پل سفید اهواز

پل سفید اهواز

پل سفید اهواز که به آن پل معلق یا پل هلالی نیز می گویند، یکی از مشهورترین پل های اهواز است که لقب نخستین پل معلق ایران و قدیمی ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. قدمت این پل تاریخی به زمان پهلوی اول باز می گردد و در حال حاضر به بخشی از هویت شهر اهواز و نماد این شهر کهن تبدیل گشته است. پل سفید اهواز در گذشته برای عبور و مرور عابرین، درشکه و ماشین مورد استفاده قرار می‌ گرفته؛ امروزه یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهر اهواز است که در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معرفی پل سفید اهواز

اهواز شهری است که با رود کارون و پل ‌هایش شناخته می شود. رود کارون که لقب طولانی ‌ترین رودخانه ایران را به خود اختصاص داده، اهواز را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده است. بافت قدیمی و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌ های دولتی در بخش شرقی قرار دارند و بخش غربی نیز شامل مناطق مسکونی می شود. این امر سبب شده است تا در دوره های مختلف چندین پل در اهواز بر روی رود کارون احداث شوند تا رفت و آمد مردم به آسانی صورت گیرد. یکی از معروف ترین این پل ها، پل سفید است که در سال 1315 خورشیدی در دوره رضاشاه پهلوی احداث گردید.

تاریخچه احداث پل سفید اهواز

تا پیش از ساخت پل سفید تنها پل روی رودخانه کارون پل فلزی راه ‌آهن (پل سیاه) بود که برای اتصال راه‌ آهن سراسری به بندر شاپور (بندر امام خمینی) در سال ۱۳۰۸ احداث شده‌ بود. با افزایش جمعیت و گسترش شهر نیاز به ساخت مسیرهای ارتباطی و پل های جدید احساس می شد؛ از این رو در سال 1312 پروژه ی ساخت پل سفید کلید خورد. مسئولیت ساخت این پل برعهده ی یک شرکت ساخت و ساز سوئدی واگذار گردید و تامین هزینه آن نیز که بالغ بر پنج میلیون و ۷۸۰ هزار ریال برآورد شده بود برعهده ی بانک ملی ایران سپرده شد.

قطعات فلزی پل که در کشور سوئد ساخته شده بودند، از طریق حمل نقل آبی و ریلی به اهواز منتقل شدند. در ۲۸ مهرماه ۱۳۱۴ اولین پی‌ کنی پل آماده گردید و تا ۲۰ بهمن ‌ماه همان سال پنج پایه از هفت پایه اصلی پل پی ‌کنی و بتون ‌ریزی شد. در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون ‌ریزی سرتاسری پل به پایان رسید و در ۱۵ مرداد نیز آسفالت سطح روی پل آغاز شد. در ۲۴ مرداد همان سال سیم کشی برق جهت روشنایی پل شروع شد. سرانجام پل جدید اهواز در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با ضمانت بیست و چهارماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه ‌آهن جنوب تحویل داده شد و در پانزده آبانماه همان سال پس از پشت سرگذاشتن آزمایش های فنی افتتاح گردید. جالب است بدانید مهندسان سازنده ی پل برای حفظ استحکام پل شروط زیر را برای استفاده تعیین کرده بودند:

  1. در موقع عبور و مرور بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد.
  2. چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد.
  3. حداکثر سرعت اتومبیل روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد.

پل سفید اهواز در سال 1389 به دلیل سپری شدن عمر مفید 50 ساله مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

معماری پل سفید اهواز

پل سفید اهواز از دو قوس بزرگ به طول 136 و 130 متر تشکیل شده است. این پل کاملا از فلز ساخته شده است و بر روی پایه های بتنی قرار دارد. طول پل 501 متر و عرض آن نیز نزدیک به ده متر می باشد. وسط  پل محل عبور ماشین ها می باشد و در دو طرف پل نیز پیاده رو احداث شده است.

آدرساهواز، حد فاصل ميدان شهدا و خيابان فلسطين

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *