پل هفتم اهواز

پل هفتم اهواز

اهواز 10 پل برروی رودخانه کارون دارد. ساخت همین پل ها برروی رودخانه پرخروش کارون سبب گردیده که اهواز جایگاه نخست در تعداد پل رودخانه ای در خاورمیانه را از آن خود نماید. هفتمین پل از این مجموعه ده تایی، پل هفتم نام دارد. پل هفتم اهواز با اسامی دیگری نیز شناخته می شود که عبارتند از: پل علی بن مهزیار، پل رنگین کمان، پل آبشار و پل گفت و گوی تمدن ها.

پروژه ساخت پل هفتم اهواز از سال 1375 آغاز شد و پس از حدود دو سال، در سال 1377 به بهره برداری رسید. این پل راه ارتباطي اتوبان آيت الله بهبهاني در شرق با بلوار توحيد و خيابان شهيد چمران(فلكه دوم كيانپارس) در غرب كارون می باشد. طول پل هفتم تقریبا 500 متر است. دو دهنه 140 متری در وسط، دو دهنه 75 متری در دو طرف و دو دهنه 30 متری در کناره های پل مجموعا شش دهنه این پل را تشکیل می دهند. عرض پل16 متر است که 3/5 متر آن به پیاده رو و 12/5 متر آن نیز به سواره رو اختصاص یافته است.

به دلیل ایجاد ارتباط بین بافت قدیم و منطقه کیان پارس، پل هفتم به نام پل گفتگوی تمدن ها نیز معروف گردیده است. حرم مطهر علی بن مهزیار اهوازی واقع در قسمت شرقی شهر اهواز، روبروی این پل قرار دارد. از این رو به آن، پل علی بن مهزیار نیز می گویند.

آنچه که پل هفتم یا پل رنگین کمان را از سایر پل های این شهر متمایز ساخته است، نورپردازی و آب نمای بسیار زیبای به کار رفته در آن می باشد. نورپردازی های بسیار زیبا و رنگارنگ در ترکیب با آبشار مصنوعی پل، شب هنگام خودنمایی کرده و جلوه ای زیبا و فراموش نشدنی به این پل می دهد. در این آبشار مصنوعی، آب رودخانه کارون توسط چندین الکتروپمپ به بالای پل منتقل می شود و فواره ها از دو طرف پل به درون رودخانه سرازیر می شوند.به لطف وجود نورپردازی رنگارنگ، پل آبشار همچون رنگین کمانی زیبا جلوه گری می کند. انعکاس این رنگین کمان بر روی رود کارون تصویری زیبا خلق می کند و فرصت مناسبی را برای عکاسی در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

آبشار مصنوعی پل هفتم، یکی از بزرگترین و چشم نواز ترین آبشار های مصنوعی در ایران به شمار می ‌رود و به پاتوق خانواده های اهوازی تبدیل شده است. همچنین گردشگران بسیاری در سفر به شهر اهواز بازدید از این پل رنگین کمانی را در برنامه سفر خود قرار می دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *