فرودگاه بین المللی قشم

فرودگاه بین المللی قشم

فرودگاه بین المللی قشم که با نام فرودگاه دیرستان نیز شناخته می­شود، یک فرودگاه مسافربری می­باشد و در مرکز جزیره قشم، در روستای دیرستان واقع شده است. فرودگاه قشم با کد یاتای GSM و کد ایکائو OIKQ در فاصله 50 کیلومتری از شهر قشم قرار گرفته و نزدیک به ۱۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. فاصله این فرودگاه تا شهر درگهان در جزیره قشم 35 کیلومتر و فاصله هوایی آن تا شهر تهران  1072 کیلومتر معادل 666 مايل می­باشد که به طور معمول سفر هوایی در این مسیر یک ساعت و 50 دقیقه زمان می­برد.

مطالعات اولیه صورت گرفته جهت احداث فرودگاه قشم در سال ۱۳۰۴ خورشیدی آغاز گردید و در نهایت این فرودگاه در سال 1349 خورشیدی با دو پرواز رفت و برگشت به تهران در هر هفته، کار خود را آغاز نمود. در ابتدا مساحت پایانه فرودگاه قشم ۶۰۰ مترمربع بود. باند اصلی نیز با طول ۲۶۰۰ و عرض ۴۵ متر همراه با یک باند فرعی به طول ۲۰۰۰ و عرض ۴۵ متر در آن قرار داشت. در سال 1369 خورشیدی مساحت فرودگاه قشم به 2600 متر مربع توسعه یافت و باند اصلی با طول ۳۸۴۵ و عرض ۶۰ متر بهسازی شد. در سال ۱۳۷۲ خورشیدی با احداث پایانه حجاج زیربنای فرودگاه به 3 هزار مترمربع رسید. امروزه سطح آسفالت باندهای فرودگاه بین المللی قشم طولی بالغ بر ۴۲۲۶ متر دارند.

فرودگاه بین المللی قشم یکی از پنج فرودگاه اختصاصی کشور محسوب می­شود که پروازهای رفت و برگشت در مسیر تهران به قشم و قشم به تهران به صورت روزانه در آن صورت می­گیرد. پرواز از این فرودگاه به فرودگاه ­های مهم داخلی در شهر­های دیگر همچون: مشهد، اصفهان، شیراز و کیش دو یا سه روز در هفته انجام می­ شود. همچنین امکان پرواز از این فرودگاه به فرودگاه دبی وجود دارد.

فرودگاه بین المللی قشم با دارا بودن فضایی برای سوخت­ گیری هواپیماها به ظرفیت 5.3 میلیون لیتر، به طور هفتگی حداقل 70 پرواز ورودی و خروجی را پشتیبانی می­کند. در این فرودگاه جهت پروازهای داخلی و خارجی دو ترمینال برای مسافران در طبقه اول ساخته شده است. یک ترمینال ویژه حجاج نیز در طبقه دوم ساخته شده است. در فرودگاه بین­ المللی قشم امکانات و تسهیلاتی برای رفاه حال مسافران و گردشگران فراهم گردیده که از این میان می­توان به فروشگاه ­های صنایع دستی و سوغات، رستوران­ها و کافی­ شاپ­ها، شعبات ارزی بانک­ها، پست فرودگاه، نمازخانه، محل تحویل بار، تاکسی­ های ویژه فرودگاهی و پارکینگ اشاره کرد.

مطابق آمار رسمی سال ۲۰۱۶ میلادی در فرودگاه بین­ المللی قشم 5 هزار و 348 نشست و برخاست هواپیما انجام شده که نزدیک به ۴۳۷ هزار مسافر را جابجا نموده است. از سوی دیگر میزان بار جابجا شده از این فرودگاه را بیش از ۴ میلیون و ۴۴۵ هزار کیلوگرم محاسبه کرده­ اند.

فرودگاه بین المللی قشم از بزرگترین فرودگاه­ های جنوب کشور با ویژگی های خاص محسوب می­شود. از جمله:

  1. قرار داشتن در مسیر هوایی غرب خاورمیانه و اتصال آن به آسیا
  2. پتانسیل مناسب جابجایی مسافر، بار، کترینگ و فروش سوخت به هواپیماهای عبوری و پهن پیکر
  3. مجهز بودن به پیشرفته­ ترین خودروهای آتش­نشانی و خودروهای فرودگاهی با بالاترین استانداردهای جهانی

مسیرهای پروازی شرکت های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی قشم

ایران ایر: فرودگاه ­های بین­ المللی مهرآباد تهران، شهید هاشمی­ نژاد مشهد و شهید دستغیب شیراز

تابان: فرودگاه­ های بین­ المللی مهرآباد تهران، شهید هاشمی­ نژاد مشهد و شهید بهشتی اصفهان

معراج: فرودگاه­ های بین­ المللی کیش، شهید بهشتی اصفهان، شهید هاشمی­ نژاد مشهد و دبی

ماهان ایر: فرودگاه ­های بین ­المللی مهرآباد تهران و دبی

کاسپین: فرودگاه بین ­المللی شهید بهشتی اصفهان

آسمان: فرودگاه بین­ المللی شهید دستغیب شیراز

ایران ایرتور: فرودگاه بین ­المللی مهرآباد تهران

زاگرس: فرودگاه بین ­المللی مهرآباد تهران

وارش: فرودگاه بین ­المللی مهرآباد تهران

قشم ایر: فرودگاه­ های بین ­المللی مهرآباد تهران، شهید هاشمی­ نژاد مشهد، شهید دستغیب شیراز، شهید بهشتی اصفهان، کیش و شهدای گرگان

آدرس: جزیره قشم، فرودگاه بین المللی قشم

تلفن: سامانه 199

تلفن گویای فرودگاه: 07635335000الی 5004

تلفن داخلی فرودگاه: 07635335005

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *