راهآهن خواف هرات احیاگر جاده ابریشم است
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امروز با افتتاح رسمی راهآهن خواف هرات که یکی از پروژههای تاثیرگذار منطقه است، شاهد احیای جاده ابریشم مدرن خواهیم بود.
عباس خطیبی در حاشیه افتتاح خط ریلی راهآهن ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح رسمی راهآهن خواف هرات با حضور ریاست جمهور هر دو کشور ایران و افغانستان بودیم؛ این پروژه یکی از پروژههای موثر و تاثیرگذار در منطقه است.
وی افزود: طبیعتا ما تعهدمان را با احداث این پروژه به طول ۲۲۵ کیلومتر در قالب سه قطعه ۱۴۰ کیلومتری به انجام رساندهایم که از این طریق کشور افغانستان به وسیله شبکه ریلی ایران به تمام آبهای آزاد جنوب و بنادر ایران، همچنین حوزه قفقاز و اروپا متصل شده میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: یکی از سیاستهای اساسی و کلی که ما در وزارت راه و شهرسازی مکلف هستیم و به نیابت از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور عهده دار اجرای آن هستیم، سیاست اتصال شبکه ریلی کشور به کشورهای همسایه است.
خطیبی ادامه داد: در همین راستا عملیات اجرایی پروژه راهآهن خواف هرات از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و امروز شاهد این هستیم که با حضور روسای جمهور هر دو کشور و با دستوری که صادر شد، این خط افتتاح گردید و قطاری از ایستگاه خواف به سمت افغنستان و بالعکس از ایستگاه روزنه به سمت ایران منتقل شد. امروز برای هر دو کشور روز مبارکی است و طبیعتا شکلگیری مناسبات اجتماعی قویتری را در منطقه شاهد خواهیم بود.
وی عنوان کرد: ۱۴۰ کیلومتر از این مسیر در قالب سه قطعه توسط ما احداث شده است که در طول مسیر به غیر از ایستگاه خواف، هفت ایستگاه دیگر نیز وجود دارد. قرارگاه سازندگی خاتم نیز عهدهدار احداث ۷۸ کیلومتر از زیرسازی های این طرح در قالب قطعه یک و دو در داخل خاک ایران و همچنین بخش روسازی ۶۲ کیلومتر از این خط آهن در خاک افغانستان را انجام داده است.
پروژه راهآهن خواف هرات اواین تجربه ساخت پروژه ریلی در یک کشور دیگر است
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: این اولین تجربه ساخت پروژه ریلی کشور ما در یک کشور دیگر است و یک تحول اساسی را در صدور خدمات فنی و مهندسی عملا به وجود خواهد آورد.
خطیبی تصریح کرد: خوشبختانه کشور ما در صنعت احداث پروژههای ریلی خودکفاست وعلیرغم تمام تحریمها و تنگناهایی که به وجود آمده، هیچ محدودیتی در حال حاضر نداریم و حدود دو سال است که در عرصه ساخت پروژههای ریلی به خودکفایی رسیدهایم. در نهایت این قابلیت و این شرایط برای ما به وجود آمد که بتوانیم در عرصه ساخت این نوع پروژهها برای کشورهای همسایه و یا هر نقطهای از دنیا نقشی ایفا کنیم.
تامین امنیت خط ریلی در خاک افغانستان با نیروهای نظامی این کشور خواهد بود
وی در خصوص تامین امنیت این خط ریلی تشریح کرد: ما در زمان ساخت نیز دچار مشکلاتی از این دست بودهایم و یکی از دلایلی که این پروژه مقداری زمان برد، ناامنیهایی بود که در منطقه افغانستان و نواحی مرزی وجود داشت؛ از حدود دو سال پیش با رایزنیهایی که با مسئولین راهآهن افغانستان داشتهایم، مقرر شد که تامین امنیت به عهده آنها باشد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: امروز اگر شاهد افتتاح این پروژه هستیم، به این دلیل است که نیروهای نظامی افغانستان پوشش امنیتی را برای ما به وجود آورند و طبیعتا در زمان بهرهبرداری نیز همین پوشش امنیتی وجود خواهد داشت.
خطیبی اضافه کرد: پاسگاههای مرزی را کشور افغانستان برای تامین امنیت احداث کرده و با توجه به شرایطی که وجود دارد، جای نگرانی در این حوزه نیست.
منبع:ایسنا
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.