حرم علی بن مهزیار

حرم علی بن مهزیار

حرم  مطهر علی بن مهزیار اهوازی زیارتگاهی در قسمت شرقی شهر اهواز است که روبروی پل هفتم اهواز یا همان پل علی بن مهزیار قرار دارد.

علی بن مهزیار اهوازی کیست؟

علی بن مهزیار اهوازی، فقیه، حدیث شناس و از چهره‌های شاخص شیعه است که در اوایل قرن سوم قمری می زیسته است. او نزد امامان شیعه از جایگاه والایی برخوردار بود و از یاران نزدیک امام رضا، امام جواد و امام هادی(ع) به شمار می رفت. کنیه وی ابوالحسن و به اهوازی و دروقی نیز مشهور بود. گفته می شود علی بن مهزیار اصالتاً به بندر هندیجان (جنوب شرقی استان خوزستان) تعلق داشته و پیرو دین مسیحی بوده است. ایشان در نوجوانی به همراه پدرش به اسلام روی آورد و به سرعت درعبادت و علوم دینی از جایگاه ویژه ای برخوردار گشت.

جایگاه علمی علی بن مهزیار اهوازی

علی بن مهزیار اهوازی از دانشمندان و مفسران قرن سوم هجری قمری می باشد و بیش از سی کتاب و رساله در زمینه ‌های مختلف معارف اسلامی توسط ایشان به رشته تحریر در آمده است. او در تاریخ نیز کتاب‌هایی درباره ی زندگینامه ی پیامبران تألیف کرده‌ است و در زمینه قرآن نیز دو کتاب به نام‌های تفسیر و حروف القرآن داشته است. از دیگر نوشته های ایشان می توان به  مقالاتی در اشربه، بازرگانی و پیشه ‌وری، کتاب الوضوء، کتاب الصلاة، کتاب الزکاة، کتاب التجارات و الاجارات و کتاب المکاسب اشاره کرد. تعداد شاگردان ایشان را بیش از 20 نفر ذکر کرده اند که معروف ترین آنها احمد بن محمد بن خالد برقی و ابراهیم بن هاشم قمی می باشند.

جایگاه معنوی علی بن مهزیار اهوازی

علی بن مهزیار اهوازی از جایگاه معنوی بسیار بالایی برخوردار بود و روایت های متعددی درباره ی ایشان نقل است:

  • در احوال علی بن مهزیار آورده‌اند که: “هنگام طلوع خورشید برای خدا به سجده می‌افتاد و سرش را بلند نمی ‌کرد تا اینکه هزار نفر از برادران دینی ‌اش را دعا می ‌کرد. ازاین ‌رو، پیشانی وی در اثر سجده‌های زیاد و طولانی، همانند زانوی شتر، پینه زده بود.”

 

  • امام جواد (ع) در نامه ‌ای علی بن مهزیار را چنین تحسین می‌کند: “ای علی! در پیروی کردن، انجام دستورها، خیرخواهی و پندگویی تو را آزمودم (و تو سرافراز از بوتۀ آزمایش بیرون آمدی). پس اگر بگویم کسی را مانند تو ندیده‌ام، چه بسا راست گفته باشم. خداوند به تو بهشت برین و آن مقامات والایی که نمی‌دانی، پاداش دهد. من مقام تو و خدمات شبانه روزی تو را در سرما و گرما از نظر دور نداشته ‌ام. از خداوند می‌خواهم در روز قیامت که همه را گرد می‌ آورد، آن چنان مخلوقات خود را شیفته و دوستدار تو کند که مایه رشک باشد. به درستی که خداوند شنونده دعاهاست…»
وفات و آرامگاه

مطابق با برخی از روایات تاریخی وفات او همزمان با امامت حسن بن علی العسکری بوده است. از تاریخ وفات آن مقام جلیل القدر اطلاع دقیقی در دست نیست ولی سال رحلت ایشان را حدود 254 هجری قمری (246 شمسی) تخمین زده اند. در روایات آمده است زمانی که امام رضا (ع) از مدینه عازم خراسان بود، در مسیر حرکت خود وارد اهواز شد و چند روزی در این شهر توقف نمود. بعداً در محل اقامت ایشان مسجدی به نام مسجدالرضا بنا گردید که علی‌ابن مهزیار وصیت کرد پس از مرگ او را در مسجد مذکور دفن کنند. در قسمت غربی بقعه وی و پیوسته به مقبره سالنی وجود دارد که احتمالاً همان مسجدی است که به آن اشاره شد.  حرم علی بن مهزیار در شهر اهواز دارای بارگاه و بقعه ای مجلل است و همه روزه مشتاقان بسیاری از سراسر ایران برای زیارت مرقد آن مقام شامخ به اهواز سفر می کنند.

  جالب است بدانید در مورد محل دفن و حرم علی بن مهزیار اهوازی اختلاف نظر وجود دارد و برخی بر این باورند که آرامگاه ایشان در جاجرم (استان خراسان شمالی) می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *