صنایع‌دستی

صادرات ۲میلیون دلاری صنایع‌دستی مازندران

بازاریابی دغدغه اصلی هنرمندان

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در این باره به میراث آریا می‌گوید: «به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل صنایع‌دستی بازاریابی و نبود محلی برای ارائه محصول است که با وجود تولید قابل‌توجه این صنعت بهره‌وری اقتصادی چندانی ندارد.»

درآمد ۳۱میلیارد تومانی هنرمندان مازندرانی

او با اشاره به درآمد ۳۱ میلیارد تومانی هنرمندان از محل فروش داخلی صنایع‌دستی توضیح می‌دهد: «ما برای توسعه صادرات صنایع‌دستی نیاز به نوآوری، طرح‌های جدید و ظرفیت‌سازی‌های تازه در صنایع‌دستی داریم، کاری که همه کشورهای موفق در این زمینه انجام داده‌اند برنامه‌ریزی‌ها و عملکرد استان در این بخش به نحوی بوده که منجر به آموزش هنرمندان به نوآوری در تولید محصولات با کیفیت و بازاریابی محصول جهت حمایت از هنرمندان بود.»

برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی

او با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و شاغلان صنایع‌دستی استان به‌صورت نیمه‌حضوری و مجازی در سال گذشته می‌گوید: «این آموزش‌ها با اولویت رشته‌های بومی و اولویت‌دار و شاغلان رشته‌های لاک‌تراشی و حصیربافی و دیجیتال مارکتینگ برگزار شد که دستاوردهای تمامی این دوره‌های آموزشی، در نمایشگاهی به همین نام در فروردین‌ماه سال جاری به نمایش درآمد.»

فرزانه تولید دو فیلم حصیربافی و سوخته‌نگاری چوب در سال گذشته را از جمله عملکردهای واحد توسعه و ترویج صنایع‌دستی در سال گذشته اشاره می‌کند و در ادامه می‌گوید: «مالکیت معنوی یک اثر لاک‌تراشی به‌عنوان اثر فاخر صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۹ و ثبت نشان جغرافیایی پرونده چنته لفور و نمد مازندران هم پیگیری می‌شود.»

معرفی ۲۵ پرونده تسهیلات مشاغل خانگی

مدیرکل مازندران با اشاره به تشکیل ۲۵ پرونده تسهیلات مشاغل خانگی و معرفی به بانک به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال توضیح می‌دهد: «پیگیری و اعطای کمک‌های بلاعوض به صنعتگر و تولیدکننده صنایع‌دستی واجد شرایط از دیگر مباحث جدی واحد صنایع‌دستی در سال گذشته بود.»

او می‌گوید: «۱۸۸۰ پروانه تولید انفرادی و ۴۲ پروانه تولید کارگاهی در سال گذشته در مازندران صادر شد که با توجه به صدور این مجوزها بیش از ۲۲۵۰ فرصت شغلی در زمینه صنایع‌دستی در مناطق مختلف استان ایجاد شد.»

ثبت یک شهر و روستا

او ثبت روستای سلیم‌آباد تنکابن به‌عنوان شهر سفال و پرونده شهر آلاشت به‌عنوان شهر ملی جاجیم از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه صنایع‌دستی در سال گذشته ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: «در سال ۹۹. ۱۸ برند صنایع‌دستی در مازندران به ثبت رسید.»

فرزانه می‌گوید: «در سال گذشته در راستای پروژه دوره‌های آموزشی برندسازی، بازاریابی، کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار روش‌های نوین تبلیغات نیز جهت آموزش شاغلان صنایع‌دستی مازندران برگزار شد.»

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *