رقص محلی تا ویراژ خودروهای تاریخی در نمایشگاه گردشگری
نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران در آستانه تعطیلات نوروزی درحالی برگزار شده که هشدار فراگیری سویه “امیکرون” کرونا در کشور جدیتر شده است. هرچند، با رونمایی از تورهای مجازی و نمایش کمپرها و موتورسیکلتهای مسافرتی و امکان برنامهریزی برای سفرهای شخصی و خانوادگی، سعی شده الگوی جدیدی برای مسافرت در این نمایشگاه معرفی شود.
به گزارش ایسنا، نمایشگاه گردشگری امسال هم با صنایع دستی ادغام شده است. محل برگزاری نمایشگاه بینالمللی تهران است. ۱۰ غرفه برای نمایش محصولات گردشگری و صنایع دستی اختصاص داده شده و روزها و ساعت بازدید هم در پیک جدید کرونا کوتاهتر شده است. سالنهای ۳۵، ۳۸، ۳۸A، ۳۸B، ۴۱، ۳۱A، ۳۱B مخصوص گردشگری است و در سالنهای خلیجفارس و ۳۵ نیز محصولات صنایعدستی عرضه شده است.
همسو با رشد قیمت مواد اولیه و تورم، نرخ محصولات صنایع دستی هم بالاتر است، هرچند خلاقیت برخی آثار قابل توجه است و مخاطبان خاص خود را دارد. امسال غرفههای بیشتری به زیراندازها، تابلوفرشها و فرش اختصاص داده شده است و حضور هنرمندان جوانتر نیز بیشتر به چشم میآید. غرفههایی هم به شهرهای ملی صنایع دستی اختصاص داده شده است که البته در بین این غرفهها، تابلوفرشهایی با نقاشیهای “غیرایرانی” کمی نامتعارف از محتوایی که باید در یک نمایشگاه ملی به نمایش درآید، به نظر میرسد که مسؤول آن درباره استفاده از طرحهای غیرایرانی در این تابلوفرشها میگوید: به خاطر سلیقه بازار از آثار نقاشان به نام جهانی استفاده شده است و مشتریان این تابلوفرشها هم بیشتر چینیها هستند که از این طرحها زیاد استقبال میکنند.
از دیگر جذابیتهای بخش صنایع دستی نمایشگاه امسال، غرفه سفال «کوزهکُنان» شهری در نزدیکی تبریز است که درهمآمیختگی سفالگری با نوای ساز ایرانیِ “کمانچه” نظر مخاطبان زیادی را جلب کرده است.
سوای خلاقیتها و نوآوریهای تعدادی از هنرمندان صنایعدستی و کیفیت محصولات برخی از آنها، غرفه مُرواربافی «تورقوزآباد» نظرها را جلب میکند؛ جایی که نام آن سال ۱۳۹۷ پس از ادعای بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، مبنی بر اینکه «انبار اتمی مخفی» ایران است، بر سر زبان افتاد. حالا تورقوزآباد، سبدهایی را عرضه کرده که مواد اولیه آن از همدان میآید و در تورقوزآباد بافته میشود.
در سالن ۳۸ نمایشگاه نیز سه خودرو تاریخی به نمایش گذاشته شده که شامل “فولکس بیتل” مدل۱۹۷۳، “مرسدس بنز” ۱۹۰ اس ال مدل ۱۹۶۰، “آستین هیلی” مدل ۱۹۵۹ و دو دستگاه موتورسیکلت “هارلی دیویدسون” مدل ۱۹۵۱ و ۱۹۳۰ است. یک دستگاه خودرو “تویوتا لندکروز” تیونینگشده مخصوص کویرنوردی و یک دستگاه موتورسیکلت کروزر ویژه سفرهای بینشهری توسط کلوپ ملی سافاریِ کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این سالن به نمایش گذاشته شده است.
در همین غرفه، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و متولی کاپوتاژ و صدور گواهینامه بینالمللی در کشور است، تخفیفهایی را برای صدور و تمدید گواهینامه بینالمللی و کارت اشتراک امداد خودرو به بازدیدکنندگان ارائه میدهد.
پیکانسواران نیز در روز افتتاح نمایشگاه که عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید آمده بود، رژه کوتاهی در محوطه نمایشگاه داشتند که در راستای معرفی رژهها و رالیهای دورهای خودروهای تاریخی و معرفی این اتومبیلها به عنوان بخشی از جذابیتهای گردشگری ایران بود.
محوطه بیرونی سالنهای نمایشگاه که هر سال محل قُرق کبابفروشیها و آشفروشیها بود، اکنون محل پارک تعدادی از خودروهای کمپر و مسافرتی شده است تا این شیوه از سفر را بیشتر معرفی کند و ترویج دهد، هرچند همچنان سفر با کمپر با محدودیتهای مقررات ترافیکی و تردد در کشور مواجه است.
اگرچه در نمایشگاه امسال بساط آش و کباب، آنطور که قبلا معاون گردشگری گفته بود جمع شده است، اما در سیاهچادری که در محوطه باز برپا شده همچنان فرصت تجربه غذای محلی به شکلی محدود وجود دارد، ضمن اینکه تنها کبابفروشیای که مجوز حضور در نمایشگاه امسال را گرفته “کباب بناب” آذربایجان است که ثبت ملی شده است و ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش، تبلیغ آن را کرد و آن را بهتر از “مک دونالد” دانست و معتقد بود: اگر برندسازی شود میتواند دنیا را بگیرد.
نمایشگاه گردشگری هر سال فرصتی است برای معرفی ظرفیتهای استانها که همزمان، رقصها و آیینهای محلی نیز به اجرا گذاشته میشود که کمتر فضایی برای نمایش آنها در سطح ملی اختصاص داده میشود. این رقصها و اجراهای شاد محلی معمولا پرمخاطبترین بخش نمایشگاه گردشگری شناخته میشود، هرچند سر و صدای سازهای آنها مخل مذاکرات و گفتوگوهای شرکتهای گردشگری است.
آژانسهای مسافرتی حاضر در نمایشگاه هم مثل هر سال، بیشتر مشغول تبلیغ تورهای خارجی و فروش ویزا در آستانه تعطیلات نوروز هستند و حضور آنها در نمایشگاه فرصتی است برای قیاس قیمت و دریافت اطلاعات بیشتر از چگونگی سفر در دنیایی که کرونا محدودیتهای مسافرتی آن را بیشتر کرده است.
در سالن ۳۵ هم که موزهها و کاخها حضور دارند، برخی از آنها از پروژههای نوآورانه خود رونمایی کردهاند، کاخ گلستان همزمان با پانزدهمین نمایشگاه گردشگری از تور مجازی این اثر جهانی رونمایی کرده که فعلا زبان فارسی آن فعال شده است و برای استفاده از این تور QR code به نمایش گذاشتهشده در غرفه کاخ گلستان را باید اسکن کرد.
آفرین امامی ـ مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان ـ درباره این تور مجازی که بهزودی زبان انگلیسی آن راهاندازی میشود، به ایسنا میگوید که مزیت استفاده از این تور مشاهده بخشهایی از کاخ است که در زمان بازدید حضوری دسترسی به آن بخش امکانپذیر نیست، مثل طبقات بالایی شمسالعماره.
در غرفه موزه دفاع مقدس هم آنچه نظر را جلب میکند مجسمه شهید آوینی است که برای ساخت آن ۵۰ میلیون تومان هزینه شده و روی واقعیت و شباهتهای آن کار شده است. مسؤول حاضر در غرفه این موزه همچنین میگوید که مجسمهای از سردار شهید قاسم سلیمانی نیز ساخته شده که در موزه دفاع مقدس به نمایش گذاشته شده است.
استفاده از عینکهای ویآر برای تجربهگرایی بیشتر در حوزه سفر از دیگر امکاناتی است که برخی از شرکتکنندگان به نمایشگاه امسال اضافه کردهاند.
بخشی از فضای نمایشگاه امسال هم به قطارهای مسافرتی اختصاص داده شده که امکان آشنایی با خدمات قطارهای مختلف برای سفر را فراهم کرده است.
در حاشیه نمایشگاه نیز هر روز از ساعت ۹:۴۵ صبح تا ۱۵:۳۰ کارگاههای آموزشی و میزگردهایی درباره چالشها و مقررات گردشگری، تجربهها و تازههای دنیای گردشگری همچون رمزارزها و متاورس در سالن ۳۵ برگزار میشود.
نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تا روز سهشنبه ۱۲ بهمنماه ادامه دارد و از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ قابل بازدید است. هزینه بلیت ورودی به نمایشگاه بینالمللی تهران نیز ۲۰هزار تومان قیمت دارد.
منبع:ایسنا
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.