گلستان کوه خوانسار گنجینه گیاهان دارویی

گلستان کوه خوانسار گنجینه غنی از گیاهان دارویی و مرتعی مناسب جهت چرای دام و رونق زنبور داری منطقه است.

به گزارش ایمنا از شهرستان گلپایگان، حیف است که گردشگران نوروزی اصفهان به شمال غرب استان سری نزنند و تفرجگاه‌های طبیعی این باغ شهر کشور یعنی خوانسار که دارای کوچه باغ های دل انگیز و چشمه ساران و جاذبه های طبیعی را نبینند.
شهرستان خوانسار با مردمانی متدین و با فرهنگ دارای آداب و رسوم سنتی که ریشه در فرهنگ شیعه دارد.
خوانسار کهن شهری کوهستانی که در منطقه مرکزی ایران و دامنه رشته کوه‌های زاگروس با 900 کیلومترمساحت در 160 کیلومتری غرب اصفهان با ارتفاع 2250 متر از سطح دریا قرار دارد.
این شهرستان به دامنه یکی از رشته های جدا شده زاگرس تکیه داده و متاثر از ویژگی‌های خاص زمین شناختی این رشته کوه و در امتداد دره ای بسیار خوش آب وهوا و محصور در میان باغهای میوه و درختانی سربه فلک کشیده قرار دارد با کوچه باغهای زیبا که هنوز جویبار دروسط آن جاری بین شهرستان‌های تیران و کرون  و گلپایگان جای گرفته است.
منطقه حفاظت شده گلستان کوه با ارتفاع ۳۶۳۱ متر دارای 17 هزار وسعت در مسیر اصفهان و در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار قرار دارد،این منطقه در شمال غرب استان اصفهان واقع و از سمت شمال به شهرستان گلپایگان از سمت شرق به شهرستان های تیران، کرون و نجف آباد از جنوب به شهرستان فریدن محدود است.
این کوه از پوشش گیاهی خوبی برخوردار و لاله های واژگون مانند گل سر به زیر محجوب ایرانی، گز انگبین، گزعلفی، ریواس ،کنگر، مرزنجوش، آویشن، قارچ، بادام، تره و پیاز کوهی، گون ،موسیر و دیگر گیاهان دارویی و علوفه ای که این رشته کوه را به منطقه ای غنی از دیدگاه گیاه پزشکی و همچنین مرتع مناسب جهت چرای دام و رونق زنبور داری بدل کرده است.
این منطقه در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخ گون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و از اوایل اردیبهشت ماه تا اوایل خرداد ماه شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.
طبیعت بکر و وجود چشمه‌های پرآب، این دشت زیبا را به نقطه ای بی نظیر در استان اصفهان بدل کرده است، لاله واژگون اسامی دیگری مانند گل اشک و اشک مریم هم دارد و دلیل این نامگذاری این که مقداری شبنم در بین این گل‌ها جمع می‌شود و سپس از گل به پایین می‌چکد.
این گیاه نخستین بار در سال 1576 میلادی به وسیله جهانگردان اروپایی از ایران به اتریش برده شد  شیوه پرورش لاله واژگون در باغها و گلخانه‌ها در سطح وسیعی از اروپا رواج دارد در حالی که این گل در فلات ایران به طور طبیعی رشد و نمو می‌کند.
خواص دارویی این گیاه اصولاً در پیاز این گیاه است، پیاز این گیاه داروی مؤثری برای دردهای رماتیسمی و دردهای مفصلی و پاک کننده دستگاه کبدی به شمار می رود، البته این گیاه جزء داروهای سمی است و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.
گلستان‌کوه خوانسار علاوه بر این‌که یک منطقه گردش‌گری در کشور است یک منطقه تحقیقاتی در زمینه گیاه‌شناسی و گیاهان دارویی نیز محسوب می‌شود، دامنه‌های گلستان کوه خوانسار صاحب یکی از دشت‌های زیبا و منحصر بفرد پوشیده از لاله‌ های واژگون است.
منبع:ایمنا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *