توجه به گردشگری معدن ، گامی رو به جلو در توسعه زنجان

گردشگری معدن یکی از مزیت‌های حوزه گردشگری هر شهر محسوب می‌شود که توجه به آن‌، می‌تواند گامی رو به جلو در توسعه همه جانبه باشد.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند در اقتصاد هر کشور در قرن بیست و یکم نقش بسیار موثری را ایفا کند، گردشگری است. صنعت گردشگری بزرگ‌ترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی شناخته شده است. رشد این صنعت، همواره آثار زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی زیادی را به‌دنبال داشته است.

توسعه‌ صنعت گردشگری برای کشورهای در حال توسعه که با معضلاتی چون نرخ بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و اقتصاد تک‌محصولی مواجه‌اند، از اهمیت فراوانی برخوردار است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

علی‌رغم آنکه کشورمان از تنوع آب و هوایی بسیار خوب و جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است، آن‌چنان که باید نتوانسته از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد و این در حالی است که توریسم یکی از پردرآمدترین ابزارها برای اقتصاد هر کشوری تلقی می‌شود و اهتمام بیشتر به این حوزه در کشورمان می‌تواند نسخه شفابخشی برای اقتصاد تک‌محصولی و تحریم‌زده ما باشد.

استان زنجان نیز به سبب وجود ظرفیت‌های گردشگری فراوان از جمله گنبد سلطانیه، معبد داش‌کسن، کوچه‌باغ‌های طبیعی خرم‌دره، رختشویخانه و بازار سنتی همواره میزبان توریست‌های فراوانی بوده است. از کنار همه این جاذبه‌ها که بگذریم زنجان در حوزه معدن نیز با قرار دادن بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه در دل خود می‌تواند به یکی از استان‌های موفق در زمینه گردشگری طبیعت یا همان ژئوتوریسم تبدیل شود.

گردشگری معادن در واقع یکی از زیرشاخه‌های ژئوتوریسم است که در چند سال گذشته در جهان مورد توجه قرار گرفته و منبع درآمدی برای کشورها شده است، در این نوع گردشگری در واقع یک معدن دیگر تنها از این لحاظ ارزش ندارد که می‌توان از دل آن سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی را استخراج کرد، بلکه حتی بعد از آن‌که متروک هم شد، می‌تواند یکی از منابع درآمدزایی و اشتغال‌زایی باشد.

این روزها گردشگری معدن به یکی از پردرآمدترین انواع گردشگری تبدیل شده است؛ بسیاری از کشورهای جهان از این فرصت برای احیای معادن متروکه خود استفاده می‌کنند در حقیقت گردشگری معدن می‌تواند سهم مهمی در کاستن از میزان فقر نواحی روستایی داشته باشد و با گشودن قلمروهای جدید، پتانسیل‌های موجود را برای جذب گردشگر فعال سازد که استان زنجان نیز با وجود معادن فراوان گام‌هایی در این زمینه برداشته است.

در همین رابطه، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، می‌گوید: معدن انگوران جزو معدود معادن فعال کشور است که صنعت گردشگری را در برنامه‌های خود قرار داده است.

امیر ارجمند با اشاره به این‌که معرفی معدن انگوران زنجان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری انجام شد، می‌افزاید: گردشگری معدنی در معدن انگوران زنجان، بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه، از طرف وزیر میراث‌فرهنگی نیز مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان این‌که این معدن در ۱۳۰ کیلومتری شهر زنجان قرار دارد. فعالیت این معدن به سال ۱۳۰۱ برمی‌گردد، ادامه می‌دهد: بر اساس برنامه‌ریزی که در معدن انگوران صورت گرفته بازدید از پیت معدنی، تونل زیرزمینی، معدن تراورتن و ورودی ییلاق همه از جاذبه‌های گردشگری بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان عنوان می‌کند: گردشگران در آینده نزدیک می‌توانند از طریق دفاتر خدمات گردشگری نسبت به ثبت‌نام در تور گردشگری معدن انگوران اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، معدن سرب و روی انگوران و کارخانه تولید سرب و روی انگوران، بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب و روی ایران و بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه است، مالک معدن سرب و روی انگوران شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و کارخانه تولید سرب و روی دندی شرکت کالسیمین است.

معدن سرب و روی انگوران واقع در شهرستان ماه‌نشان و در ۱۳۵ کیلومتری غرب شهر زنجان واقع شده‌ و نزدیک‌ترین روستا به معدن روستای قلعه‌جوق با جمعیت ۲۰۰ نفر و نزدیک‌ترین شهر به آن دندی با جمعیت پنج‌هزار نفر است و راه اصلی دسترسی (زنجان، دندی، معدن) دارای مسافتی در حدود ۱۲۰ کیلومتر است.

از موضوعات جالب این معدن اختلاف درجه حرارت در شبانه روز و نیز بین فصول سرد و گرم در محل معدن زیاد است. تعداد شاغلان مجتمع معدنی انگوران به‌طور متوسط ۵۰۰ نفر است. میزان ذخایر معدن انگوران در بخش روباز هشت میلیون تن و در بخش زیرزمینی چهار میلیون تن روی با عیار بالا است. با احتساب استخراج سالانه یک میلیون تن ماده معدنی عمر باقی‌مانده معدن انگوران ۱۲ سال دیگر تمام می‌شود.

معدن انگوران از نظر عیار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان است. کاربردهای فلز سرب استاندارد وزن، ضرب سکه، مجسمه‌سازی، دیوارهای ضد آب و آستری‌سازی، زیورآلات، لنگرسازی و مهرسازی و نیز در قرن بیستم، با ظهور خودرو، مواد شیمیایی و صنایع ماشینی، کاربرد سرب به عنوان افزودنی نرم‌کننده سوخت، آلیاژهای بلبرینگ و لوله‌کشی، باتری‌های ذخیره‌کننده و ابزارهای شیمیایی گسترش فراوان یافت.

کاربردهای مدرن این عنصر شامل اسلحه‌سازی، تولید شیشه، عایق صدا و محافظ تشعشات در نیروگاه‌های اتمی است. فلز روی پس از مس و آلومینیوم از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین فلزات غیرآهنی است و به خاطر خواص مطلوب آن در صنایع متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد روی، بیشتر گالوانیزه و آلیاژهای مختلف است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *