نمایشگاه تهران ،از بوی کباب لوله ای تا عروسی در لیموزین!

نمایشگاه که قرار بود تخصصی به صنایع دستی و گردشگری بپردازد حالا با لیموزینی که برای عروسی کاربرد دارد و بوی کبابی که در میان مذاکره کنندگان گردشگری دلبری می کند، به مدت 4 روز برپا شده است.

امسال سیزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران با سی و سومین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی با هم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران ترکیب شده است و از روز گذشته ۲۳ بهمن ماه افتتاح شد و تا روز ۲۶ بهمن نیز ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه گردشگری امسال پس از ۱۲ دوره به مجری جدید که سابقه برپایی نمایشگاه‌هایی در باکو و عراق در حوزه گردشگری سلامت را داشته واگذار شد. علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی در نشستی با تورگردانان کشور که در روز اول بهمن ماه برگزار شده بود، گفت: برخی می‌گفتند که فردی چندین سال هست که نمایشگاه گردشگری تهران را برگزار می‌کند و سود زیادی می‌گیرد ما جلوی آن را گرفتیم و به شرکت خودمان دادیم که منافع شخصی نیز پشت آن نباشد و اگر سودی حاصل می‌شود نیز به حوزه گردشگری برگردد.

ترکیبی که هیچ وقت دلیلش را نگفتند

حالا مجری جدید که همه چشم به عملکردش دوخته‌اند، می‌بایست نمایشگاه گردشگری را با نمایشگاه صنایع دستی ترکیب می‌کرد در واقع دو نمایشگاه در یک نمایشگاه. تصمیمی که هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نشد، چرا به این شکل برگزار می‌شود آن هم به رغم تاکید وزیر میراث فرهنگی که می‌گفت باید جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها را بیشتر برگزار کنیم تا شادمانی به کشور برگردد! حالا خود او در تصمیمی دو نمایشگاه صنایع دستی که در اسفند برگزار می‌شد را با نمایشگاه گردشگری ترکیب کرده است.

نمایشگاه

صرفاً جهت فروش

در هر حال این برنامه چهار روزه همزمان با سرمای زیاد شهر تهران برپا شد و به رغم اینکه کمتر کسی فکر می‌کرد در فضای باز نمایشگاه افراد زیادی حضور پیدا کنند اما همچنان مردم از این برنامه استقبال کردند به خصوص از فضای باز محوطه که مملو از غرفه‌های فروش سوغات و خوراکی استان‌ها بود. از کباب لوله‌ای و کباب سبزیجات گرفته تا پیتزای فوری و فلافل و آش کشک و دوغ محلی و حلوای ارومیه.

تبلیغ لیموزین عروسی به جای خودروهای سفر

بوی کباب محوطه باز ورودی سالن‌های ۴۱ و خلیج فارس و ۴۰ را پر کرده بود و دل هر رهگذری را می‌برد ولی برای آنها که داخل این سالن‌ها بودند بوی کباب از یک ساعتی به بعد آزار دهنده شده بود به نحوی که غرفه داران می‌گفتند در پایان روز به جای عطر بوی کباب گرفته‌ایم!

نمایشگاه

در همان محوطه‌ای که سال‌ها بساط چادرهای مسافرتی و خودروهای آفرود و کاروان‌های سفر برپا بود جایشان را سوغات و خوراکی‌ها گرفته بود و یک اتوبوس گوجه‌ای رنگ که به ابتکار راننده و مالکش داخل آن تغییر دکور داده شده بود؛ به عنوان اولین لیموزین ایران برای اجاره و استفاده در جشن‌ها و مراسم عروسی تبلیغ می‌کرد.

امضاهایی برای همدلی با چینی‌ها که با یک اشاره پاک می‌شد

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور چین، به پاس همدلی با مردم این کشور و جلوگیری از اتفاقاتی که گاهاً باعث آزردن خاطر گردشگران چینی در سراسر جهان شده است، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی بنری را تهیه کرده بود که در آن به سه زبان فارسی، انگلیسی و چینی عبارت «قوی باش ووهان» و هشتگ «ویروس‌ها می‌میرند مهربانی هرگز» با یک بیت از شهر سعدی (بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند) و تصاویری از دیوار چین و تخت جمشید به عنوان میراث جهانی دو کشور درج شده بود. در فضای خالی آن نیز افراد مختلف امضا می‌کردند. یکی از امضاها متعلق به وزیر میراث فرهنگی بود که به زبان فارسی آرزوی روزهای خوش و سلامتی را کرده بود! بخشی از این پیام و امضا به دلیل استفاده از ماژیک وایت برد و استفاده از بنر تا چند ساعت بعد پاک شد!

نمایشگاه

سفیر چین نیز یکی دیگر از امضا کنندگان بود که در مراسم افتتاح نمایشگاه به همراه مسئولان گردشگری و وزیر میراث فرهنگی یک صدا شعار زنده باد ووهان را سردادند. حالا آن طور که معاونت گردشگری گفته می‌خواهند این بنر را به شهر ووهان چین بفرستند تا در یکی از میادین شهر نصب شود منتها اگر این اتفاق بیفتد و تا آن زمان همه امضاها پاک نشود!

گاو چوبی زنگوله دار هدیه به وزیر

وزیر میراث فرهنگی برای اینکه نشان دهد به موضوع گردشگری و صنایع دستی خیلی اهمیت می‌دهد، چند ساعتی را در نمایشگاه وقت گذراند و از غرفه‌ها دیدن کرد حتی در غرفه استان همدان نیز او را پای چرخ سفالگری نشاندند. در این میان او به غرفه کشور سوئیس نیز رفت که به صورت ویژه در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بود و با سفیر و نماینده سابق اطلاع رسانی گردشگری ایران در سوئیس نیز صحبت کرد. مدیر بازاریابی بازارهای نوظهور سوئیس نیز به علی اصغر مونسان یک گاو چوبی زنگوله دار هدیه داد.

جوجه سیمرغ ۷ پر

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، وقتی از وزیر میراث فرهنگی و استانداران کرمانشاه و قزوین دعوت شد تا روی سن بروند، تازه کلیپی از جاذبه‌های ایران پخش شد و افراد حاضر روی سن بلاتکلیف مانده بودند چه کنند آن هم جلوی سفرای کشورهای خارجی. جدا از اینکه هنگام سخنرانی مشکلاتی در میکروفن سخنرانان به وجود می‌آمد و رونمایی از چندین اثر که همه آنها با پارچه پوشانده شده بود، فضای سالن و صحنه اصلی را نازیبا کرده بود.

نمایشگاه

آن چیزی که زیر پارچه‌ها تا پایان سخنرانی‌ها پنهان شده بود، سیمرغی قلمزنی شده به رنگ نقره‌ای بود که طرح آن قرار است به عنوان برند ملی به جهان معرفی شود سیمرغی ریزنقش با ۷ پر.

این همان برندی است که وزیر میراث فرهنگی و معاون گردشگری او بارها گفته بودند برای طراحی آن از اساتید و صاحبنظران زیادی نظرخواهی شده است و یک سال کار مدام و مطالعه روی آن صورت گرفت. حالا این سیمرغ روی همه بنرها و پوستر با رنگ آبی درج شده است. بنری که نتوانست نظر فعالان گردشگری را در این مراسم جلب کند.

نمایشگاه

اثر دیگر تابلویی برای امضای مسئولان پای تمبر یادبود نمایشگاهی بود که هر سال از آن رونمایی می‌شود.

نمایشگاه

ظرف میوه خوری جور بی توجهی به صنایع دستی را کشید

اثر پنهان شده دیگر، یک ظرف میوه خوری کریستال ساخته شده با استفاده از تکنیک سه لایه بود تا حضورش روی سن جبران کمبود توجه به صنایع دستی در مراسم افتتاحیه را کرده باشد. مراسمی که بیشتر برای افتتاح نمایشگاه گردشگری ترتیب داده شده بود تا صنایع دستی چون در سخنرانی وزیر میراث فرهنگی نیز تنها چند جمله به صنایع دستی اختصاص داده شد و معاون صنایع دستی نیز اصلاً در میان سخنرانان حضور نداشت.

تلفیق موسیقی و رقص و مذاکره

این نمایشگاه که هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ برپاست در بخش‌های مختلف نمایشگاه بین المللی تهران میزبان مردم و متخصصان این حوزه است. مردمی که آمده‌اند تا از رقص‌ها و خوراک و هر آنچه که مربوط به سفرهای نوروزی شأن است استفاده کنند تا فعالان گردشگری که بتوانند در میان این فضا اگر موسیقی بگذارد مذاکراتی هم با هم صنفان خود انجام دهند. چون در میان غرفه‌ها آنچه که چند سال مورد انتقاد فعالان گردشگری امسال باز هم ادامه دارد. آن هم موضوع همخوانی موسیقی در میان غرفه‌های تخصصی گردشگری است. صدای موسیقی که در برخی از غرفه‌ها پخش می‌شود، اجازه نمی‌دهد افراد با هم گفتگوی راحتی داشته باشند. توجه به این موضوع تنها چند سال رعایت می‌شد. ولی اکنون یک غرفه در حال رقص و پایکوبی است و دیگری در حال گفتگو برای انجام یک قرارداد!

غرفه‌های یکسان و بدون طراحی ویژه

اگرچه در سالهای اخیر غرفه سازی هایی برای جذابیت بیشتر این نمایشگاه انجام می‌شد، اما امسال همه غرفه‌ها در همه بخش‌ها و سالن‌ها ساده بودند. انگار که هیچ کسی طرح ویژه ای برای غرفه سازی نداشت. حتی پاویون وزارت میراث فرهنگی نیز با اینکه فضای زیادی گرفته بود ولی این غرفه سازی انجام نشد و همه غرفه‌ها شبیه به هم بودند. مگر با چیدمان وسایلی که آنها را متمایز از غرفه کناری می‌کرد!

نمایشگاه

زمین یخ زده و احتیاط بازدیدکنندگان هنگام ورود به نمایشگاه

بخش مربوط به گردشگری الکترونیک نیز تجمیعی از فعالان گردشگری است که در حوزه آنلاین و فضای مجازی و اپلیکیشن‌های گردشگری فعالیت می‌کنند و هر کدام سعی کرده اند محصولی را به این نمایشگاه برای عرضه و معرفی بیاورند سالنی که در واقع غرفه دارانش نه خلاقیتی برای ارائه محصول داشته اند و نه اپلیکیشن ویژه ای طراحی کرده بودند. جالب اینجاست که وقتی از هر کدام درباره محصول تولیدی شأن پرسیده می‌شود، همه از منحصر به فرد بودن آن سخن می‌گویند. مانند هر سال چند غرفه برای رزرو آنلاین مراکز اقامتی و پروازها حضور دارند که همگی سعی می‌کنند، تعداد مراکزی که در سیستم آنلاین خود دارند را نسبت به دیگری بالاتر اعلام کنند. به عنوان نمونه یکی از آنها در حوزه رزرو اقامتگاه‌های بوم گردی اعلام می‌کند که با بیش از ۴ هزار بوم گردی در تماس است و سیستم رزرو آنلاین این بوم گردی‌ها را ارائه می‌کند. این درحالی است که پس از نصب اپلیکیشن مربوطه، مشخص می‌شود، صاحب این فناوری هر کدام از اتاق‌های یک خانه بوم گردی را یک خدمت معرفی کرده است. درحالی که در شهری مانند اصفهان تنها با ۵ بوم گردی کار می‌کند!

MAJESTIC یا glorious؟

روی پوسترهای نمایشگاه شعار ایران باشکوه درج شده و عبارت انگلیسی آن هم MAJESTIC به معنای شگفت انگیز ذکر شده است این درحالی است که باشکوه در زبان انگلیسی glorious ترجمه می‌شود. البته که به گفته معاون گردشگری قرار است این شعار با بازدیدکنندگان از نمایشگاه به شور گذاشته شود و همه نظرشان را بدهند تا یک شعار قطعی طراحی شود.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *