پازل جهانی بازگشت سفرهای هوایی
از این رو، صنعت هوایی آمریکا بهدلیل از دست دادن بخش بزرگی از کارکنان خود از زمان آغاز پاندمی تا به امروز، با چالشهای بسیاری در پروازهای خود به ویژه لغو گسترده پروازها مواجه شده است.
مسافران خطوط هوایی امریکن ایرلاینز پس از لغو گسترده پروازها در آخر هفته گذشته، در روز پس از آن هم با مشکل لغو سفرها مواجه شده بودند. این شرکت هواپیمایی ۴۱۱ پرواز یعنی حدود ۱۴ درصد از برنامه خود را لغو کرده و بیش از ۵۰۰ پرواز دیگر را به تاخیر انداخت. این لغو پروازها منجر شد تا این شرکت طی ۴ روز بیش از ۲۳۰۰ پرواز خود را لغو کند. ستاد عملیاتی آمریکا دو دلیل بهعنوان مشکلات پروازی آمریکا ذکر کرد که نخست نامساعد بودن وضعیت آب و هوایی و دوم که باید مهمترین دلیل آن دانست، کمبود پرسنل از زمان همهگیری کرونا است. این رقم برای روز جشن هالووین به لغو ۱۰۰۰ پرواز رسید. یعنی از هر سه پرواز یک پرواز کنسل شد. همچنین بیش از ۴۰۰ پرواز نیز به تاخیر افتاد.
اگرچه مسوولان این کشور نامساعد بودن وضعیت جوی را دلیل لغو پروازها اعلام کردند اما پس از همهگیری کرونا و بهدلیل خسارت بیسابقه بر صنعت هواپیمایی و همچنین لغو سفرها و تعطیلی سفرهای هوایی بسیاری از شرکتها، کارمندان خود را تعدیل کردند یا به مرخصی اجباری نامعلوم فرستادند. از این رو با از سرگیری پروازها، شرکتهای هواپیمایی با کمبود نیرو مواجه هستند و این امر منجر به اختلال در خدماترسانی و زمان پروازها شده است. استخدام کارمندان جدید با توجه به وضعیت مالی شرکتها با چالشهای بسیاری همراه است. زیرا در وهله اول شرکتها نیازمند افراد متخصص در این حوزه هستند و استخدام نیروی متخصص نیازمند زمان بیشتری است و دیگر آنکه، بسیاری از کارمندان قبلی شرکتها در این مدت شغلهای دیگری را جایگزین کردند و در حال حاضر امکان بازگشت به شغل پیشین خود را ندارند یا متمایل به بازگشت نیستند.
براساس دادههای ارائه شده از سوی شرکتهای هواپیمایی، سال ۲۰۲۱، سال سختی برای مسافران بود. زیرا خطوط هوایی تلاش بسیاری برای افزایش سفرها پس از واکسیناسیون سراسری کردند، اما کمبود نیروی کار مانع تحقق این هدف شده است. البته بسیاری از خطوط هوایی آمریکا اعلام کردند سفرهای داخلی به سطح قبل از همهگیری بازگشته است و بسیاری از آنها سعی میکنند کارکنانی که در طول پاندمی مرخصی گرفتهاند را با ارائه فراخوانهایی مجددا استخدام کنند.
در حال حاضر صنعت هوایی امریکا در وضعیت بسیار نامساعدی قرار دارد. زیرا طی چند ماه گذاشته با لغو کلیه پروازهای اسپیریت ایرلاین به مدت هفت روز و سرگردانی مسافران جنوب غربی این کشور در ماه گذشته مواجه شده بود و لغو سفرهای خطوط هوایی امریکن ایرلاینز نیز بر مشکلات آن افزوده است.
بسیاری از خطوط هوایی آمریکا پس از آغاز پاندمی کرونا و مواجه شدن با رکود سنگین سفرهای هوایی، هزاران کارگر خود را تشویق به ترک کار کردند، اما امسال که سفرها سریعتر از حد انتظار بهبود یافت، آنها را با کمبود کارکنان مواجه کرده است. بنابر بر اعلام پل هارتشون جونیور، سخنگوی اتحادیه خدمه پرواز آمریکا، کارکنان و میهمان داران هواپیماها در شرکت امریکن ایرلاینز بهشدت تحت فشار قرار دارند و این در واقع نشاندهنده مشکلات در سراسر این صنعت است، در حالی که به مقابله با بیماری کرونا ادامه میدهد اما سفرها نیز با افزایش چشمگیری همراه شده است. این امر باعث افزایش ساعت کاری کارکنان هواپیماها شده و در روزهای پایانی اکتبر با بالاترین سطح کاری مجاز خود مواجه شدهاند و حتی بسیاری از پروازها بهدلیل کمبود نیروی کار، بدون خدمه باقی ماندند. بنابراین، طبق آمار شرکتهای هواپیمایی داخلی، حدود دو سوم لغو پروازهای آمریکا در هفته گذشته کمبود خدمه پرواز و خلبان بوده است.
این بحران نیروی کار در شرکت امریکن ایرلاینز باعث شده تا دیوید سیمور، مدیر عامل این شرکت حدود ۱۸۰۰ خدمه پرواز خود را که به مرخصی اجباری رفته بودند را بازگرداند و تعداد بیشتری تا پایان سال استخدام کند. این شرکت هواپیمایی حتی در حال استخدام خلبانان و عوامل فروش و رزرو بلیت نیز هستند. کنسلیها در واقع شکست دیگری برای شرکتهای هواپیمایی است که با کمبود نیروی کار و افزایش هزینههای سوخت مواجه هستند. این در حالی است آمریکا خود را برای بازگشایی مرزهای روی مسافران کاملا واکسینه شده آماده میکند و این امر میتواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد. البته برخی از شرکتها در ظاهر عملکرد بهتری داشتند و شرکتهای دلتا و یونایتد هیچگونه لغو پروازی را در هفته گذشته تجربه نکردهاند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.