یونسکو در مقابله با تاثیر تغییرات زیست‌محیطی بر میراث جهانی

یونسکو طی یک سال گذشته در صدر کاوش و مدیریت تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی بر میراث ارزشمند جهانی قرار گرفته است و راهکار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌منظور تعدیل تغییرات آب‌وهوایی را پیشنهاد داده است.
در طول یک سال گذشته بسیاری از کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی جهان در مورد تغییرات آب‌وهوایی و زیست‌محیطی که یک خطر جدی برای میراث فرهنگی جهان محسوب می‌شوند، سخن به میان آورده‌اند و هشدارهای لازم را در این زمینه داده‌اند.

این تهدیدات جهانی بر همه موارد همچون شیوه‌های فرهنگی محلی تا بناهای نمادین با ارزش جهانی بالا تاثیر مستقیم می‌گذارند و از این رو ضروری‌ست تا رابطه میراث جهان با تغییرات جوی با دقت عمل بیشتری مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

طوفان‌های قدرتمندتر، جاری‌شدن سیل، بیابان‌زدایی و حتی ذوب شدن آب‌های فراگیر در حال حاضر میراث و بناهای مهم و ارزشمند را با سرعت نگران‌کننده‌ای از بین می‌برند. بنابراین می‌بایست تدابیری اندیشیده شود تا پیش از آن‌که بناها از بین بروند، حفظ یا ضبط شوند.
در این راستا یونسکو مدتی است فعالیت‌های جدی را در پیش گرفته و اخیرا راهکار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌منظور تعدیل تغییرات آب‌وهوایی را نیز در این رابطه ارائه داده است و از اماکن فرهنگی و بناهای تاریخی که در زمینه فعالیت‌های سازگار با محیط‌زیست و تعدیل تغییرات آب‌وهوا گام برمی‌دارند، پشتیبانی می‌کند.

یونسکو در گزارش خود آورده است: «ارتقا تولید انرژی تجدیدپذیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا این فناوری از جمله راه‌حل‌های اصلی و بنیادین برای کاهش تغییرات آب و هوایی و ارتقا توسعه پایدار است. تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در اطراف اماکن تاریخی و نصب سیستم‌های لازم در این زمینه می‌تواند توسعه پایدار را به دنبال داشته باشد و از اثرات منفی تغییرات آب‌وهوا بر این آثار فرهنگی جلوگیری کند. تاکنون نیز چندین پروژه در این رابطه در کنواسیون میراث جهانی به اجرا درآمده و تعداد این پروژه‌ها نیز در حال افزایش است.»

همچنین در راستا دستور کار 2030 برای توسعه پایدار و کمک به اهداف این موضوع، مرکز میراث جهانی اعلام کرده است که حمایت از میراث فرهنگی جهان با استفاده از پروژه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند روشی تضمین‌شده برای حفاظت و نگهداری از این میراث ارزشمند باشد.

در همین زمینه، مرکز میراث جهانی از تمامی کشورهای جهان درخواست کرده که در این زمینه همکاری داشته باشند و ابتکار عمل‌های خود را به بهترین نحو ممکن به نمایش درآورند. هرکدام از کشورها با توجه به شرایط زیست‌محیطی خود می‌توانند این پروژه را به روش‌های متفاوتی اجرایی کنند، چراکه مهم کسب نتیجه درست، آن هم حفاظت از میراث فرهنگی، خواهد بود.

از این رو یونسکو از نهادها و سازمان‌هایی که در این زمینه فعالیت‌های ارزنده‌ای می‌کنند، حمایت کرده و پشتیبانی‌های لازم را جهت اجرای هرچه بهتر پروژه‌های آن‌ها و تولید فزاینده انرژی‌های تجدیدپذیر در اطراف بناهای فرهنگی و تاریخی، خواهد کرد.

این در حالی است که کنواسیون میراث جهانی نیز برای کشورهای عضو خود، دوره‌های آموزشی و گزارش‌های تخصصی را درنظر گرفته تا با این کار بتواند آگاهی عمومی و مشارکت موثر را افزایش داده و به نتیجه مطلوب در رابطه با تعدیل تاثیرات تغییرات آب‌وهوا بر میراث جهانی دست یابد.

منبع:اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *