اگروتوریسم

اگروتوریسم، سبک جهانی گردشگری کشاورزی

گردشگری کشاورزی را در ابتدایی‌ترین معنای آن، می‌توان به عنوان ادغام گردشگری و کشاورزی تعریف کرد. به بیان دقیق‌تر، اگروتوریسم نوعی از گردشگری است که به عنوان شیوه‌ای از درآمدزایی تجاری تعریف می‌شود که فرایند‌های تولید یا فرآوری کشاورزی را با گردشگری ترکیب می‌کند تا بازدیدکنندگان و علاقمندان را به خود جلب کند. اگروتوریسم مزایای مالی، آموزشی و اجتماعی فراوانی برای گردشگران، تولیدکنندگان و جوامع دارد.

با افزایش آگاهی از زندگی پایدار و توجه بیشتر به محیط زیست، ما امیدواریم که بتوانیم نشان دهیم تعطیلات در گردشگری کشاورزی چگونه می‌تواند برای جامعه وسیع‌تری از گردشگران مفید باشد. گردشگری کشاورزی نباید ایده‌های بزرگ و پیچیده‌ای داشته باشد. خانه‌های بوم‌گردی با قرارگیری در مزارع، بازارهای کشاورزان در محله‌های بومی، تورهای غذاخوری، پارک‌های مزرعه حیوانات و… همه نمونه‌هایی از گردشگری کشاورزی هستند.

چرا این گردشگری کشاورزی رو به افزایش است؟ 

نحوه سفر مردم در حال تکامل است زیرا گردشگران و ماجراجویان به دنبال تجربیات به یاد ماندنی و آزاد هستند و همچنین تقاضای فزاینده‌ای برای بازگشت به طبیعت و فرار از سر و صدای زندگی روزمره وجود دارد. زندگی شهری از درگیری با بیماری‌های روانی و جسمانی فراتر رفته و تحمل این ازدحام و شلوغی برای بسیاری از افراد سخت شده است.

سفر به تفرجگاه‌های گرمسیری، دراز کشیدن کنار استخر و ساحل، و بازدید از مکان‌های عجیب و غریب تاریخی برای علاقمندان به گردشگری کشاورزی لطفی ندارد. در این نوع گردشگری قرار است رویدادهای جدیدی اتفاق بیفتد و مسافران از مسیرهای پرتحرک و شلوغ خارج می‌شوند و مسیرهای جدیدی را پیدا می‌کنند و از فرهنگ، غذا، گیاهان و جانوران محلی استقبال و بازدید می‌کنند.

گردشگری کشاورزی با ارائه بینش نسبت به صنایعی که چندان شناخته شده نیستند، این تقاضای فزاینده برای تجربیات ارزشمند را برآورده می‌کند. با انجام این کار، همچنین می‌تواند به یک سهم کلیدی در اقتصاد گردشگری محلی تبدیل شود و حجم بیشتری از بازدیدکنندگان را جذب کند و مدت اقامت (و در نتیجه هزینه کرد) آن‌ها را افزایش دهد. این نه تنها برای مشاغل محلی محرک رشد اقتصاد است، بلکه کمک به اقتصادهای محلی کوچک‌تر برای خودِ گردشگران هم احساس خوبی به همراه خواهد داشت.

گردشگری کشاورزی گام بعدی در زندگی آگاهانه نسبت به محیط زیست است، فرصتی برای آموزش و تأثیرگذاری بر خرید و انتخاب سبک زندگی که همه چیز انسان در این قرن است.

چه کسانی از گردشگری کشاورزی سود می‌برند

همه از مسافران، مشاغل کوچک کشاورزی و در برخی موارد، حتی سیاره زمین. گردشگری کشاورزی می‌تواند بینش‌ها و تجربیات جدیدی را به مهمانان ارائه دهد که در بیشتر موارد، ارتباط آن‌ها را با محیط زیست تقویت می‌کند.

باغ‌های گل آماده برای چیدن، کارگاه‌های بسته‌بندی گل ها، مزارع گاوی که مهمانان را به شیردوشی از گاوها دعوت می‌کنند، یا آن‌هایی که زمین‌های بلااستفاده دارند که آن را به فضایی برای چادر زدن یا امکانات اقامتی موقت تبدیل می‌کنند؛ همگی می‌توانند یک راه عالی برای ترکیب تجربیات سفر برای مهمانان با مزایای کشاورزی برای مشاغل باشند.

گشودن دروازه‌ها به روی کنجکاوان کشاورزی برای تورهای تعاملی مزرعه و کارگاه آموزشی، می‌تواند درک بهتری از اهمیت شیوه‌های کشاورزی پایدار را گسترش دهد.

در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ از ۱۰۰۰ مصرف کننده بریتانیایی و ایالات متحده، ۸۸٪ گفتند که مایلند برندها به آن‌ها کمک کنند تا زندگی پایدارتری داشته باشند و این نباید سفر و گردشگری را حذف کند.

این بدان معنی است که با الگوبرداری مناسب در این سبک از گردشگری که حال و هوای تازه‌ای در کشور عزیزمان ایران دارد و در صورتی که نحوه اجرای صحیحی را اتخاذ کنیم، می‌توانیم هم سهم مخاطب داخلی را بالا ببریم و هم سهم مخاطب خارجی را. از دیدگاه من گردشگری کشاورزی یا همان اگروتوریسم در ایران هنوز حال و هوای سنتی خود را حفظ کرده که البته در بخش‌هایی مناسب و از برخی دیدگاه‌ها قابل قبول نبوده (که بحث مورد نظر ما نیست) اما برای گردشگری کشاورزی مناسب است، مخاطب ایده‌آل خود را به دست می‌آورد و می‌توان از این طرق گذشته خود را با دید جدیدی به مدرنیته گردشگری کشاورزی تبدیل کنیم.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *