جا‌های دیدنی استان تهران ؛ چشمه علی با قدمت ۸۰۰۰ سال

مسافران نوروزی می‌توانند در سفر به شهر ری از یکی از تاریخی‌ترین چشمه‌های استان تهران بازدید کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «چشمه‌ای است در شمال شهر کهن ری که آبش از زیر سنگ خارایی بیرون شده به سوی جنوب روان می‌شود» این وصف حال چشمه‌ای است که امروزه با نام چشمه علی شناخته می‌شود. چشمه علی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ری است. این چشمه در گذشته با نام سورین شناخته می‌شد و حدود ۸۰۰۰ سال قدمت دارد.

با مرور آنچه که در طول تاریخ بر چشمه علی گذشته است،به روشنی متوجه می‌شویم که این چشمه در کنار پرستشگاه آناهیتا واقع شده بود و بر پایه گفته‌های گوناگون مادر زرتشت در اطراف آن زاده شده‌ است.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ چشمه علی

جا‌های دیدنی استان تهران؛ چشمه علی

گفته می‌شود در گذشته فرش‌فروش‌ها و مردم تهران قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با آب چشمه علی می‌شستند؛ زیرا باور داشتند آب این چشمه فرش را خوب تمیز می‌کند و باعث درخشندگی رنگ آن می‌شود.

اگر در واژه‌نامه دهخدا به دنبال نام چشمه علی بگردید، پس از یافتن صفحه مربوط به آن متوجه می‌شوید که چشمه علی ری در گذشته آب زیادی داشته چنان‌که آثار آن در سنگ‌ها برجا مانده‌ است؛ ولی قنات‌هایی که در بالای آن کنده‌اند، آب آن را به اندازه‌ای کم کرده که در موسم پاییز یک سنگ و نیم آب دارد!

جا‌های دیدنی استان تهران؛ چشمه علی

جا‌های دیدنی استان تهران؛ چشمه علی

شایان ذکر است که در گذشته یک سنگ‌نگاره ساسانی در بالای چشمه دیده می‌شده است؛ اما فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۴۸ هجری قمری دستور داد که سنگ نگاره ساسانی را همواره کرده و به جای آن نگاره او  را با گروهی از درباریان کنده کاری کنند. این اثر کنده‌کاری شده یکی از کتیبه‌های سه گانه‌ای است که به دستور فتحعلی شاه در تهران ساخته شدند.

این چشمه در فروردین ماه سال ۱۳۱۳ به ثبت ملی رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *