ثبت گیفتشاپها برای جذب بیشتر گردشگران
عدهای از هنرمندان صنایعدستی تهران درصدد طراحی محصولاتی برآمدهاد که در عین نو بودن برگرفته از باورها و نمادهای تهران، خاطرات و یادگارهای این شهر است که باهم بودن را به گردشگران القا میکند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدامین صعودی (مدیر یک شرکت دانش بنیان در حوزه صنایعدستی) با اشاره به آنکه تعاونی متشکل از هنرمندان صنایعدستی در قالب فروشگاه آنلاین تهران گیفتشاپ فعال شدهاند، گفت: حدود ۱۰ سال است که این گروه فعال هستند و بالاخره امسال موفق شدند شرکت خود را ثبت کنند.
او ادامه داد: پس از فعالیتهای متمادی در عرصه صنایعدستی به این نتیجه رسیدیم که این حوزه با دو چالش روبهرو ست: یکی طرحهای تکراری که نیاز است طرحهای صنایعدستی کاربردیتر شود و دیگری بازار فروش که نیاز است از پلتفرمهای موجود برای گسترش بازار فروش صنایعدستی استفاده شود.
به گفته صعودی، در حوزه طرحهایی که روی صنایعدستی اجرا میشوند این نیاز احساس شد که باید کانسپتی همسو با هویت شهری طراحی شود. طراحیهای جذاب و نوآوری در بستهبندی و ترکیب طرح و نقش از ویژگیهای محصولاتی است که ارائه شود.
این فعال صنایعدستی درخصوص چرایی انتخاب عناصر شهری تهران برای طراحی گیفتها گفت: تهران با سابقه چند صد ساله، هویتی جمعی را در خود جای داده است. این نام و نشان دروازهای برای تلاقی فرهنگهای مختلف ایران و کشورهای جهان بوده و فضای آن برگرفته شده از افکار و اندیشههای مختلف فرهنگی ایران و جهان میباشد چراکه این شهر به علت تلاقی گفتمانهای متنوع، روزهای گوناگونی از تاریخ معاصر را تجربه کرده.
او ادامه داد: هویت جمعی تهران برگرفته از یک شکل، یک آیین، یک مسلک و یا یک نگاه خاص نبوده با همه تنوع و کثرتی که در شهر تهران وجود دارد، این شخصیت را به هیچ کجای دیگر نمیتوان برد. ماهیتی در جغرافیای تهران برگرفته از آداب رسوم افکار و اندیشههای مختلف و تلاش برای ساختن یک هویت جمعی و عرضه آن به نمودهای مختلف هنری و فرهنگی، حرکتی است ارزشمند که باعث ارتقای ساحت فرهنگی این شهر میشود. از این زاویه انعکاسی از هژمونیهای مختلف این شهر در روایت محصولات هنری و صنایع دستی همراه با طراحیهای جدید و برگرفته از باورها و نمادهای تهران، خاطرات و یادگارهای این شهر که باهم بودن را به مخاطب القا میکند را طراحی کردیم.
او در توضیح طرحهایی که با در نظر گرفتن هویت شهری در صنایعدستی اجرا میشوند، گفت: هر شهر از تهران گرفته تا اصفهان و یزد و شیراز و… عناصر معماری دارند که هویت شهر را تشکیل میدهد. به طور مثال تهران به عنوان پایتخت کشور و شهری که همه گردشگران از آن دیدن میکنند دارای عناصر شهدی مانند برج آزادی، برج میلاد، برج طغرل و… است که هویت شهر هستند و تهران با این المانها تعریف میشود. از این رو گیفتهایی در قالب صنایع دستی طراحی کردیم که دربردارنده عناصر و هویت شهر مقصد گردشگران هستند. این عناصر با گل و مرغ ها و سایر طرحهای مرسوم در صنایع دستی درهم آمیخته شدهاند و طرحی نو بوجود آوردند. مخاطبی که دل در گرو این فرهنگ داشته و خود را شهروند یا علاقمند به این شهر میداند و با تماشای این آثار هنری افکار، احساسات و خاطرات خود را در تهران بازبینی میکند.
به گفته او، گیفتشاپها در تمام دنیا طرفداران خودرا دارند از لندن گیفتشاپ گرفته تا برلین و… از این رو فروشگاه آنلاین گیفتشاپ سعی دارد گیفتهایی با طراحی عناصر و هویت شهرهای ایران را به گردشگران ارائه دهد.
فروشگاه آنلاین گیفتشاپ توانسته است به صورت مستقیم برای ۱۰ نفر و به صورت غیرمستقیم برای ۲۰ نفر شغل ایجاد کند. در حال حاضر نیز بیش از ۵۰ محصول در رشتههای مختلف صنایعدستی از میناکاری گرفته تا سفال و سرامیک، رومیزی، چرم و… برای تهران طراحی و ارائه شده است.
صعودی خاطرنشان کرد: این فروشگاه آنلاین به دو زبان فارسی و انگلیسی فعالیت دارد و احتمالا زبان چینی نیز افزوده خواهد شد و در محصولات خود از نمادهای تاریخی و فرهنگی تهران استفاده کردهایم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.