کرونا و معضل بزرگتری به نام بیکاری گسترده
عواقب دومینویی کرونا قابل پیشبینی نخواهد بود
وی در پاسخ به اینکه بخش خصوصی یا همان هتلها به چه شکل میتوانند تعدیل نیرو و کاهش درآمدشان در اوج کار را جبران کنند، توضیح داد: متاسفانه رویه نا ثواب و فراگیر تعدیل منابع انسانی به منظور کاهش هزینه در بنگاه های اقتصادی که ماهیتی ابزار انگارانه را بسط داده و نیروی انسانی را جزء منابع قلمداد داشته و تحت عنوان کالایی مصرفی، آن را Human Resource قلمداد مینماید و از ماهیت سرمایهای آن غافل است، همواره از منظر سرمایهگذاران، سهلالوصولترین راهبرد مقابله به بحرانهای اقتصادی بوده و راهکاری معمول به شمار میآید. حال آنکه در لغتنامه نوین اقتصاد، واژه Human Capital یا سرمایه انسانی، نگرشی را عیان میسازد که ضمن ارزش بخشی به ماهیت حرفهای کارکنان، ضرورت صیانت از حق و حقوق و جایگاه ایشان را عیان میدارد و از این واقعیت پرده بر میدارد که نیروی انسانی ثروتی است که زیان از دست دادنش بیش از منافع مقطعی ناشی از تعدیل آن خواهد بود.
کرونا ماندگار نخواهد بود
به گفته این فعال گردشگری با این وجود باید اذعان داشت که هنوز از درک این مفهوم فاصله بسیار است و به تبع سنت رایج، تعدیل نیروی انسانی در وضعیت موجود، تنها راهکار حفظ دارایی سرمایه گذاران بوده و بدین وسیله بحران کرونا معضلی بزرگتر تحت عنوان بیکاری گسترده را به ویژه در عرصه کسبوکارهای خدماتی چند وجهی و مولد، از جمله هتلداری و گردشگری رقم زده است. بدیهی است که نیروهای تعدیل شده در انتظار بازگشت به کار پیشین نخواهند نشست و به منظور امرار معاش به فرصتهای شغلی دیگر روی خواهند آورد و این مسئله گویای هدر رفت سرمایهای است که از ارزش آن غافل بوده ایم و این دارایی گرانبها را با کوته نگری و عدم دور اندیشی از دست داده ایم، غافل از آنکه کرونا ماندگار نخواهد بود و رونق ارتجاعی صنعت بر ارزش نیروی انسانی متخصص و کارآزموده خواهد افزود.
افت کیفیت خدمات در دوران پسا کرونا دور از انتظار نیست
این کارشناس کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری تصریح کرد: هتلها در این ایام مانند سابق در مواجهه با ناملایمات کسبوکار، این راهبرد را اتخاذ کرده و دست به تعدیل کارکنان خویش زدهاند، پرواضح است که آب رفته به جوی باز نخواهد گشت و افت کیفیت خدمات در دوران پسا کرونا به همین علت به دور از انتظار نبوده و عواقب دومینویی آن نیز قابل پیشبینی نخواهد بود.
میرشاهزاده خاطرنشان کرد: راهکارهای متنوع و خلاقانه بسیاری را میتوان برای دوران احیا متصور بود که تمامی آنها به کشش پذیری بازار، سیاستهای ترغیبی، حمایتهای اجرائی و نظایر اینها بستگی دارد، اما شاه کلید حل مشکلات تغییر نگرشهای سنتی و گرایش به آینده نگری دانش بنیان است و تا زمانی که هتلداری را یک تخصص علمی قلمداد نکنیم و از دانش روزآمد در این حوزه بی بهره باشیم، غلبه بر عواقب بحران موجود دشوار خواهد بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.