تالاب بامدژ

تالاب بامدژ

تالاب بامدژ که از آن با نام های دیگری همچون هور ال‌ میناو، هور طواهر و هور مزرعه نیز یاد می شود، یک تالاب آب شیرین دائمی در استان خوزستان است که در 40 کیلومتری شمال غربی اهواز قرار دارد. این تالاب در میان مناظر زیبای منطقه چشم نوازی می کند و خرمی و سرسبزی آن از چشم‌ اندازهای زیبای طبیعی است که نظر هر بیننده ‌ای را به خود جلب می‌کند. امروزه بازدید از تالاب بامدژ به یکی از برنامه های گشت و گذار در استان خوزستان تبدیل شده است و هر سال طبیعت دوستان بسیاری برای مشاهده طبیعت زیبای این منطقه و رصد حیوانات و پرندگان بومی به این تالاب سفر می کنند.

 تالاب بامدژ که روزگاری در دهه چهل خورشیدی وسعت آن به 15 هزار هکتار می رسید، در حال حاضر کمتر از 4 هزار هکتار وسعت دارد و از زیستگاه های اصلی جانوران این منطقه به شمار می رود. بخش اعظم آب این تالاب از رودخانه شاوور تأمین می‌ شود؛ رودخانه شاوور یا شاهور با طغیان‌های فصلی در نیمه دوم سال تأثیر مهمی بر حیات تالاب بامدژ دارد. علاوه بر آن بارش باران، جریان رودخانه دز و زهاب ‌های زمین ‌های کشاورزی از دیگر عوامل تامین آب این تالاب به شمار می روند.

گونه های جانوری و گیاهی موجود در تالاب بامدژ

به طور كلي زيستگاه هاي جانوري تالاب بامدژ را می توان به دو زيستگاه اصلي آب و خشكي تقسیم کرد:

 زيستگاه آبي بخش اصلي تالاب را تشكيل مي دهد و پوشش گياهي غالب در آن گياهان ني و لوئي می باشد. این گیاهان به دلیل متراکم بودن محيطي امن و مناسب جهت استتار جانوران منطقه به خصوص پرندگان بومي و جوجه آور به وجود آورده اند و حفظ و نگهداری از آنها نقش به سزایی در حفظ اکوسیستم منطقه دارد. بخشي هاي مياني تالاب فاقد پوشش گياهي است و عمدتاً گياهان شناور را در خود جاي داده است؛ این گیاهان محل مناسبي جهت تغذيه و استراحت جانوران آبزي به خصوص پرندگان مهاجر مي باشد. به طور کلی ۲۳۴ گونه گياهي در هور بامدژ مشاهده شده است که ۱۴ گونه گياهي را گياهان دارويي تشكيل مي دهد که از جمله می توان به خارشتر خزر، خارشتر ايراني، ترنجبين و شيرين بيان و… اشاره کرد.

جانوران این منطقه نیز عمدتا در سطح تالاب و كنار تالاب پراكنده مي باشند؛ انواع پرندگان آبزي، كنارآبزي ازجمله انواع مرغابي سانان، آبچليك ها، حواصيل ها، اكراس و همچنين شنگ (به عنوان تنها پستاندار آبزي تالاب)، انواع دوزيستان، خزندگان، لاك پشت خزري و لاك پشت لاك نرم و انواع ماهي هاي آب شيرين در زيستگاه بامدژ یافت می شوند.  همچنین حیواناتی نظیر روباه، شغال، خرگوش، گرگ، کفتار، سمور و خارپشت در نواحی اطراف این تالاب مشاهده شده اند.

تنوع موجود در پرندگان این تالاب سبب شده است تا هر سال افراد بسیاری برای پرنده نگری و عکاسی از طبیعت زیبای منطقه به این تالاب سفر کنند.

تالاب بامدژ کجاست؟

تالاب بامدژ در استان خوزستان، در فاصله ۴۰ كيلومتري شمال غربی شهر اهواز و 70 کیلومتری جنوب شهر شوش قرار داد. راه اصلي به این تالاب بزرگراه اهواز-انديمشك می باشد. برای دسترسی به این تالاب از شهر اهواز لازم است پس از عبور از روستای مراونه و پیش از رسیدن به شهر الهایی به سمت راست گردش کنید. پس از طی مسافتی در حدود 5 کیلومتر تالاب را خواهید دید. لازم به ذکر است بخشی از مسیر دسترسی به تالاب بامدژ ناهموار و خاکی است و از آنجا که حمل و نقل عمومی در مسیر این تالاب به ندرت انجام می شود، بهتر است با ماشین شخصی از این تالاب زیبا دیدن کنید.

اما بهترین راه برای بازدید از تالاب بامدژ همراه شدن با تورهای گردشگری تخصصی و استفاده از راهنمایان با تجربه و حرفه ای است. جهت رزرو تورهای گردشگری در استان خوزستان و بازدید از تالاب بامدژ می توانید با مراجعه به سایت https://gashttour.ir از خدمات اقامتی و گردشگری ما بهره مند شوید.

بهترین زمان سفر به تالاب بامدژ

اواخر بهار تا اوایل تابستان و اواخر دی ماه و اوایل بهمن بهترین زمان بازدید از تالاب بامدژ می باشد. از اواخر بهار تا اوایل تابستان، آب رودخانه شاوور اهواز بیشتر از ایام دیگر است و از این رو تالاب در بهترین و پرآب ترین وضعیت خود قرار دارد. در اواخر دی ماه و اوایل بهمن نیز زمان مهاجرت پرندگان به این تالاب می باشد که فرصت مناسبی را برای پرنده نگری در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. ماه‌ های تیر و مرداد با میانگین دمای ۳۵ و ۳۶ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین ماه های سال در این منطقه می باشند و به دلیل رطوبت زیاد، سفر در این ایام توصیه نمی شود.

نکات لازم در بازدید از  تالاب بامدژ

  • تالاب بامدژ فاقد امکاناتی همچون پارکینگ، رستوران، سرویس بهداشتی و غرفه های فروش مواد غذایی می باشد.
  • از شنا کردن در تالاب پرهیز کنید، چراکه ریشه ی گیاهان موجود در تالاب می تواند جان شناگران را به خطر اندازد.
  • گياهان ني و لوئي موجود در این ناحیه استراحتگاه برخی حیوانات وحشی می باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *