بازار عبدالحمید اهواز

بازار عبدالحمید اهواز

بازار عبدالحمید اهواز قدیمی ‌ترین بازار این شهر است که قدمت آن به دوران حکومت قاجار باز می گردد و روزگاری بازار اصلي و شریان اقتصادی اهواز به شمار می رفته است. وجه تسميه این بازار نام يكي از شيوخ طوايف عرب اهواز در زمان قاجار بود و بخشی از فرهنگ، هویت و سنت مردم خونگرم اهواز را می توان در معابر تنگ و باریک آن به نظاره نشست. این اثر تاریخی که بعد از گذشت نزدیک به صد سال همچنان پررونق و پر جنب و جوش است، در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسيد.

تاریخچه بازار عبدالحمید اهواز

قدمت بازار سنتی عبدالحمید به دوران قاجار باز می گردد؛ در آن دوران شهر اهواز به دلیل نزدیکی به مرزهای غربی و دسترسی آسان به خلیج فارس، همواره مورد توجه تاجران و دریانوردان بود و این موقعیت ویژه جغرافیایی سبب شده بود تا بسیاری از تاجران، کالاها و اجناس خود را نخست در شهر اهواز در معرض فروش قرار دهند. از این رو بسیاری از افراد در زمان قاجار و دوره های بعد برای خرید کالاهای کمیاب و دست اول به اهواز سفر می کردند. این عوامل سبب شد تا بازاری در این شهر احداث گردد تا پاسخگوی نیازهای فروشندگان و خریدارن باشد که به بازار عبدالحمید شهرت یافت. این بازار به ویژه در زمان قاجار از رونق و اهمیت بسیاری برخوردار بود و به نوعی پاتوق ثروتمندان و اشرافی به شمار می رفت که برای خرید کالاهای لوکس و دست اول به این بازار می آمدند.

عبدالحمید کیست؟

عبدالحمید خان سردار اجل نخستین کسی بود که به نمایندگی از اهواز و سوسنگرد از استان خوزستان وارد مجلس شورای ملی شد. این حوزه در چهار دوره نخست مجلس شورای ملی نماینده نداشت و عبدالحمید‌خان در دوره پنجم به نمایندگی این حوزه انتخاب شد. وی فرزند ارشد شیخ خزعل و يكي از شيوخ طوايف عرب اهواز در زمان قاجار بود و پس از دستگیری و سرکوب پدرش در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۰۴ از نمایندگی مجلس استعفا داد.

حال‌ و هوای خرید در بازار عبدالحمید

گشت و گذار در میان این بازار شلوغ و پر جنب و جوش و مشاهده اجناس متنوع در کنار گفت و گو با کسبه و مردم محلی تجربه ای است که در سفر به شهر اهواز نباید آن را از دست داد. این بازار رنگارنگ امروزه پاتوق دست فروش ها و ارزان فروش هاست و کالاهای مختلفی همچون انواع پوشاک، پارچه، کیف وکفش، طلا و زیورآلات، ماهی و میگو تازه صید شده و … در آن به فروش می رسد. لباس های سنتی، صنایع دستی و موادغذایی نظیر خرما‌، شیره خرما، حلوا ‌شکری و ترشی های جنوبی از دیگر مواردی هستند که در بازارعبدالحمید خواهید یافت و بهترین گزینه برای خرید یادگاری سفر و یا سوغاتی می باشند. در بازدید از بازارعبدالحمید همچنین می توانید طعم اصیل غذاهای سنتی شهر اهواز نظیر قلیه ماهی، فلافل و کباب اهوازی را تجربه کنید و خستگی یک روز بازارگردی را از تن خارج کنید.

جاذبه های بازار عبدالحمید

دیدنی های بازار عبدالحمید تنها به کالاهای متنوع و غذاهای لذیذ آن محدود نمی شود، بلکه این بازار قاجاری از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت می باشد؛ در این بازار سنتی آثار تاریخی مانند خانه‌ دادرس از دوران قاجار برای ما به یادگار باقی مانده است که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

خانه دادرس

خانه دادرس بنایی بازمانده از دوره قاجار است که در مرکز شهر اهواز و در میان بازارعبدالحمید قرار دارد. این خانه تاریخی دو طبقه به دستور شیخ خزعل، حاکم خرمشهر در دوران قاجار، به عنوان کاروانسرا احداث گردید و در حال حاضر یکی از این بناهای تاریخی شهر اهواز به شمار می رود که متاسفانه در نگهداری و مرمت آن کوتاهی شده است. خانه دادرس در سال ۱۳۸۲ به شماره ۹۷۶۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار عبد الحمید همچنان پررونق و پر مشتری است، اما در حال حاضر از شکوه و زیبایی گذشته چندان خبری نیست و ازدحام دستفروشان در كوچه های تنگ و باريك و عدم توجه کافی به نظافت، مشکلاتی را برای خریدارن و کسبه ایجاد کرده است که در شان چنین بازار سنتی نمی باشد.

آدرس:  اهواز، خیابان نظامی(نظری‌پور)، بین خیابان نادری و امام خمینی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *