موزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت تپه

موزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت تپه

 موزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت تپه واقع در 20 کیلومتری جنوب شهر شوش و 100 کیلومتری شمال شهر اهواز یکی از دیدنی ترین موزه های باستان شناسی در ایران است که با هدف نمایش، نگهداری و حفاظت از آثار بدست آمده از محوطه تاریخی هفت تپه احداث گردید.

محوطه باستانی هفت تپه

محوطه باستانی هفت تپه با فاصله حدود 15 کیلومتر، در جنوب شرقی شهر شوش قرار دارد و همانطور که از نامش پیداست از تپه های متعددی تشکیل شده است. اولین عملیات حفاری در این منطقه در سال 1344 خورشیدی به سرپرستی دکتر عزّت‌الله نگهبان که از او به عنوان پدر باستان شناسی ایران یاد می شود، آغاز گردید و تا سال 1357 ادامه یافت. در این منطقه گورهای جمعی، مقبره شاهی، گورخمره، تابوت های سنگی، پیکرک های انسانی و حیوانی، اشیا متنوع تزئینی و  بسیاری موارد دیگر کشف شدند. بنابر نظر برخی از مورخان این شهر به عنوان یک مرکز مهم سیاسی در زمان حکومت ایلامیان و پادشاهی تپتی ‌اهر در سده پانزده پیش ‌از میلاد بوده است و گواه آن نیز کشف آرامگاه تپتی ‌اهر و ملکه او در این محوطه می باشد.

با توجه به کثرت و اهمیت آثار به دست آمده در محوطه تاریخی هفت تپه، نیاز به ساخت موزه ‌ای با هدف نمایش، نگهداری و حفاظت از آثار بدست آمده، مطرح گردید.

کار ساخت موزه هفت تپه با مساحت 1475 مترمربع در بهار 1349 با الهام از معماری ایلامی و بومی منطقه با ساختمان آجری و طاق ‌های سیمانی که تداعی کنندۀ معماری ایلامی است، آغاز شد و در اردیبهشت 1352 افتتاح گردید. باغ موزه‌ ی هفت تپه از سبک باغ ایرانی الهام گرفته شده است و از یک ساختمان یک طبقه شامل سه سالن نمايش تشکیل شده است. ساختمان موزه هفت تپه در 21 ارديبهشت 1365 همراه با محوطه تاريخي هفت تپه با شماره 1717 در فهرست آثار ملي ایران ثبت شد.

اشيای به نمایش درآمده در موزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت تپه گوياي فرهنگ، آداب و رسوم و ميزان دانش در دوره تمدن ایلام می باشد و اطلاعات گرانبهایی در خصوص كتابت، مراسم آييني، سفالگري، ريخته‌گري فلز و معماري در هزاره سوم قبل از میلاد را به ما نشان می دهند. بیشتر آثار این موزه مربوط به دوره ايلام ميا‌نه است و از دو محوطه تاریخی هفت تپه و چغازنبیل گردآوری شده اند. علاوه بر آن از دوره هاي پيش از ايلام (هزاره چهارم) و پس از آن (هخامنشي، اشكاني، ساساني، اسلامي) نيز اشيايي براي نمايش در موزه وجود دارد.

از جمله اشیای به نمایش در آمده در موزه آثار تاریخی چغازنبیل و هفت تپه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گورخمره هایی سالم و دست نخورده از تمدن ایلامی
  • کلکسیون متنوعی از وسایل تزئینی سفالی، مجسمه ها، پیکرک ها و تابوت های سفالی
  • كتيبه ها و گل نوشته‌هایی به خط ميخي
  • ابزار كار (اسکنه، مغار، تبر) و جنگ افزارها (خنجر، پیکان‌، سرنیزه‌)
  • موزاییک ‌هایی با نقوش هندسی
  • پیکرک ‌های سفالی انسانی با شمایل انسانی و حیوانی
  • پیکرک مرد نوازنده متعلق به قرن 15 الی 14 پیش از میلاد
  • خنجر مفرغی با دسته ی مرصع کاری شده متعلق به قرن 15 الی 14 پیش از میلاد

اما مهمترین شی به نمایش در آمده در موزه هفت تپه “مجسمه شیر عقاب یا شیردال” است که در سالن سوم به نمایش گذاشته شده است. مجسمه شیرعقاب، گریفین یا گریفون که در زبان فارسی شیردال نامیده می ‌شود، بدنی به شکل شیر دارد و سر، دم و بال او مانند عقاب است؛ این موجود اساطیری از کاوش های دروازه شمال غربی زیگورات چغازنبیل در زمان رومن گیرشمن به دست آمده است. تندیس شیردال به همراه مجسمه گاو کوهاندار(موزه ملی) نقش نگهبانان دروازه پلکان زیگورات را برعهده داشتند.

آدرس: خوزستان، شوش، هفت تپه، موزه هفت تپه

قیمت ورودی برای بازدیدکنندگان ایرانی : 40،000 ریال

ساعت بازدید : 8 تا 19

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *