شهر زیرزمینی سه‌هزار ساله ترکیه رکورد جذب گردشگران را شکست

شهر زیرزمینی 3 هزار ساله ترکیه است که به دلیل قدمت بالای خود هم در یونسکو ثبت شده و هم توانسته رکورد بی‌نظیری را در جذب توریست از آن خود کند.
این شهر زیرزمینی که در شمال شرقی ترکیه واقع شده، از جذابیت‌های توریستی بسیار بالایی برخوردار است و در طول سال 2019 میلادی توانسته 20 هزار و 500 گردشگر را به سوی خود جذب کرده و رکورد جدیدی را به ثبت برساند.

بسیاری از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در هر کشوری یکی از نقاط قوت جذب گردشگر به شمار می‌روند که مقامات آن کشور برای افزایش تعداد توریست‌های خود به معرفی هرچه بهتر این میراث می‌پردازند.

شهر زیرزمینی Bayburt هم یکی از این بناهای تاریخی محسوب می‌شود که مقامات ترکیه برای حفظ آن تلاش بسیار زیادی کرده‌اند و اجازه ندادند که کوچکترین آسیبی به دیواره‌ها و سنگ‌های داخلی آن وارد شود. جذابیت بصری این بنا 3 هزار ساله به قدری بالاست که بیش از 95 درصد گردشگران ترکیه حتما از این بنا دیدن می‌کنند.

این شهر باستانی در فاصله 2 تا 5/5 متری زیر سطح زمین واقع شده و در طی یک کار ساختمانی در سال 1988 میلادی به طور اتفاقی یافت شد. این شهر زیرزمینی شامل گالری‌ها، اتاق‌ها و مناطق بزرگ‌تر متصل به این اتاق‌ها است که بدون هیچ‌گونه مصالح ساختمانی در بستر اصلی حک شده‌اند.

همچنین سوراخ‌های مخروطی شکل در این سازه تاریخی وجود دارند که گمان می‌رود برای مشاهده یا گردش هوا در سقف‌های گالری‌های بیش از یک کیلومتر طول، استفاده شده‌اند. از این رو این شهر در زیر خانه‌ها، مغازه‌ها و خیابان‌های مرکز منطقه آیدونتپه با هزاران سال رمز و راز، بازدید‌کنندگان را مجذوب خود می‌کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این شهر زیر زمینی دارای ابعاد تاریخی دیگری هم هست که باید کشف شوند. طول 800 متری این شهر که هم اکنون باز شده، قطعا ادامه دارد و باید با کاوش‌های دقیق و تخصصی یافت شوند. در حال حاضر کاوش‌ها و تحقیقات برای این کشف‌های جدید در این شهرر ادامه دارد که اگر نتایج خوبی حاصل آید، قطعا در جذب هرچه بیشتر تعداد توریست‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

این در حالی است که یکی از مقامات ترکیه در مورد نگهداری از این بنا ارزشمند تاریخی اعلام کرده که مشکلی برای دوام شهر زیرزمینی به دلیل کنده‌کاری با دست وجود ندارد، اما برخی اقدامات برای محافظت از آن هم انجام شده که بسیار مهم و تخصصی است.

در حال حاضر هم یک برنامه حفاظت از این شهر تاریخی 3 هزار ساله آماده شده است که مسیرهای تحت پوشش آن پس از تصویب در شورای منطقه‌ای حفاظت از میراث فرهنگی بازسازی خواهند شد.

منبع:اسکان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *