سَرو ۸۰۰ ساله تلخیک ،روستای زول قاین

درخت سرو کهنسال «تلخیک» در روستای زول قاین، درختی با عمر متوسط ۸۰۰ ساله است که از تقدس بالایی در نگاه مردم منطقه برخوردار است.

در فاصله ۳ کیلومتری جاده قاین به سمت روستای زول، درخت کهنسالی از گونه سرو که از درختان بومی منطقه خراسان جنوبی است، وجود دارد. این درخت با توجه به قطر و بررسی شرایط فیزیکی آن، به سن کهنسالی رسیده است.

در شکل ظاهری، وضعیت آن سالم به نظر می‌رسد. شاخه‌های آن موجب بوجود آمدن تاج پوشش بسیار زیبایی برای آن شده و سطحی حدود ۱۱۱ مترمربع را شامل می‌شود. این درخت زیبا به صورت تک و شاخص در میان زمین‌های کشاورزی واقع شده و اطراف آن را درختچه‌های زرشک و گیاهان علفی احاطه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بر روی تنه این درخت کهنسال آثاری از یک شکاف عمیق و بزرگ قابل مشاهده است که رنگ تنه در این قسمت با دیگر قسمت‌ها تفاوت فاحشی داشته و پوسته های تنه نشان از عمر بالای آن دارد. ریشه های درخت نیز از زمین بیرون زده‌اند.

مردم برای نذر و نیاز و برآورده شدن حاجات به این منطقه می‌آیند. اهالی این روستا و دیگر روستاها، این درخت را مقدس دانسته و بسیار به آن معتقدند.

دخیل‌هایی که بر شاخه‌های این درخت بسته شده نشان از تقدس و اعتقادات عمیق مردم دارد. قدمت این درخت تقریباً ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال است.

قرار گرفتن درخت در محلی با دید مناسب از کنار جاده و سهولت دسترسی به آن مسیر ویژه اکوتوریسم هم‌چنین شرایط منطقه از قبیل دره و چشمه «تلخیک» به لحاظ زیرساخت‌های گردشگری، ارزش خاصی دارد.

این درخت در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده و پس از ثبت این اثر، اجرای برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی در خصوص اهمیت و لزوم حفاظت از این درخت و راه‌های حفاظت از آن در برابر آسیب‌های طبیعی، انجام مطالعات علمی بر روی درخت در خصوص آفات و امراض احتمالی و مبارزه با آن، تحقیق و بررسی خاک اطراف آن و تقویت آن در صورت لزوم و هرس شاخه‌های زائد برای افزایش استقامت در برابر بادهای غالب و وزش طوفان حائز اهمیت بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *