نقش صنعت توریسم در حفظ اماکن فرهنگی

حفاظت و نگهداری اصولی از آثار باستانی به ویژه بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی یک اصل مهم است که نباید آن را نادیده گرفت. محافظت از آثار باستانی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها در طول زمان موثر نیستند و نمی‌توانند به درستی از میراث حفاظت کنند.
حال ما ذاتا با گذشته ما ارتباط دارد، حس هویت ما توسط میراث فرهنگی پیشینیان ما شکل گرفته است. به همین دلیل سازمان‌هایی مانند یونسکو برای محافظت از میراث فرهنگی جهان برای نسل‌های فعلی و آینده وجود دارند.

سال‌های اخیر، به طور واضح نیاز به این حمایت را نشان داده است؛ جنگ در خاورمیانه منجر به تخریب یا غارت بسیاری از بناهای باستانی شده است، در حالی که دیگر آثار نیز در مقابل بلایای طبیعی، خرابکاری‌های فرهنگی و نمادها یا غفلت از بین می‌روند. حال این سوال پیش می‌آید که برای جلوگیری از نابودی میراث گرانبهای فرهنگی در آینده چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

می‌توان گفت، یکی از راه‌های حفظ آثار باستانی، محافظت از میراث با استفاده از وسایل دیجیتالی مانند اسکن لیزری برای ایجاد مدل‌های سه بعدی است. اما گاهی اوقات این تلاش‌ها برای حفظ مکان‌های میراثی خیلی دیر انجام می‌شود مانند آسیاب نماد دراموند در برادفورد، که با آتش‌سوزی ویران شد یا نابود کردن عمدی بودا بامیان در افغانستان.

اما یکی از بهترین استراتژی‌ها برای محافظت دائمی از بناهای تاریخی، اقدامات مربوط به توسعه صنعت توریسم یک کشور است که هم هویت ملی را نمایان می‌سازد و هم انسجام حفاظت از میراث را شکل می‌دهد. روش‌هایی که برای تقویت اقتصادی در حوزه جهانگردی به اجرا درمی‌آیند، معمولا دقیق بوده و برای نگهداری اصولی از بناهای فرهنگی و تاریخی بسیار موثر هستند. این روش به‌ویژه برای کشورهای درحال توسعه می‌تواند بسیار ارزشمند بوده و از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

هنگامی‌که توریست‌ها به یک مکان تاریخی و فرهنگی وارد می‌شوند، معمولا تصاویر متفاوتی را می‌گیرند که این تصاویر در سراسر جهان منتشر خواهند شد. بنابراین نمایش این آثار باید به شکل صحیح و قانونمندی انجام شود تا آسیبی به تاریخ آن اثر وارد نکند.

تمامی این آثار با دیدگاه‌های متفاوتی دیده می‌شوند و از این‌رو برای هر کشوری بسیار مهم است که بناهای دیدنی و تاریخی خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش درآورد. از این‌رو تدابیری که برای این هدف اندیشیده می‌شود، در حفظ و نگهداری از بناهای فرهنگی بسیار موثر بوده و می‌تواند تا سالیان سال این بناها را ایمن سازد.

حتی بسیاری از نهادهای مربوط به توسعه صنعت توریسم کشورهای جهان، با ایجاد مدل‌های سه‌بعدی از آثار باستانی توانستند هم در محافظت از آن‌ها گام مثبتی بردارند و هم میزان آگاهی توریست‌ها و مردم را از این آثار بالا ببرند. در واقع می‌توان گفت با پیوند این مدل‌های سه‌بعدی با داده‌های جغرافیایی و سایر سوابق تاریخی در یک چارچوب ثبت تاریخی محیط، میراث معناداری ایجاد می‌شود که می‌تواند برای آموزش، برنامه‌ریزی آینده و کنترل توسعه استفاده شود.

منبع:اسکان نیوز
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *