هتل کپری نماد آبادانی شهرستان قلعه‌گنج شده است

مدیر طرح ملی آبادانی قلعه‌گنج گفت: اولین هتل کپری ایران که در شهرستان قلعه گنج به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی ساخته شد، حالا نماد آبادانی قلعه گنج شده و شهرستان را با این‌هتل می‌شناسند.

مسعود حیدروند مدیر طرح ملی آبادانی شهرستان قلعه‌گنج در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ۱۲۶ برنامه برای پیشرفت شهرستان قلعه‌گنج در نظر گرفته که از این‌تعداد، برخی‌طرح‌ها توسط بنیاد علوی و برخی دیگر بر عهده جوامع محلی است که باید برای آنها بسترسازی می‌کردیم. دستگاه‌های اجرایی نیز به کمک می‌آمدند که کار هر کدام از آنها نیز مشخص شده است. این پروژه‌ها باید به سرانجام می‌رسید تا این منطقه از محرومیت فاصله بگیرد.

وی افزود: در این‌زمینه معتقد بودیم هیچ‌کاری را جز با کمک مردم نمی‌توانیم انجام دهیم. چون یا دستگاه‌های دیگر می‌خواهند کار کنند و می‌بینند آن‌قدر مشکلات وجود دارد که ناامید می‌شوند؛ یا برنامه درستی برای پیشرفت نداشتند. ما برنامه‌هایمان را برای توسعه و آبادانی شهرستان قلعه گنج از سال ۹۴ آغاز کردیم تا جایی‌که بتوانیم بنا به فرمایشات رهبر انقلاب، اینجا را به‌عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی معرفی کنیم و سپس، سراغ ۱۲ منطقه دیگری برویم که قرار است محرومیت‌زدایی شوند؛ مانند لنده، چالدران، سروآباد، لارک، زهک، قصرقند، مراوه تپه، گرمی، ملک شاهی، سرپل ذهاب، حاجی آباد هرمزگان، مانه و سملقان. چند منطقه نیز تا پایان سال به این‌فهرست اضافه می‌شوند. دلیل انتخابمان هم عمق محرومیت در این‌مناطق بود.

مدیر طرح ملی آبادانی شهرستان قلعه‌گنج در ادامه گفت: اینجا منطقه‌ای پهناور بود که هرکسی می‌خواست وارد آن شود، امکانات اولیه‌ای مثل محل اقامت نداشت. درحالی‌که مراجعه‌کنندگان متفاوتی داشته اما همیشه از قلعه‌گنج عبور می‌کردند و در این منطقه نمی‌ماندند. یکی از شاخص‌های محرومیت، همین نبود مراکز اقامتی است. اما وقتی هتل کپری ساخته شد، در واقع اولین هتل منحصر به فردی بود که با مصالح بومی اینجا ساخته شد؛ نه با درب‌های شیشه‌ای، ساختمان بلند و ظاهری که هیچ تناسبی با این منطقه ندارد. این‌هتل را با همان استانداردهای یک هتل ولی با استفاده از متریال ساخته شده در همین منطقه افتتاح کردیم. حتی با الگو و نقشه همین هتل در روستاهای دیگر نیز کپر ساختیم. ۲۵ کپر در بنگرون و ۴۰ کپر هم در جهلدر که هر دو زیر دامنه‌های مارز هستند.

حیدروند گفت:‌ کپر همیشه برای این‌مردم، نماد دل‌زدگی و فقر بوده است. اما الان دید مردم نسبت به کپر عوض شده و حالا به داشتن چنین کپری افتخار می‌کنند. مردم قلعه‌گنج دیدند که در همان‌کپرهایی که آنها سال‌ها می‌ساخته‌اند و توجهی به آن نداشتند، مردم شهرهای مختلف می آیند و اقامت می‌کنند. حتی رفت و آمد مدیران و مسئولان به آن زیاد شده است. اکنون با وجود این‌مرکز اقامتی، هر کسی که برای هر مأموریتی یا هر موضوعی به قلعه‌گنج می‌آید مدت بیشتری را اینجا می‌گذراند.

وی در پاسخ به این‌سوال که اکنون مردم، قلعه گنج را بیشتر با کدام پروژه می‌شناسند، گفت: با توانمندی مردم اینجا می‌شناسند ولی شاید بشود گفت که اکنون نماد قلعه‌گنج هتل کپری شده است.

این مدیر فرهنگی درباره وجود هتلی با ۴ ستاره و مهمانانی از فرهنگ‌های متفاوت در یک منطقه محروم که مردمش حتی قدرت برطرف کردن نیازهای اولیه را ندارند، گفت: هراندازه از شهر فاصله می‌گیریم میزان محرومیت‌ها هم بیشتر می‌شود. اینجا همیشه محل عبور بوده ولی با ایجاد اقامتگاه، می‌توان افراد بیشتری را نگه داشت تا تعاملی بین جامعه و آنها ایجاد شود. مهمانان این هتل تنها با هدف تفریح به این‌جا نمی‌آیند. بلکه پروژه‌های علمی و مطالعاتی نیز بخشی از اهداف مسافران است. برخی از افراد هم هستند که تنها برای تجربه یک‌شب اقامت در چنین مکان‌هایی به اینجا می آیند. هتل بخشی از زیرساخت‌های گردشگری است. باید بتوانیم خانه‌های بومی و گردشگری ارگانیک را هم به آن اضافه کنیم تا گردشگر در یک مسیر هدایت شود.

حیدروند درباره استفاده مردم قلعه‌گنج از این هتل کپری گفت: مردم اینجا را دوست دارند و هر کسی بخواهد می‌تواند از اینجا استفاده کند. معمولاً جشن‌های مردم اینجا برگزار می‌شود و یا اگر بخواهند می‌توانند از فضای محیط جلوی هتل تا پیش از اتاق‌ها به‌طور رایگان استفاده کنند؛ رستوران نیز همین‌ طور است. البته که در شهرهایی مثل تهران هم رستوران‌هایی هست که همه مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند. اما اینجا حتی یک‌رستوران هم نداشت که اهالی شهر از آن استفاده کنند. این باعث شد تا ارائه خدمات در شهر بیشتر شود.

حیدروند درباره این‌که چه‌طور به این هتل ۴ ستاره داده می‌شود، گفت: اگر استخر نیمه‌کاره‌ای را هم که وجود دارد به این‌مجموعه اضافه کنیم، ویژگی‌های هتل ۴ ستاره را دارد. حالا این هتل می‌تواند به شبکه مراکز اقامتی دیگر که بوم‌گردی در روستاها هستند، متصل شود و مسافران علاوه بر خدمات گردشگری خدمات صنایع دستی نیز بگیرند.

وی درباره اینکه قرار است این‌طرح‌ها تا چه‌زمانی در قلعه گنج با پشتیبانی بنیاد مستضعفان ادامه پیدا کنند، گفت: پروژه‌های قلعه‌گنج مانند کارگاه‌های آموزشی و کارگاه‌های تولیدی و هرآنچه در طرح توسعه قلعه گنج بوده، قرار بود تا ۱۴۰۳ ادامه داشته باشد. برخی طرح‌های دیگر مثل هتل خودگردان شده‌اند. هر پروژه‌ای زمانی دارد تا خودگردان شود. تدابیری هم در نظر گرفته شده که به چه نحوی نتیجه پروژه‌ها را به مردم تحویل دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *