پل صفوی؛ سازه تاریخی کرج در فراموشی و انزوا
/0 دیدگاه /در اخبار گردشگری /توسط Shahrzad Dehghaniاما داستان پل صفوی کرج به همین آوارها و خرابیها ختم نمیشود. از طاقهای زیرین آن گرفته تا آبی که دیگر در زیر پل صفوی زیبایی پل را به رخ کرجیها و گردشگرانش نمیکشد، هر کدام داستانی را روایت میکنند از تاریخی که به مرور در حال تخریب است، اما این بار گویا متولیان میراثیِ البرز فرصت رسیدگی به آن را ندارند.
از سوی دیگر بخشهای فروریخته پل داخل رودخانه، امروز در اطراف پل جا خوش کردهاند و میراث فرهنگی هنوز دست کم قدمی برای حفاظت از آجرهای صفوی پل برنداشته است.
چیزی بسیار متفاوتتر از چیزی که «اوژن فلاندن» – نویسنده و نقاش فرانسوی – در ۱۸۴۰ میلادی در سفرنامه سیاح نوشته است: «شش فرسخی پیش راندیم به امامزاده رسیدیم که در طرف راست جاده قرار داشت، رسیدیم و در نزدیکش رودی جاری که پیوسته سنگهای سفید قبور را شستوشو میدهد. چون از قزوین بیرون شدیم، از پلی آجری که بر روی رود کرج زده شده و آبش از البرز سرازیر میشود، گذشتیم.» در نقاشیای که او از این پل ترسیم کرده امامزادهای کنار این بنای تاریخی وجود دارد، اما امروز هیچ نشانی از آن وجود ندارد.
با همه این تفاسیر نباید حضور وزیر میراث فرهنگی پای این پل تاریخی را یک روز بعد از ریزش این پل فراموش کرد. علیاصغر مونسان در آن بازدید با بیان اینکه فرسودگی و آسیبدیدگی آثار تاریخی رویداد جدیدی در جهان و ایران نیست، گفت: اقدام فوری برای حفاظت و مرمت پل تاریخی کرج انجام میشود.
پنج ماه قبل و در زمان حضور مونسان در این روز او به رسانهها گفت: «قرار است برای حفاظت از این پل به سرعت اقدامات فوری زیر باران صورت بگیرد و به محض اینکه بارشها قطع شود عملیات اصلی مرمت انجام خواهد شد ضمن آنکه باید وزن سقف پل را کاهش دهیم تا عمر آن بیشتر شود.»
اما به نظر میرسد بارشها در این منطقه تمام نشده که متولیان میراث فرهنگی البرز هنوز نتوانستهاند دستور وزیر این وزارتخانه را اجرایی کنند!
البته برخی منابع این پل را به نام «پل خاتون» نیز میشناسند؛ «حمدالله مستوفی» – تاریخنویس قزوینی – در کتاب «نزهه القلوب» آورده است: «از رودخانه کرج و پلی با یک طاق به نام پل خاتون یاد میکنند که به یادبود زبیده خاتون، همسر محبوب هارونالرشید، نامگذاری شده است.»
در سال ۱۳۳۰ شمسی با ساختن پلی در نزدیکی پل دختر که به پل سنگی (پهلوی دوم) معروف است، تردد از روی پل دختر ممنوع شد و تردد از روی پل جدید صورت گرفت. این پل به مرور زمان و بر اثر عوامل طبیعی از جمله جاری شدن سیل و ریزش باران دچار فرسودگی شدید شده و به دلیل کاهش استحکام پایههای آن در معرض فرو ریختن و نابودی بوده است.
ایسنا نوشت، در سال ۱۳۸۸ بازسازی و بهسازی پل آغاز شد. برای فراهم کردن بازدید و گذر گردشگران روی این پل تاریخی و بهکارگیری فضای پیرامون پل که دربرگیرنده رودخانه و بستری سبز است، ساماندهی روی پل انجام شد و روی پل سنگفرش شد و دو جانپناه در دو سوی پل و دو پلکان ورودی برای آمد و شد در دو سوی پل بنا شد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.