کاخ شیروان شاه باکو را بهتر بشناسیم

ازجمله مکان‌های گردشگری و تاریخی مهمی که در باکو وجود دارد کاخ شیروان شاه باکو می‌باشد که بازدیدکننده‌های فراوانی را به سمت خود جذب می‌کند.

کاخ شیروان شاه از آثار تاریخی که به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد از آثار باستانی مهم باکو به‌حساب می‌آید که میراث فرهنگی باکو سعی در حفظ آن داشته و تلاش زیادی کرده تا این کاخ حفظ شود. درواقع باکو شهری است که باوجود سازه‌هایی مدرن چون مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف، برج‌های شعله، موزه فرش باکو و بسیاری دیگر از این سازه‌های مدرن، بخش تاریخی را کنار نگذاشته و همین امر بر فوق‌العاده بودن این شهر افزوده است و باعث شده تا هر گروه با هر سلیقه‌ای را گردشگر خود کند.

کاخ شیروان شاه باکو :

کاخ شیروان شاه که به حدود ۵۰۰ سال قبل و به سال ۱۵۳۸ برمی‌گردد یکی از آثار مهم آن زمان به‌حساب می‌آید که در واقع بعد از زلزله که در منطقه شاماخا رخ داد دولت پایتخت خود را به باکو منتقل کرد و در باکو کاخی برای اجرای حکومت ساخته شد.

این کاخ در ابتدا ساختمانی بزرگ نبود ولی با گذر زمان و مستقر شدن کامل خاندان پادشاه شیروان شاه رو به‌ پیشرفت و بزرگ‌تر شدن کرد. به‌طوری‌ که با اجرای حکومت در پایتخت جدید به‌ مرور زمان و طی چند سال هر ساختمانی که احساس به نیاز آن دیده می‌شد ساخته شد.

این کاخ در بخش باکوی قدیم و در منطقه ایچری شهر واقع‌شده است که بازدید برای عموم آزاد است.

مسافران تور هوایی و تور زمینی باکو همواره بازدید از ایچری شهر باکو را جز برنامه سفر خود قرار می‌دهند که بی‌شک تجربه فوق‌العاده‌ای را برای هر گردشگری به وجود می‌آورد. چرا که در شهری با آن‌همه سازه‌های مدرن ایچری شهر می‌تواند تجربه‌ای متفاوت برای هر گردشگری باشد.

این کاخ شامل یک قصر بزرگ با حدود ۵۲ اتاق، دو مسجد وحمام بوده که بعد از فوت خاندان پادشاه، در همان مکان مقبره انها نیز قرار دارد.

خود قصر با ۵۲ اتاق در دوطبقه بسیار بزرگ وجود داشته که طبقه بالا به‌طور کامل در دست خانواده پادشاه بوده و طبقه پایین نیز خدمت‌گزاران قرار داشته‌اند.

این قصر طی سالیان مختلف و جنگ‌هایی که در طول تاریخ رخ‌داده آسیب‌هایی دیده است.

به‌طوری‌که طی جنگ‌هایی که روسیه و عثمانی با باکو داشتند خیلی از گنجینه‌های این قصر به غارت رفته است؛ و تقریبا می‌توان گفت آثار بسیار ناچیزی از آن زمان در آن وجود دارد که بخش‌هایی از آن بازسازی‌شده است؛ مثلا اتاق اختصاصی پادشاه بازسازی‌هایی در آن صورت گرفته که می‌توان زندگی پادشاه شیروان شاه در آن زمان را حس کرد.

البته ناگفته نماند که آثار باستانی فراوانی در این قصر وجود دارد که به زمان ۱۸ تا ۲۰ میلاد برمی‌گردد.

کاخ شیروان شاه که قدمت آن به ۵ قرن قبل بازمی‌گردد با این‌ وجود دولت آذربایجان تلاش‌های فراوانی در جهت حفظ آن داشته است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *