لاهیجان

لاهیجان؛ عروس گردشگری گیلان

قطعه به قطعه گیلان سرسبز همواره غرق در تنوعی از رنگ ها و شاهکار خلقت است که در این میان لاهیجان غرق در زیبایی و شکوه خلقت و تاریخ، همچون عروس زیبای خزر جلوه گری می نماید.

در گیلان همه چیز نشان از حیات دارد؛ گیلان یعنی سرزمین جنگل و باران ، سرزمین برنج و نوغان ، بستر رودهای خروشان و پهنه رویش بنفشه ها ، پامچال ها ، نیلوفرهای آبی و زیستگاه قوها ، مرغابی ها و هزاران گونه گیاهی دیگر. جایی که جلگه و دریا و کوهستان روی در هم می سایند و روز و شب امواج خروشان دریا بر ساحل ماسه زارهای آن بوسه می زنند ، سرزمینی سرشار از حیات و مملو از تلاش و نشاط.

لاهیجان، بزرگترین شهر شرق استان گیلان در شرق سفیدرود و در ارتفاع ۴ متری از سطح دریا واقع است؛ این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است. به همین دلیل هنگام سفر به لاهیجان، کیلومترها قبلتر از این که به این شهر برسید بوی چای و مزارع برنج مشام مسافران را نوازش می دهد و به آنها یادآور می شود که به لاهیجان شهر چای ایران نزدیک شده اند.

شهرستان لاهیجان دارای دو بخش رودبنه و مرکزی و هفت دهستان به نام‌های رودبنه، شیرجوپشت، آهندان، بازکیاگوراب، لفمجان، لیالستان و لیل است. شهر لاهیجان ۷ محله اصلی دارد.

لاهیجان معروف به عروس شهرهای گیلان دارای چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا می‌باشد که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در بخش گردشگری سرآمد است.

بام سبز لاهیجان

بام سبز در قسمت بالایی شیطان‌کوه در شهر لاهیجان واقع شده است و به علت اینکه به نمای شهر و دیدنی‌های آن مانند شیطان‌کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای دامنه کوهستان‌های لاهیجان اشراف دارد، آن را بام سبز لاهیجان می‌نامند.

وجود آب و هوای معتدل و پاک و چشم‌اندازهایی زیبا از شهر لاهیجان و طبیعت شمال در بام سبز گردشگران بسیاری را جذب کرده است. در بام سبز امکاناتی نظیر شهربازی و تله کابین نیز وجود دارد. در مسیر تله کابین مزارع چای و خانه‌ها و جاده‌های روستایی به خوبی دیده می‌شوند.

آبشار شیطان کوه و بام سبز لاهیجان

آبشار شیطان کوه

این کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به ۶۰ متر از درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار دارد و یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان بشمار می رود.

این کوه به‌علت واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند. در کنار این آبشار یک راه پلکانی با بیش از ۷۵۰ پله وجود دارد که از ابتدای کوه شروع می‌شود و به بام سبز می‌رسد.

آبشار شیطان کوه - لاهیجان

استخر لاهیجان

در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله‌ای سرسبز و پوشیده از شمشاد به نام شیطان کوه که در قدیم آن را شاه‌نشین کوه می‌نامیدند، استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود چهار متر قرار دارد که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده و توسط آب‌های جاری شده از کوه تغذیه می‌شد.

در وسط استخر جزیره‌ زیبایی وجود دارد (در گذشته به آن «میان پشته» گفته می‌شد) که به وسیله یک پل سیمانی طویل، به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است. طول حاشیه این استخر نزدیک به ۲ کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد و دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان می‌باشد.

پارک جنگلی میرصفا

پارک جنگلی میرصفا از دیگر مناطق دیدنی لاهیجان می باشد. این پارک طبیعی در خیابان شقایق در شهر لاهیجان استان گیلان واقع شده است. این پارک با آلاچیق های زیبا مورد توجه گردشگران می باشد.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخانور یا شیخ زاهد گیلانی، از جاذبه های گردشگری لاهیجان است که مربوط به اواخر سده نهم هجری قمری است و در روستای شیخانور واقع شده است.

برخی منابع آن را مدفن شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانی از عارفان و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی دانسته‌اند. این بنا دارای یک گنبد هشت ترک فیروزه‌ای بوده و در میان مزارع برنج و چای و جنگل احاطه شده‌است و از مقاصد گردشگری استان گیلان است.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

تالاب بین‌المللی امیرکلایه

این تالاب در ۳۶ کیلومتری شمال شرق لاهیجان قرار دارد و دارای وسعتی به اندازه‌ی یک هزار و ۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می‌رسد. ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که آب آن شیرین است و در یک کیلومتری دریا قرار دارد. تالاب امیرکلایه زیست‌گاه انواع پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان محسوب می‌شود.

در این تالاب امکان قایق سواری و ماهیگیری نیز وجود دارد.

حمام گلشن لاهیجان

این بنا نیز در دوره فتعلی شاه قاجار احداث شده است و جزو یکی از حمام های تاریخی و سنتی بسیار زیبای ایران به شمار می رود. حمام از تعداد زیادی حوضچه و خزینه با معماری مخصوص قجری بنا شده که امروزه اثری از آنها نمی باشد.

روستای گلرودبار

این روستا در شرق شهرستان لاهیجان و در محاصره  کوه ها قرار دارد. به دلیل اینکه در زمان های گذشته رود آن باعث به وجود آمدن گلزار های فراوان می شد به این نام مشهور شد. نیمی از محله ها در یک طرف رود و نیم دیگر در طرف دیگر آن قرار دارد. این رود به «شنرود» معروف است.

روستای یوسفده

روستای سرسبز و قدیمی یوسفده در استان گیلان و شهرستان لاهیجان قرار دارد و یکی از قدیمی ترین روستاهای منطقه رودبنده است.

از جاذبه های سفر و زیبایی های روستای یوسفده باید به دشت ها و مزارع سرسبزش اشاره کنیم، به خصوص که در دشت های سرسبز آن منظره می توان به مناظر کوه های سرسبز لاهیجان و لنگرود و تله کابین لاهیجان نیز دید داشت.

تالاب سوستان لاهیجان

سوستان یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان است که به خاطر تالابی که در نزدیکی این روستا واقع شده، معروف است.

تالاب سوستان از تالاب‌های آب شیرین است که در فصول پاییز و زمستان پرآب بوده و در فصل تابستان از آب آن کاسته می‌شود. دور تا دور تالاب را نیزار فرا گرفته است، همچنین در داخل و کناره‌های تالاب گیاهان مردابی و درختان جنگلی وجود دارد. این تالاب همانند سایر تالاب‌های آب شیرین محل زندگی آبزیان و پرندگان می‌باشد.

تالاب سوستان - لاهیجان

برای رفتن به تالاب سوستان چندین مسیر وجود دارد که کوتاه‌ترین مسیر از میدان دانشگاه آزاد در شهر لاهیجان به سمت روستای سوستان است. همچنین مسیر میدان تربیت به سمت روستای سوستان نیز مناسب است.

لوتوس یا همان نیلوفر آبی، یکی از گیاهان آبزی ست که به طور شناور در تالاب‌ها و آب‌های کم تلاطم می‌روید. این گل به کمک ریزوم‌هایش که همان ساقه‌های زیر زمینی ریشه مانند است، توانایی زندگی در تالاب‌ها و مرداب‌ها را پیدا می‌کند.

لوتوس را می‌توان در رنگ‌هایی چون صورتی و سفید مشاهده کرد. نیلوفر آبی به هنگام صبح و طلوع خورشید باز شده و به هنگام غروب خورشید بسته می‌شود. نیلوفر آبی به هنگام بهار و در ماه اردیبهشت در پهنای آب این تالاب می‌روید. بوی نیلوفر آبی به نحوی است که عطر خوشش تمام منطقه را پر می‌کند.

نیلوفر آبی - تالاب سوستان - لاهیجان

روستای زیبای لیالمان

روستای زیبای لیالمان در شرق استان سرسبز گیلان، از توابع شهرستان لاهیجان و دهستان آهندان در فاصله حدود ۴ کیلومتری لاهیجان واقع شده است. روستای لیالمان یکی دیگر از گزینه ها در بین لیست زیباترین روستاها و جاهای دیدنی لاهیجان است.

روستای  چی چی نی کوتی 

معنی نام این روستای زیبا که چشم اندازهای زیبایی دارد، لانه گنجشک می باشد. با گشت و گذار در جنگل های کوهپایه ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد.

طبیعتی که هنوز از گزند ما آدمیان آسیبی ندیده است و هنوز گونه های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای، شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.

تقریبا در پایان فصل بهار و آغاز فصل تابستان نوعی خاص از تمشک وحشی در بیشه زارهای این روستا می‌روید که قطعا طعم آن را جایی دیگر نچشیده اید. باشد که این طبیعت بکر و زیبا پاک و بکر و زیبا باقی بماند.

روستای سرچشمه و کوه عطاکوه

روستای سرچشمه در فاصله ۱۰ کیلومتری لاهیجان و در دامنه‌های عطا کوه واقع شده است.

سرچشمه ۴۷۵ نفر جمعیت و ۱۴۷ خانوار دارد. شغل اصلی مردم در این روستا چای کاریست. سرچشمه لاهیجان از امکانات برق و تلفن برخوردار بوده و آب آشامیدنی آن از چشمه تأمین می‌شود.

روستای آهندان و آبشار ماهی موشه

مسیر منتهی به این آبشار از روستای آهندان می‌گذرد. ارتفاع آبشار ماهی موشه حدود پنج متر است.

بعد از روستای چهل ستون و مقبره‌ی امام زاده سیدابراهیم و روستای نارنج لنگه و طی کردن بخشی از مسیر با پای پیاده به این آبشار خواهید رسید. از معنی دقیق این اسم اطلاع زیادی در دست نیست ولی بزرگان و ریش سفیدان روستا اعتقاد دارند که این نام به معنای رودخانه ایست که ماهی ندارد یا ماهی نمی‌تواند در آن باشد.

حیواناتی همچون گراز، خرس، پلنگ و گرگ در این منطقه دیده شده است.

روستای گردکوه

گردکوه یک روستای کوهپایه‌ای جنگلی است که در آن درختان کهنسال افرا و بلوط و توسکا وجود دارد.

منبع:ایرنا

مقالات مرتبط:

جاذبه‌های گردشگری رودبار ؛ از دریاچه عروس تا درفک

با رامسر عروس شهرهای ایران بیشتر آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری تنکابن تا رامسر

جاذبه های گردشگری و دیدنی های خطه سرسبز شمال

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *