آغاز طرح ارزیابی تخصصی و رتبهبندی برندهای گردشگری شهری در کشور
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی از آغاز اجرای طرح ارزیابی تخصصی و رتبهبندی برندهای گردشگری شهری توسط این شرکت و تحت نظارت معاونت گردشگری و ادارهکل مطالعات و آموزش گردشگری خبر داد.
خشایار نیکزادفر گفت: هدف از رقابتپذیری گردشگری، شناسایی و تنوعسازی محصولات گردشگری و رسیدن به برتری رقابتی در منطقه و جهان است و یک مقصد گردشگری زمانی رقابتپذیر است که بتواند جذابیتها و تجربیات کیفی بهتری را برای محصولات گردشگری ارائه کند.
او افزود: در دنیای متحول کنونی که شاهد رقابت شدید در بین بازیگران فعال در عرصه گردشگری هستیم ضروری است مدیریت مقاصد گردشگری کشور، برتریهای رقابتی جدیدی خلق کنند. تا این زمان با وجود منابع بکر و ظرفیتهای منحصر به فرد گردشگری در مناطق شهری و روستایی، برای شناسایی بهترینها و برنامهریزی برای ارتقای توانمندیهای کشور، هیچگونه شاخص مدونی برای اندازهگیری توان رقابتی گردشگری و معیاری برای توزیع بهینه منابع و تسهیلات این صنعت در کشور وجود نداشت.
نیکزادفر افزود: به همین منظور و حسب تأکید مونسان وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و به استناد تصویب نامه شماره ۱۸۳۹۸۳ ت ۵۲۲۰۷ هـ هیئت دولت مبنی بر ایجاد برندهای ملی، معاونت گردشگری هم راستا با پروژه طراحی و ایجاد برند ملی گردشگری، با پایهریزی و استقرار مدلی جامع و بومی در چارچوب مستدل علمی و استاندارد برای «ارزیابی تخصصی و رتبهبندی برندهای گردشگری شهری (شهر گردشگر)» به صورت مستمر در سطح کشور اقدام و حسب تبصره ۲ ماده یک قانون ایجاد سازمان وقت میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری این مهم را به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی واگذار کرده تا با همکاری و نظارت ادارهکل مطالعات و آموزش گردشگری طرح مذکور را عملیاتی سازد.
او اضافه کرد: اجرای این طرح علاوه بر ایجاد مبنایی برای رتبهبندی کلی شهرها به صورت دورهای، اطلاعات جامعی برای جهتدهی به تصمیمهای مدیران شهری برای اقدامات توسعهای و ترویجی شهرهای کشور از منظر گردشگری ارائه خواهد داد.
به گزارش میراث آریا، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، افزود: ضمن اینکه برای نخستین بار شهرهای کشور از حیث قدرت برند گردشگری شهر، تجربه گردشگران، ادراک گردشگران و نگرش جامعه محلی نسبت به توسعه گردشگری مورد ارزیابی و مقایسه قرار خواهند گرفت، ظرفیتهای متمایز گردشگری شهرها و روستاهای سراسر کشور به صورت تخصصی شناسایی و در سطح ملی و بینالمللی معرفی خواهند شد.
نیکزادفر خاطرنشان کرد: در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی برای شهرهای اردبیل، شیراز، یزد و کرمان اجرا شده و برنامهریزی برای سایر شهرهای دیگر در سطح کشور انجام شده است و بر اساس اولویت درخواستهای واصله از سوی مسئولان استانی و شهری عملیاتی خواهد شد.
منبع:ایرنا
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.