بازیابی گردشگری

بازیابی گردشگری به کمک فرهنگ و خلاقیت

محققان دریافتند که قدرت فرهنگ و خلاقیت در بازیابی گردشگری پساکرونا موثر است.

به نقل از سازمان جهانی گردشگری، با توجه به بهبودی کشورهای جهان از بیماری همه‌گیر کرونا، ارزش‌های مشترک و روابط نزدیک بین ذی‌نفعان گردشگری و فرهنگ به این معنی است که برای اطمینان از دسترسی فراگیر به میراث فرهنگی همکاری کنند.

۹۰ درصد کشورها در نتیجه همه‌گیری تعطیلی کامل یا جزئی بخش‌های میراث جهانی خود را داشته‌اند. برای اولین بار در دهه‌های گذشته، بسیاری از مکان‌هایی که اهمیت ویژه‌ای برای بشریت داشتند، تعطیل شدند و همه‌گیری ارتباط همه‌گیر بودن روابط گردشگری و فرهنگ را برجسته کرد. در سراسر جهان کاهش ناگهانی گردشگری باعث شد تا میلیون‌ها نفر به گردشگری مجازی روی آورند.

سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) و یونسکو با تمرکز بر شروع مجدد مسئولیت گردشگری فرهنگی برای به رسمیت شناختن این رابطه تقویت‌کننده متقابل و تولید مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های جدید همکاری کرده‌اند.

UNWTO از سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) دعوت کرد تا در راهنمای بهبودی فراگیر گردشگری فرهنگی مشارکت کند. این دومین مجموعه از دستورالعمل‌های مربوط به تاثیرات فرهنگی-اجتماعی بیماری کووید-۱۹ است که توسط UNWTO صادر شده و با بهبود اوضاع  همچنان مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

محققان اظهار کردند: برای بهبودی به گردشگری فرهنگی اهمیت دهید. این بررسی برای تجزیه‌وتحلیل تاثیر همه‌گیری بر بخش‌های مربوطه از بینش و تخصص دو آژانس سازمان ملل متحد استفاده می‌کند.

نتایج نشان داد که چگونه درآمد از دست رفته ضمن کاهش رقابت مقصد و تمایز بازار بر جوامع، مکان‌های میراثی، رویدادهای فرهنگی، فضاها و موسسات به‌شدت تاثیر می‌گذارد.

دستورالعمل‌های مربوط به گردشگری فرهنگی همچنین برای اطمینان از ارتباط فرهنگ در مقاصد گردشگری بر لزوم حمایت سیاست‌گذاران در برنامه‌های اضطراری و احتمالی تاکید می‌کند.

UNWTO در کنار رهنمودهای جدید، بخش گردشگری فرهنگی را به ایجاد ساختارهای حاکمیت مشارکتی، گردآوری هنرمندان، سازندگان، متخصصان گردشگری و فرهنگ، بخش خصوصی و جوامع محلی برای گفتگوی آزاد، تبادل داده و راه‌حل‌ها در زمان واقعی ترغیب کرده است. این مطالب از ارتباطات بهتر شهری و روستایی حمایت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هر چه بیشتر از مزایای فرهنگ و گردشگری برخوردار می‌شوند.

انتشار این دستورالعمل‌ها در چارچوب سال بین‌المللی اقتصاد خلاق برای توسعه پایدار (یونسکو سال ۲۰۲۱ را «سال بین المللی اقتصاد خلاق برای توسعه پایدار» اعلام کرده است) به‌عنوان ابتکار عمل سازمان ملل متحد طراحی شده است تا تشخیص دهد که چگونه جلوه‌های مختلف فرهنگ از جمله گردشگری فرهنگی می‌تواند در پیشبرد اهداف توسعه پایدار (SDG) موثر باشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *