مهارت قلم‌زنی طبس در فهرست ملی میراث معنوی کشور ثبت شد

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت مهارت قلم‌زنی ویژه شهر طبس در فهرست ملی میراث معنوی کشور خبر داد.

سید احمد برآبادی، امروز پنج شنبه یکم اسفند در جمع خبرنگاران افزود: قلم زنی در شهرستان طبس بیش از 200 سال قدمت داشته و تا سال 1366 از رونق خوبی برخوردار بوده است.

وی افزود: شیوه قلم‌زنی طبس که از شیوه‌های منحصر بفرد قلم زنی مس است، با ریزه قلم (زمینه پر یا عکسی) تا حدود زیادی مشابهت دارد.

به گزارش ایسنا، مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: مهارت هنرمندان و صنعتگران طبسی در ایجاد نقوش ظریف با تقسیم سطح به واحدهای هندسی منظم با کمک پرگار و قلم‌های فولادی و خراشیدن سطح مس و سپس پر نمودن زمینه با نقوش هندسی و گل و گیاه ریز و …  سرآمد هنرهای دستی استان خراسان جنوبی و کشور است و گردشگران از این تولیدات به عنوان یکی از سوغات و هدایای ویژه طبس یاد می‌کنند.

وی ادامه داد: قلم زنی طبس به دو صورت سفید قلم و قرمز قلم رواج دارد که هر دو منحصر به فرد بوده و تنها در شهر طبس به شیوه ی یاد شده اجرا می‌شود.

برآبادی اظهار کرد: بر خلاف قلم زنی سایر نواحی کشور که باید قلم به صورت عمود بر سطح فلز ضربه وارد شود، در این شیوه قلم با زوایای حدود 35 تا 40 درجه در قلم قرمز و یا 75 تا 80 درجه در قلم سفید و ضربات مداوم و پیوسته و ریز چکش، به سطح فلز برخورد کرده و لایه های نازکی از سطح مس برداشته شده یا خطوط نقوش کمتر از چند دهم میلیمتر فرو می روند. زاویه قلم و نحوه چکش کاری در این شیوه تمیز دهنده مهارت استادکاران است.

وی گفت: استفاده از موتیف‌ها و نگاره‌های بومی از جمله درخت نخل و پلیکان و نوشته ها که عموماً اسامی پنج تن، آیات مشهور قرآنی، دوازده امام و امثال آن‌ها است بسیار استفاده می‌شود و از اشعار مشهور حافظ و سعدی نیز به ندرت کارهایی می ‌توان یافت.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه نام قلم زن و سال ساخت نیز در برخی از کارها درون نقوش جاگذاری می‌شود، یادآور شد: مهارت قلم زنی ویژه شهر طبس در ۲۹ بهمن جاری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *