صنعت گردشگری ،یکی از پولسازترین صنایع دنیا
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران می گوید گردشگری یکی از پولسازترین صنایع در سطح دنیا است اما کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند.
حیدر حکمت شعار، در اولین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی عنوان کرد: صنعت گردشگری همچون هر صنعت دیگری، مجموعهای از همکاران و عرضهکنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش میکنند.
به گفته وی گردشگری یکی از پولسازترین صنایع در سطح دنیا محسوب میشود و کشورهایی همانند ویتنام، تایلند، مالزی و… از این فرصت استفاده کافی را میبرند. اگر صنعت گردشگری فعال گردد، همزمان در واقع ۱۸ شغل و کسب و کار نظیر هتلها، رستورانها، دفاتر حمل و نقل مسافر، بومگردیها و در کل بخش عمدهای از بازار فعال میگردند که در هیچ صنعتی این پیوند برقرار نمیگردد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران افزود: در ارزیابیها وضعیت گردشگری در استانهایی همچون یزد، اصفهان، فارس و تبریز و مشهد و… در حد متوسط و قابل قبولی است ولی وضعیت این صنعت در استان بوشهر با توجه به تاریخچه قوی و پتانسیلهای موجود اصلا خوب و قابل قبول نیست.
حکمت شعار با برشمردن انواع گردشگری گفت: گردشگری فقط دریایی نیست و منحصر به فصل بهار نبوده، بلکه میتوان با ایجاد تجارب جذاب خرماچینی در فصل تابستان و مردادماه نیز گردشگر جذب کرد و در مجموع انواع مختلفی مثل گردشگری مقاومت، گردشگری سیاه (جنگ یا…)، گردشگری، درمان، مذهب و… وجود دارد.
وی اضافه کرد: لازم به توضیح است که استان بوشهر دارای ظرفیت و پتانسیل همه و یا اکثر گردشگری های متنوع است اما گردشگری دریایی از جمله مهمترین شکل های بالقوه جهت توسعه خوشه صنعتی گردشگری در استان بوشهر و منطقه قلمداد می گردد که البته پیش روی توسعه آن همانند سایر اقسام گردشگری در استان و کشور موانعی جدی وجود دارد.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به یکی از حضار مبنی بر چرایی ضعف صنعت گردشگری در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی مفصل است و میتوان طبق تجربه موجود به مواردی اشاره کرد که بر اساس اولویت و اهمیت عبارتند از: ۱- کم کاری و کم آگاهی خود شهروندان نسبت به پتانسیل های منطقه و کم لطفی و یا بی توجهی خود افراد به استان، ۲- کم کاری و یا کم لطفی برخی از رسانههای ملی نسبت به استان، ۳- نبود یا کمبود کسب و کارهای قوی در صنعت گردشگری برای معرفی ظرفیتها و پتانسیل های منطقه، ۴- عدم درک صحیح دولتها از اهمیت توسعه خوشه صنعتی گردشگری و کمبود حمایت های مادی و معنوی و ضعف زیرساختی شدید. ۵- عدم حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی از سوی دولتها و حاکمان و نبود برنامه ای برای حمایت از توسعه سرمایه گذاریهای خصوصی در زمینه توسعه صنعت گردشگری از منظر زیرساخت ها و… .
این فعال حوزه گردشگری در ادامه از تجربیات خود در مناطق و کشورهای دریایی سرتاسر دنیا پیرامون توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر عنوان کرد: این بایستی در قالب یک حرکت مردمی و کارآفرینی بدون چشمداشت به حمایت دولتی صورت پذیرد و دولت و حاکمیت نقش تامین کننده امنیت و برخی زیرساختهای حیاتی را بر عهده بگیرد. اگر کارآفرینی چشم به حمایت دولت داشته و انتظار داشته باشد حرکتها از سمت دولت صورت پذیرد، قطعا این نگرش حاصلی جز شکست و عدم تحقق اهداف در بر نخواهد داشت.
حیدر حکمت شعار توضیح داد: از طرفی چون ضعف زیرساختی وجود داشته و حمایت مطلوبی نیز از سوی دولت ها صورت نمی پذیرد بایستی در حد توان و ظرفیت، تیم های نوآور بکوشند تا برای مسائلی که تحت کنترلشان بوده ایده ها و راه حلهایی خلاقانه ارائه نمایند و چون کمتر کاری صورت پذیرفته است با اندک اقدامات موثر در این زمینه میتوان منافع بسیاری را ایجاد کرد و کافی است محصول یا خدمت مدنظر ارزش کلیدی و منحصر به فرد مورد نیاز مشتری را ارائه نماید.
وی با اشاره به تجربیات خود خاطرنشان کرد: گردشگران مرفه داخلی و علی الخصوص خارجیها به شدت از تجملات و تکنولوژی سطح بالا و اسکان در هتل های مجلل و مناطق سرسبز و… فراری هستند و تمایل بسیار شدیدی به بهره گیری از ظرفیتهای موجود داشته و شدیدا طرفدار سادگی هستند و تجربه کردن محصولات ارگانیک و بهره گیری از بومگردی ها و مشارکت در ساخت صنایع دستی و ماهیگیری و… را به شدت طلب می کنند و عمیقا از دیدن طبیعت بکر و البته مشاهده دریا و ساحل خلیج فارس لذت می برند.
عضو انجمن راهنمایان گردشگری ادامه داد: البته لازم به ذکر است همه گردشگران داخلی و خارجی در عین حال سادگی دوستی و دوری از تکنولوژی و تجملات به شدت از سرویس بهداشتی نامناسب بیزارند و همواره در استان بوشهر از این مسئله گلایه دارند که این تصویر مطلوبی از استان و مدیریت شهری آن ارائه نمی دهد و حل آن نیز آنچنان پیچیده به نظر نمیرسد.
این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: پس میتوان گفت استان بوشهر خصوصا با دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس جذابیت بسیار بالایی داشته و کارآفرینان بایستی مبتنی بر فناوری، ارزش های منحصر به فرد و در عین حال فرصتهای تجربه لذتبخش و سادهای برای گردشگران فراهم آورند که به سهم خود از این صنعت بهره لازم را ببرند و همچنین استان بوشهر را بهتر معرفی نمایند.
حکمت شعار تاکید کرد: نکته پایانی اینکه کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند و با هوش فرهنگی و کارآفرینی بالا، عاشقانه با کسب و کار خود زندگی نمایند تا کسب و کار پایدار و گردشگری پایدار تحقق یابد.
به گزارش ایسنا، اولین رویداد دورهمی با محوریت گردشگری دریائی با حضور «حیدر حکمت شعار»، از فعالان با سابقه صنعت گردشگری و عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران، به عنوان مهمان و به همّت سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.