشگری قابل توجه چندین بقعه متبرکه دارد که همگی با داشتن امکانات رفاهی مناسب و راه دسترسی آسفالت آماده استقبال و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

زیارتگاه امامزاده جعفر(ع) واقع در محله پسرک شهر مینودشت که مزار گلزار شهیدان این شهرستان نیز در محوطه آن قرار دارد مورد توجه و احترام اهالی محل و نیز مسافران حرم رضوی می‌باشد و از امکانات رفاهی خوبی نیز برخوردار است.

آستان‌های مقدس امامزاده عبداله(ع) روستای ده عبداله مینودشت در فاصله پنج کیلومتری شمال غربی این شهر، امامزاده اسحاق (ع) روستای قلمی در فاصله هفت کیلومتری مینودشت و امامزاده موسی(ع) روستای “بازگیر” در فاصله سه کیلومتری شمال غربی مینودشت از دیگر بقای متبرکه این شهرستان هستند که با امکانات رفاهی و زائرسرای مناسب میزبان مسافران و گردشگران نوروزی می‌باشند.

همچنین بقعه متبرکه قزل امام روستای قره چشمه در فاصله ۱۵ کیلومتری مینودشت، بقعه مبارکه سکینه خاتون در فاصله ۳۵ کیلومتری این شهر، بقعه مبارکه حضرت پیر(ع) واقع در روستای سرخو در فاصله ۱۲ کیلومتری مینودشت و زیارتگاه حضرت بی بی حلیله و بی بی سکینه در روستای گوگل در فاصله ۲ کیلومتری این شهر نیز با برخورداری از امکانات رفاهی مناسب در خدمت مسافران و گردشگران نوروزی هستند.

روستاهای کوهستانی و دیدنی مینودشت

مینودشت که ۷۰ درصد جمعیت آن در مناطق روستایی و غالبا کوهستانی و جنگلی زندگی می‌کنند دارای روستاهای گردشگری قابل توجهی در سه دهستان “قلعه قافه، چهل چای و کوهسارات” است که همواره در ایام مختلف سال میزبان مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران اسلامی هستند.

روستای “قلعه قافه” از توابع بخش مرکزی مینودشت در منطقه‌ای کوهستانی با طبیعت زیبا و بکر واقع است و در نزد اهالی به “لانه سیمرغ” مشهور می‌باشد، رودخانه چهل چای از وسط این روستا عبور می‌کند و آنرا به ۲ بخش بالا و پایین تقسیم کرده است این روستا قدمتی چند صد ساله دارد.

روستای “چمانی” از دیگر روستاهای گردشگری مینودشت است که با طبیعت دل انگیز و آبشارهای زیبای خود از مسافران و گردشگران دلربایی می‌کند برای رسیدن به این روستای باید از مسیر جنگل تنگه و آق‎چشمه عبور کرد که مناظر طبیعی آن خیل عظیم از مسافران را در خود جای داده اند.

روستای “ترسه” از توابع بخش کوهسارات مینودشت در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز این شهرستان قرار دارد، این روستای سرسبز و کوهستانی از بهترین سایت‌های پرواز “پاراگلایدر” کشور و برگزاری مسابقات ملی این رشته است که هر ساله تعداد زیادی از مسافران و گردشگران بالاخص علاقمندان به ورزش پاراگلایدر سواری به این روستا می‌آیند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مینودشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی این شهرستان برای استقبال، پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی خبر داد و گفت: ۱۷ واحد اقامتگاه بوم گردی روستایی، ۲۵ خانه مسافر و یک هتل با مجموع ظرفیت اسکان افزون بر ۴۰۰ نفر در شبانه روز پیش بینی شده است.

رضا پورمهدی افزود: از آغاز تعطیلات نوروزی (۲۷ اسفند پارسال تا پایان روز پنجم فروردین امسال) درمجموع مینودشت میزبان ۶۳ هزار مسافر و گردشگر از سراسر ایران اسلامی بوده است که از جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و فرهنگی این شهرستان دیدن کردند.

به گفته وی در این مدت همچنین سه هزار و ۳۴۶ نفر نیز در اماکن و مراکز اقامتی مینودشت اسکان یافتند.

منبع:ایرنا

جاذبه های گردشگری و دیدنی های خطه سرسبز شمال

جاذبه‌های گردشگری رودبار ؛ از دریاچه عروس تا درفک

با رامسر عروس شهرهای ایران بیشتر آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری تنکابن تا رامسر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *